ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Μετρό και τραμ βάζουν μπρος για Πειραιά

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Τα έργα στον σταθμό Αγίας Βαρβάρας.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
 Σε λίγες  ημέρες, το μεγαλύτερο «εμπόδιο» στην επέκταση του μετρό στον Πειραιά θα είναι παρελθόν. Η αρχαιολογική ανασκαφή μπροστά από το Δημοτικό Θέατρο ολοκληρώθηκε και έτσι οι εργασίες κατασκευής του ομώνυμου σταθμού μπορούν πλέον να ξεκινήσουν. Παράλληλα μπαίνουν μπροστά και τα έργα για την επέκταση του τραμ στην «καρδιά» της πόλης, εξυπηρετώντας ένα διαφορετικό κομμάτι της. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που έγιναν το προηγούμενο διάστημα (και θα συνεχίσουν, στην περίπτωση του μετρό, για αρκετά χρόνια ακόμα) δοκίμασαν τις αντοχές των Πειραιωτών οδηγών - με την υπόσχεση όμως της επανόρθωσης μιας σημαντικής αδικίας στην κυκλοφοριακή εξυπηρέτηση ενός από τους μεγαλύτερους δήμους της χώρας.
 Παρότι ο σταθμός του Δημοτικού Θεάτρου είναι ο τελευταίος στη σειρά και συνεπώς στην αλληλουχία των εργασιών, η κοινοπραξία που κατασκευάζει την επέκταση του μετρό από την Αγία Μαρίνα προς τον Πειραιά (J&P Avax, Ghella, Alstom Transport) επέλεξε να τον θέσει στην πρώτη γραμμή των εργασιών με τον φόβο... των αρχαιολογικών ευρημάτων. Τελικά, προς απογοήτευση των αρχαιολόγων, οι φόβοι των εργολάβων διαψεύστηκαν: μπροστά από το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, όπου θα κατασκευαστεί ό σταθμός, βρέθηκαν 28 αρχαίες δεξαμενές νερού. Προ δεκαημέρου το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) αποφάσισε ότι δεν θα διατηρηθούν. Τις ημέρες αυτές οι αρχαιολόγοι ολοκληρώνουν τη δημιουργία εκμαγείων, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τη διακόσμηση του σταθμού: όπως αποφασίστηκε, στους διαδρόμους που θα οδηγούν από το επίπεδο έκδοσης των εισιτηρίων στις αποβάθρες οι επιβάτες θα βλέπουν σε τομή, σε πραγματικές διαστάσεις, μια δεξαμενή (τα ευρήματα δεν ήταν τόσο σημαντικά ώστε να χρειαστεί ο επανασχεδιασμός του σταθμού). Τα αντίγραφα των δεξαμενών θα είναι κομμάτι μιας θεματικής έκθεσης που θα δημιουργηθεί μέσα στον σταθμό αφιερωμένη στο σύστημα ύδρευσης του Πειραιά κατά την αρχαιότητα.
Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, οι εργασίες εκσκαφής στον σταθμό αναμένεται να ξεκινήσουν περίπου σ’ ένα δεκαήμερο, με την κατασκευή των πασσάλων περιμετρικά του σταθμού. Οι πάσσαλοι χρησιμεύουν για τη στήριξη των πρανών, ώστε έπειτα από δύο μήνες να ξεκινήσει η εκσκαφή στο εσωτερικό της γης. Ενδιαφέροντα, αλλά όχι «επικίνδυνα» για το χρονοδιάγραμμα του έργου ήταν και τα ευρήματα στο «φρέαρ Δεληγιάννη», στο σημείο απ’ όπου θα βγει και πάλι στην επιφάνεια ο μετροπόντικας όταν ολοκληρώσει την εκσκαφή της σήραγγας. Στο σημείο βρέθηκαν τρία βοτσαλωτά δάπεδα, τα οποία αποφασίστηκε να αποσπαστούν για να διασωθούν. Μάλιστα το ένα από αυτά θα εκτεθεί με κάποιον τρόπο στον σταθμό Δημοτικό Θέατρο. Στο δεύτερο πιο «επικίνδυνο» μέτωπο, στον σταθμό του Πειραιά (δίπλα στον σταθμό του ΗΣΑΠ), οι κυρίως εργασίες δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει. Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, τα προβλήματα που ανέκυψαν τους προηγούμενους μήνες έχουν διευθετηθεί: ο σταθμός «μετακινήθηκε» 7 μέτρα ανατολικότερα για να αποφύγει τον αγωγό ομβρίων, ενώ οι λοιπές παρακάμψεις των δικτύων ολοκληρώθηκαν. Σε δύο μήνες από σήμερα, το εργοτάξιο θα καταλάβει τον χώρο μπροστά από τον σταθμό σε μήκος 110 μέτρων, ενώ ο δρόμος θα «μετακινηθεί» μέσα στον χώρο του λιμανιού προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού. Σύμφωνα με τους υπεύθυνους του έργου, καταβάλλεται προσπάθεια ώστε να μην επηρεαστεί η λειτουργία του λιμανιού.
 Οσο για τον μετροπόντικα, αυτές τις ημέρες... ξεκουράζεται, προκειμένου να διευθετηθούν κάποια προβλήματα με τη φορά των χωμάτων στην επιφάνεια. Ο μετροπόντικας έχει σκάψει ήδη 220 μέτρα και θα διανύσει ακόμα 400 μέτρα προτού φθάσει στον πρώτο σταθμό, την Αγία Βαρβάρα, στα μέσα Μαΐου. Η εκσκαφή στον σταθμό θα ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες 5-10 ημέρες, ενώ παράλληλα προχωρά η σκυροδέτηση (απαραίτητο να προηγηθεί πριν «τρυπήσει» το σταθμό ο μετροπόντικας). Πού βρίσκονται οι υπόλοιποι σταθμοί; Στον Κορυδαλλό και τη Νίκαια η εκσκαφή ολοκληρώνεται στα τέλη Απριλίου, ενώ στα Μανιάτικα η εκσκαφή ξεκίνησε πριν από 15 ημέρες. Γενικά το χρονοδιάγραμμα του έργου βρίσκεται πίσω, από 4 μήνες (στην πορεία του μετροπόντικα) έως 8 μήνες (στο Δημοτικό Θέατρο), καθυστέρηση που θεωρείται ελεγχόμενη και μπορεί εν μέρει να «απορροφηθεί» από τον κατασκευαστή. Το έργο έχει ημερομηνία παράδοσης τις αρχές του 2017.
Μεγάλο στοίχημα, η αποφυγή κυκλοφοριακής παράλυσης
Το πρώτο έργο για τη σημαντική βελτίωση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης του Πειραιά θα παραδοθεί δύο χρόνια νωρίτερα από το μετρό. Πρόκειται για την επέκταση του τραμ από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στην καρδιά της πόλης. Ηδη τα πρώτα εργοτάξια έχουν στηθεί και αν όλα πάνε καλά το έργο θα παραδοθεί στα μέσα του 2015.

Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, η εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων ολοκληρώθηκε και τις ημέρες αυτές λύνονται κάποια μικρά προβλήματα (λ.χ. στη σήμανση) που προέκυψαν στην πράξη. Στόχος είναι μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου να ξεκινήσουν οι πρώτες εργασίες από το εργοτάξιο της οδού Λαμπράκη. Να σημειωθεί ότι, παρότι για την ίδια την τοποθέτηση των γραμμών του τραμ δεν χρειάζονται εκσκαφές, τα δίκτυα κοινής ωφελείας που βρίσκονται από κάτω τους θα πρέπει να μετακινηθούν, ειδάλλως θα έπρεπε να... κλείνει η γραμμή του τραμ κάθε φορά που χρειαζόταν μια επισκευή.

Ταυτόχρονα, μέσα στο επόμενο διάστημα, θα δημιουργηθούν ακόμα πέντε μικρά εργοτάξια: στη συμβολή των οδών Λαμπράκη και Μ. Ασίας (σημείο αναστροφής της γραμμής), κοντά στο ΣΕΦ για την κατασκευή της νέας γέφυρας Μυρτιδιώτισσας, στο γήπεδο Καραϊσκάκη για την κατασκευή στάσης, στην οδό Λαμπράκη για την κατασκευή πεζογέφυρας και τέλος στην οδό Μ. Ασίας για τη μετακίνηση δικτύων κοινής ωφελείας.

Σε δεύτερη φάση, έπειτα από 2-3 μήνες, θα ξεκινήσει η απέναντι πλευρά της Λαμπράκη, ενώ θα στηθούν εργοτάξια στις οδούς Βασ. Γεωργίου και Ομ. Σκυλίτση. Η πρόκληση του συγκεκριμένου έργου είναι η κατασκευή του χωρίς... την κυκλοφοριακή παράλυση της πόλης, την οποία επιβαρύνουν σε κάποιο βαθμό και τα έργα του μετρό.

