Τhe Νew Υork Τimes Ηταν μια χρονιά θαυμαστών γεγονότων. Ο πρόεδρος Μπους κάλεσε τον Αλ Γκορ στο Οβάλ Γραφείο για μια φιλική συνομιλία για τις κλιματολογικές αλλαγές. Η Γαλλία εξέλεξε έναν πρόεδρο, που συμπαθεί και θαυμάζει τους Αμερικανούς. Ο κυβερνήτης της Νέας Υόρκης, Ελιοτ Σπίτσερ, ανακάλυψε την αρετή της ταπεινοφροσύνης. Στο μεταξύ, ο Ούγκο Τσάβες εκλήθη επιτέλους να το βουλώσει. Το συμπαθητικό μικρό δολάριο του Καναδά αξίζει πλέον πάνω από ένα πράσινο. Μετά την εκλογή 43 λευκών ανδρών προέδρων, οι Αμερικανοί άρχισαν να εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να αναδείξουν στην εξουσία μία γυναίκα, έναν άνδρα και έναν Ιταλο-αμερικανό από τη Νέα Υόρκη, ο οποίος έχει παντρευτεί τρεις φορές. Eν μέσω τόσο παράξενων συμβάντων, είναι φυσικό να διέλαθαν της προσοχής μας κάποιες ειδήσεις με διαφορετική, πλην ουσιαστική, σημασία. Ορισμένες από αυτές τις εξελίξεις, που δεν αναφέρθηκαν εσχάτως, είναι οι εξής: 1. Η ξηρασία Μία από τις συνέπειες των κλιματικών αλλαγών στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τις προειδοποιήσεις των μετεωρολόγων, είναι η παρατεταμένη ξηρασία. Αυτό το καλοκαίρι πάνω από το 40% της αμερικανικής επικράτειας βρέθηκε στο έλεος «ακραίας έως μέτριας» ξηρασίας. Στα νοτιοδυτικά, επτά χρόνια άνυδρων αιθέρων και υψηλών θερμοκρασιών, άφησαν τα βουνά χωρίς χιόνια και δημιούργησαν φαινόμενα αποστραγγισμού των λιμνών Μεντ και Πάουελ. Στα νοτιοανατολικά της χώρας, τέτοιας κλίμακας ξηρασία έχει να σημειωθεί εδώ και έναν αιώνα. Οι σοδειές καταστράφηκαν και σε αρκετές Πολιτείες τα ποτάμια και οι λίμνες έγιναν σκόνη. Η βασική πηγή πόσιμου νερού στην Ατλάντα, η λίμνη Λανίρ, γνώρισε πρωτοφανή μείωση της στάθμης των υδάτων, πυροδοτώντας πόλεμο ανάμεσα στη Φλόριντα και την Αλαμπάμα. Τα πράγματα ήταν τόσο άσχημα ώστε ο κυβερνήτης της Τζόρτζια, Σόνι Περντιού, οργάνωσε τελετή προσευχής. «Θεέ μου, σε χρειαζόμαστε», είπε, απευθυνόμενος στον ουρανό. «Πιστεύουμε στα θαύματα», πρόσθεσε, αλλά οι ουρανοί δεν έχουν απαντήσει ακόμη στις εκκλήσεις του. 2. Η αμέλεια Μετά την κατάρρευση μιας 40ετούς γέφυρας στη Μινεάπολη την 1η Αυγούστου, που συμπαρέσυρε στην άβυσσο 50 αυτοκίνητα και 133 ανθρώπους, η αμερικανική κοινή γνώμη πληροφορήθηκε έκπληκτη ότι οι μηχανικοί έχουν εκδώσει ανάλογα αρνητικές ετυμηγορίες και για άλλες 74.000 γέφυρες: «ανεπαρκής σε δομικό επίπεδο». Μηχανικοί και αξιωματούχοι έσπευσαν να ζητήσουν επισκευές στις γέφυρες αυτές, αλλά οι εκτιμήσεις για το συνολικό κόστος πλησιάζουν τα 188 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο Δημοκρατικός βουλευτής στη Μινεσότα, Τζιμ Ομπερσταρ, πρότεινε τη θέσπιση προσωρινού φόρου 5% στο φυσικό αέριο για την κάλυψη των δαπανών επισκευής, αλλά οι συνάδελφοί του αντέτειναν πως το Κογκρέσο και οι Πολιτείες θα πρέπει να διανείμουν σοφότερα τα κονδύλια από τα διόδια αντί να τα κατασπαταλούν σε άχρηστα προγράμματα για κατοικίδια. Ετσι το Κογκρέσο δέσμευσε μόλις ένα δισεκατομμύριο δολάρια για τις επισκευές, δηλαδή 13.500 δολάρια ανά γέφυρα. 3. Η αποδοχή των ομοφυλοφίλων Μπορεί οι θεματοφύλακες των αξιών μας να αγωνίζονται κατά των γάμων μεταξύ γκέι, αλλά η αποδοχή των ομοφυλοφίλων έχει ενισχυθεί ακόμη και στις συντηρητικότερες Πολιτείες. Ο γκέι πληθυσμός στη Νεμπράσκα αυξήθηκε κατά 71% μεταξύ 2000-2005 και στο Κάνσας ο αριθμός των ανθρώπων που δηλώνουν γκέι ανέβηκε κατά 68%. Στην Αϊόβα το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 58%. Αυτό δεν σημαίνει ότι περισσότεροι Αμερικανοί είναι ομοφυλόφιλοι ή πως έχει σημειωθεί κύμα μετανάστευσης των γκέι από το Σαν Φρανσίσκο και τη Νέα Υόρκη. Απλώς οι γκέι τολμούν να διακηρύξουν τις σεξουαλικές προτιμήσεις τους σε περιοχές στις οποίες άλλοτε κρύβονταν. 4. Η κατασκευή τειχών, όχι γεφυρών Καθώς οι προεδρικοί υποψήφιοι θέλουν να θωρακίσουν τα σύνορα, το υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας έχει ήδη ξεκινήσει εργασίες για τη δημιουργία ενός «τείχους» 700 μιλίων κατά μήκος των συνόρων με το Μεξικό. Το μισό από το νέο τείχος θα αποτελείται από φράχτες, κατασκευασμένους από μέταλλο και τσιμέντο. Επιπλέον 150 μίλια απομακρυσμένης ερήμου θα φυλάσσονται από ένα «φράχτη» υψηλής τεχνολογίας, αποτελούμενο από κάμερες, φάρους, υπόγειους αισθητήρες και ραντάρ. Η μεγαλύτερη αντίδραση μέχρι στιγμής έχει προέλθει από τοπικούς γαιοκτήμονες και αγρότες, που διαμαρτύρονται ότι ο φράχτης τεμαχίζει σε κομμάτια τη γη τους και μπλοκάρει την πρόσβαση στο Ρίο Γκράντε. Αξιωματούχοι της Υπηρεσίας Εσωτερικής Ασφάλειας έχουν υποσχεθεί ότι θα ικανοποιήσουν τους προβληματισμούς της τοπικής κοινωνίας, συμπληρώνουν όμως με νόημα ότι η εθνική ασφάλεια υπερισχύει των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας. 5. Spam, spam, spam Πριν από τέσσερα χρόνια, ο Μπιλ Γκέιτς της Μάικροσοφτ, προέβλεπε ότι το πρόβλημα των ανεπιθύμητων ηλεκτρονικών επιστολών, των διαφημιστικών e-mail ή spam, όπως αποκαλούνται, «θα λυθεί μέσα στο 2006». Η προφητεία δεν επιβεβαιώθηκε. Οι διαφημιστές κατάφεραν μάλιστα να βρουν τρόπους να παρακάμψουν το λογισμικό, που μπλοκάρει τις ανεπιθύμητες επιστολές και αυτή τη στιγμή μας βομβαρδίζουν με 200 δισεκατομμύρια μηνύματα την ημέρα. Περίπου το 70% όλων των e-mail είναι spam. Σε κατάσταση απόγνωσης ο μέσος χρήστης του Ιντερνετ δαπανά τρία λεπτά την ημέρα να πατάει το κουμπί delete, για να σβήσει τα μηνύματα spam, που διεισδύουν μέσα από τα φίλτρα. 6. Η νέα διάσταση της κουλτούρας του αυτοκινήτου Στη Δύση το σύνθημα είναι «πράσινη στροφή», αλλά στην Κίνα και την Ινδία το αυτοκίνητο ξεκινά εκ νέου από μηδενική βάση. Οι δύο χώρες έχουν πληθυσμό πάνω από ένα δισεκατομμύριο η καθεμιά, ακμάζουσες οικονομίες και ταχύτατα διευρυνόμενες μεσαίες τάξεις, αλλά και μία ακόρεστη επιθυμία για δυτικά αγαθά, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων. Στην Ινδία, η Tata Motors εγκαινιάζει το Αυτοκίνητο του Λαού με τιμή 2.500 δολάρια. Τα επόμενα δώδεκα χρόνια πάνω από 150 εκατομμύρια Ινδοί θα αγοράσουν αυτοκίνητα. Στο μεταξύ, στην Κίνα θα κυκλοφορούν πάνω από 140 εκατομμύρια αυτοκίνητα μέχρι το 2020. Αν όλα αυτά συμβούν, θα είναι αδύνατο να σημειωθούν αποτελεσματικές μειώσεις εκπομπών αερίων, που δημιουργούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ηδη η Ινδία και η Κίνα συνιστούν το 70% της παγκόσμιας αύξησης στη ζήτηση για ενέργεια τα τελευταία δύο χρόνια. Με άλλα λόγια, εξοικειωθείτε με τις επικλήσεις στα θεία για να βρέξει. |
Comments