Υπενθυμίζεται ότι η επέκταση της γραμμής του τραμ από το ΣΕΦ προς τον Πειραιά θα έχει συνολικό μήκος 5,4 χλμ. (3,1 χλμ. προς Πειραιά και 2,3 από Πειραιά). Θα περιλαμβάνει 7 νέες στάσεις στη διαδρομή εισόδου και 5 νέες στάσεις στη διαδρομή εξόδου. Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2013 και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 25 μήνες (μέσα του 2015), ενώ παράλληλα η Αττικό Μετρό θα προμηθευτεί, με διεθνή διαγωνισμό, 25 νέα οχήματα τραμ για να υποστηρίξουν τη νέα επέκταση. Παράλληλα με την κατασκευή του τραμ θα γίνουν και έργα ανάπλασης σε ελεύθερους χώρους όπως η Κοραή, η Αλικάκου, η Δεληγιάννη και η περιοχή της Ευαγγελίστριας. Στην Αττικό Μετρό υπάρχουν σκέψεις για την περαιτέρω επέκταση της γραμμής προς Φρεαττύδα, ωστόσο δεν έχει ακόμα ξεκινήσει η εκπόνηση μελέτης.
Επεκτάσεις της γραμμής 2 προς Ιλιον και Γλυφάδα
Μηδενικές θεωρούνται οι πιθανότητες για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό μέσα στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο (ΣΕΣ 2014-2020). Ως εναλλακτική λύση, η Αττικό Μετρό προωθεί τη μελέτη δύο επεκτάσεων, προς Ιλιον και προς Γλυφάδα, με την πρώτη να συγκεντρώνει περισσότερες πιθανότητες υλοποίησης.
Οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί, ωστόσο θεωρείται μάλλον απίθανο να ενταχθεί στο ΣΕΣ 2014-2020 η α΄ φάση της νέας γραμμής του μετρό, από Πανεπιστήμιο έως Αλσος Βεΐκου (Τραλλέων). Αιτία, το μεγάλο κόστος της, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του ΣΕΣ στα έργα υποδομών και μεταφορών έχει δεσμευτεί για την επανεκκίνηση των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων. Η Αττικό Μετρό υποστηρίζει ότι το έργο θα μπορούσε να ενταχθεί για 450 εκατ. ευρώ και το υπόλοιπο να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το Δημόσιο έχει τη δυνατότητα να αποπληρώσει το δάνειο, όσο καλούς όρους κι αν έχει. Σημειώνεται ότι ολόκληρη η γραμμή 4, από τον Περισσό έως το Πανεπιστήμιο και από εκεί προς Μαρούσι και Λυκόβρυση έχει σχεδιαστεί να έχει μήκος 33 χλμ., 29 σταθμούς και έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 3,3 δισ. ευρώ. Το τμήμα Aλσος Βεΐκου Ευαγγελισμός έχει 9 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ).

Αν τελικά δεν καταστεί δυνατή η χρηματοδότηση της γραμμής 4, τότε η Αττικό Μετρό θα προωθήσει μία ή δύο «μικρές» επεκτάσεις της γραμμής 2. Η πιο μελετημένη από τις δύο είναι εκείνη από την Ανθούπολη προς το Ιλιον. Θα έχει μήκος 4 χλμ. και θα περιλαμβάνει 3 σταθμούς, οι δύο επί της λεωφόρου Θηβών (ενδεικτικές θέσεις: Θηβών και Καππαδοκίας, Θηβών και Ελαιών) και η τρίτη επί της οδού Αγίου Νικολάου (ενδεικτικά, στη συμβολή της με την οδό Παραμυθιάς) που τέμνει τη Θηβών με κατεύθυνση το βουνό. Και οι τρεις σταθμοί θα βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ιλίου. Οπως εκτιμάται, η επέκταση αυτή θα εξυπηρετεί 51.000 επιβάτες ημερησίως έως το 2020. Το κόστος της εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 300 εκατ. ευρώ.

Η δεύτερη «μικρή» επέκταση αφορά και αυτή τη γραμμή 2, από Ελληνικό έως Γλυφάδα. Η χάραξη, το μήκος και ο αριθμός των σταθμών δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μελέτη έχει ξεκινήσει και θα καταβληθεί προσπάθεια να κρατηθεί σε όσο το δυνατόν χαμηλότερο επίπεδο από πλευράς κόστους (λ.χ. να ακολουθήσει τη λεωφόρο Βουλιαγμένης για να μη χρειαστούν πολλές απαλλοτριώσεις. Ωστόσο οι πιθανότητες να δημοπρατηθεί το έργο μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια δείχνει μάλλον περιορισμένη.  KATHIMERINI

Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc