διαμάντια της γλώσσας μας από τον Γ.Σταματάτο.

Φάκελος Κεφαλονιά : Γεράσιμος Ι. Σταματάτος: Προσφώνησις εις τον Μητροπολιτικόν Ναόν Ευαγγελιστρίας Αργοστολίου Αποστολέας joanna on 22/10/09 10:10 (59 αναγνώσεις) αντιγραφικον from my kefalonia.com Φάκελος Κεφαλονιά

Μακαριώτατε Αρχιεπίσκοπε Αθηνών και πάσης Ελλάδος κύριε Ιερώνυμε,

Χαιρετίζομεν μετά σεβασμού και πολλής υϊκής αγάπης την πρώτην επίσκεψίν Σας ως Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος, ενδεχομένως δε και την πρώτην προσωπικήν Σας εις την ιστορικήν νήσον μας, την Κεφαλληνίαν, διότι:


1ον) Ως γνωστόν, των Κεφαλλήνων Βασιλεύς κατά την αρχαιότητα, ήτο ο Οδυσσεύς, ο οποίος, αν έγινε ό,τι έγινε, εγένετο διότι «πολλών δ’ ανθρώπων οίδεν άστεα και νόον έγνω» κατά την Ομήρου Οδύσσειαν, εντεύθεν δε και ο ιστορικός βιολογικός πρόγονος των Ελλήνων και δη των Κεφαλλήνων καθώς και του επί γης σκεπτομένου ανθρώπου, αδιακρίτως χρώματος, φυλής και γλώσσης, εφόσον κατά τον Παύλον «ουκ ενι Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ενι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν και θήλυ» (Γαλάτας 3.28).

2ον) Με την επιστημονικήν θεωρίαν του κ.WARNEKE υπεστηρίχθη η ταύτισις της Μελίτης των Πράξεων των Αποστόλων 28,1, με την Κεφαλληνίαν, και όχι με την Μάλταν, κατά συνέπειαν δε η ενδεχομένη ίδρυσις Αποστολικής Εκκλησίας εις Κεφαλληνίαν παρά του Παύλου. Κατόπιν του γεγονότος τούτου ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Σπυρίδων ανέλαβε την ευγενή και ιστορικήν πρωτοβουλίαν, συνεπικουρούμενος παρά του Πανεπιστημιακού Καθηγητού π.κ.Γεωργίου Μεταλληνού, και ωργάνωσε συνεχή επιστημονικά διεθνή συνέδρια- ήδη πέμπτον- επί της προκειμένης επιστημονικής θεωρίας, κατά τα οποία υπερίσχυσεν η άποψις ότι, ασφαλώς δεν πρόκειται περί της Μάλτας υπάρχουν όμως σοβαρώταται ενδείξεις υπερασπιστικαί της θεωρίας του κ.Βάρνεκε, ότι είναι η Κεφαλληνία.

Επί πλέον όμως, σοβαρόν επικουρικόν ναοδομικόν στοιχείον περί της πρωϊμου διαδόσεως του Χριστιανισμού εις την νήσον, είναι η ύπαρξις των ερειπίων εις την κωμόπολιν του Φισκάρδου «Χριστιανικής Βασιλικής» εσωτερικού εμβαδού 21,50 Χ 17,60 μ., τεραστίων διαστάσεων δια την εποχήν της, μάλιστα δε εις την εσχατιάν της νήσου μας, αναγομένης της Βασιλικής ταύτης, εις τον 6ον αιώνα περίπου. Ωσαύτως κρίνεται ως το αρχαιότερον γνωστόν Χριστιανικόν κτίσμα όχι μόνον της Κεφαλληνίας αλλά και ολοκλήρου της Επτανήσου, συμφώνως προς την από 7 Ιουνίου 1976 λεπτομερή αρχαιολογικήν έκθεσιν του Αρχαιολόγου και δρ κ.Ιωάννου Ηλ.Βολανάκη, ήδη δε Δ/του της 13 Αρχαιολογικής Εφορείας Ηρακλείου Κρήτης.
Το ανωτέρω κτίσμα έχει χαρακτηρισθή ως Ιστορικόν Μνημείον (ΦΕΚ 82/Β/11-2-1985).

Όμως δυστυχώς παρανόμως και αναιδώς το οικόπεδον ταύτης έχει καταπατηθεί παρά τινος και υπέρ της διασώσεώς του κατετέθη η από 9 Μαϊου 2009 Αίτησίς μου προς την κ.Εισαγγελέα Κεφαλληνίας, δια τα περαιτέρω νόμιμα, διεξαγομένης προανακρίσεως.
Άλλωστε και εις το έργον του Βασιλείου Ατέση «Επισκοπικοί Κατάλογοι της Εκκλησίας της Ελλάδος απ’ αρχής μέχρι σήμερον» (Αθήναι 1975) επισημαίνεται εις την σελίδα 118, ο Νώε ως Επίσκοπος Κεφαλληνίας μετασχών της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου το έτος 451.

Κατ’ ακολουθίαν την ομηρικήν ιστορικήν ύπαρξιν των δωδεκαθέων Κεφαλλήνων διαδέχεται ο πρώϊμος εκχριστιανισμός των: «του ενός Τριαδικού Θεού», χρήζει όμως και περαιτέρω ανασκαφικής, αρχαιολογικής και επιστημονικής ερεύνης το όλον θέμα.

3ον) Διότι ο Μητροπολίτης Κεφαλληνίας Γερμανός Καλλιγάς (1884-1874) προαχθείς το έτος 1889 εις Μητροπολίτην Αθηνών και Πρόεδρον της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ήτο ο πρώτος δομήτωρ του Συνοδικού και Αρχιεπισκοπικού Μεγάρου Αθηνών, μετά του Συνοδικού παρεκκλησίου του Αγίου Ανδρέου, με ευγενή και γενναίαν δια την εποχήν του δαπάνην των Κεφαλλήνων Μεγάλων Εθνικών Ευεργετών Αδελφών Βαλλιάνων, επί της οδού Αγίας Φιλοθέης, με συνέπειαν να ατενίζετε, εισερχόμενος εις αυτό και εξερχόμενος τούτου, την μαρμαρίνην μορφήν του προκατόχου Σας Γερμανού Καλλιγά του Κεφαλλήνος.

Ενδεχομένως δε και πιθανόν να ίσχυε μέχρι τότε η Κυριακή διαπίστωσις, ότι: «αι αλώπεκες φωλεούς έχουσ ι και τα πετεινά του ουρανού κατασκηνώσεις, ο δε υιός του ανθρώπου ουκ έχει που την κεφαλήν κλίνη» (Ματθ. Η.20).

4ον) Διότι την Νήσον αυτήν επέλεξεν ως τελευτήν του βίου του, κατά τον Ιερεμίαν Κατσαίτην πρώην Επίσκοπον Μαϊνης εκ Ληξουρίου γράψαντα: «εις γηραλέαν δε εληλακώς ηλικίαν, καθ’εαυτόν μονάσας ηθέλησε. Διό ευρών τινα, Ναόν έντινι τόπω Ομαλά καλουμένω ανήγειρε τούτον, και εις διαγωγήν ιδίαν ανωκοδόμησεν», συστήσας εκεί αξιόλογον φωτιστικήν Μονήν «Νέαν Ιερουσαλήμ» επωνομάσας, ο Γεράσιμος Δημητρίου Νοταράς και της Καλής εκ Τρικάλων Κορινθίας ορμώμενος (1506 περίπου), δηλονότι γεννηθείς 54 έτη μετά την άλωσιν της Κωνσταντινουπόλεως παρά των Τούρκων. Η εν λόγω Μονή μετωνομάσθη εις ομώνυμόν του Ιεράν Μονήν Αγίου Γερασίμου, ένθα και θανών την 15η Αυγούστου 1579 ετάφη εκεί.
Γενομένης δε δις ανακομιδής του Ι. Λειψάνου του, ευρεθέντος δε αφθάρτου τούτου, συνωδά πολλών παρ’ αυτού τελεσθέντων θαυμάτων εν ζωή και μετά θάνατον, εγένετο «αγιοποίησις» τούτου παρά του Οικουμενικού Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Κυρίλλου Α του Λουκάρεως, (1572-1638) κατ’ Ιούλιον του 1623.

5ον) Διότι εις την ως άνω Ιεράν Μονήν εις Ομαλά, μετά τον Ιωάννην Γουτεμβέργιον (1400-1468) εφευρέτην της τυπογραφείας εις τον Κόσμον, ελειτούργησε το πρώτον εις ολόκληρον την Ανατολήν (αρχαί 1627) τυπογραφείον του Νικοδήμου Β΄ Μεταξά, Αρχιεπισκόπου Κεφαλληνίας, Ζακύνθου και Ιθάκης (1585/29 Μαρτίου 1646) ερήμην της κρατούσης Βενετικής Αρχής της Νήσου και των Ιονίων, λόγω των τότε επικρεμαμένων εναντίον του σοβαρών κυρώσεων.
Αλλως τε ήτο και ο πρώτος ο οποίος ανοικοδόμησε την Καθέδραν της Αρχιεπισκοπής Κεφαλληνίας, Ζακύνθου και Ιθάκης εις χωρίον Μεταξάτα, δοθέντος ότι οι μέχρι τότε Επίσκοποι Κεφαλληνίας «κ α θ έ δ ρ α ν ε ί χ ο ν τ η ν ε α υ τ ώ ν ο ι κ ί α ν » (Απόσπασμα μαρμαρίνης πλακός του, γραφείσης το 1642).

6ον) Διότι το πρώτον τυπογραφικόν παράγωγον του ιστορικού τυπογραφείου εκείνου ήτο το παρθενικόν φυλλάδιον, υπό τον φιλοσοφικόν και θεολογικόν τίτλον: «Β ι β λ ί ο ν τ ο υ Ο ρ θ ο ύ Λ ό γ ο υ β ε β α ί ω σ ι ς κ α λ ο ύ μ ε ν ο ν», περιεχόμενον του οποίου ήτο η πρωτογενής βιογραφία του Γερασίμου Δ. Νοταρά, μετέπειτα δε αγιοποιηθέντος, η αλληλογραφία μετά του Οικουμενικού Πατριάρχου προς αγιοποίησιν, το κείμενον της αγιοποιήσεως (Συγίλλιον) (Ιούλ. 1623), φέροντος την υπογραφήν αυτού του Ιερομάρτυρος Κυρίλλου του Λουκάρεως, σκληροτάτου θύματος των Ιησουϊτών, συσπουδαστού δε του Νικοδήμου Μεταξά εις Ευρώπην, ως και η πρώτη ασματική Ακολουθία του Αγίου της 20ης Οκτωβρίου ποιηθείσα παρά Μητροφάνους του Ναυπλιέως.

7ον) Διότι το εν λόγω Συγίλλιον αγιοποιήσεως είναι το ιστορικόν πρώτον και τελευταίον του Κυρίλλου του Λουκάρεως, κατά τον προκάτοχόν Σας, Μακαριώτατε, Χρυσόστομον Παπαδόπουλον ήτοι μετά παρέλευσιν 43 ετών από του θανάτου του Αγίου, κατόπιν πολλών αρνητικών παρεμβάσεων της Καθολικής Εκκλησίας. Πιθανόν δε προς τούτο παρεκλήθη πεισθείς ο Πατριάρχης Κύριλλος παρά του συσπουδαστού του Νικοδήμου Μεταξά.

Το Συγίλλιον τούτο διεσώθη χάρις εις την πρωτοβουλίαν του τότε Μητροπολίτου Κεφαλληνίας Γερμανού Β΄ (του Ρουμπάνη) (1934-1951) μετέπειτα Μητροπολίτου Μαντινείας και Κυνουρίας (1951-1964), αφαιρεθέν παρ’ αυτού εκ του Αρχειοφυλακείου της Νήσου, μετά την αποχώρησιν των Γερμανών κατακτητών εκ της Νήσου, μεταφερθέν εις την Μονήν των Ομαλών, εις ην φυλάσσεται μέχρι σήμερον.

8ον) Διότι και ο τίτλος του πρώτου τυπογραφικού παραγώγου του τυπογραφείου Μεταξά, ως και η αναγραφή του τόπου και του χρόνου της εκδόσεως, ήσαν αναληθείς, ως αποδεικνύεται εκ του ερευνητικού έργου του κ.Αουλιέρα, εκδοθέντος το πρώτον ιταλιστί (Βενετία 1996) και το δεύτερον ελληνιστί (Σεπτέμβριος 2005) με θερμήν εισήγησιν του ομιλούντος, εξόδοις δε της Τ.Ε.Δ.Κ. Κεφαλληνίας και Ιθάκης υπό τον τίτλον: «Τοπική Ενωσις Δήμων και Κοινοτήτων Κεφαλληνίας και Ιθάκης Letterio Augliera. Βιβλία πολιτική θρησκεία…..Το τυπογραφείο του Νικοδήμου Μεταξά πρώτου εκδότη ελληνικών κειμένων στην Ορθόδοξη Ανατολή».

Η αποκάλυψις αύτη εγένετο χάρις εις καταδότην τινα της εποχής προς τας Βενετικάς Αρχάς εναντίον του Μεταξά δια το παράνομον τυπογραφείον του εις Ομαλά, συνεπεία δε του εν λόγω καταδότου εσχηματίσθη δικαστικός φάκελλος, αποσταλείς εις Βενετίαν, ο οποίος, διασωθείς, απετέλεσε το ιστορικόν έδρασμα επί του οποίου εστηρίχθη ο συγγραφεύς κ.Αουλιέρα, εις την πρώτην και δευτέραν συμπεπληρωμένην έκδοσιν του έργου του.

9ον) Διότι δι’ υπομνήματός του ο υποφαινόμενος από 29 Μαρτίου 2008 προς Σας, Μακαριώτατε, συναποστείλας και αμφότερα τα έργα ανέφερε το γεγονός της ιστορικής αποκαλύψεως ταύτης και ητήσατο την απονομήν συγχαρητηρίου ευλογίας της Ιεράς Συνόδου, υπέρ του κ.Αουλιέρα, υποβληθέντος επίσης προς Σας ομοίου, από 4 Μαρτίου 2009 σχετικού υπομνήματος του Προέδρου της ΤΕΔΚΚΙ κ.Μάρκου Κοτσιλίνη Πολιτικού Μηχανικού με το αυτό αίτημα. Όμως, αμφότεροι τελούμεν εν αναμονή της Αρχιεπισκοπικής ανταποκρίσεώς Σας εις αμφότερα τα υπομνήματά μας.

10ον) Διότι τω φωτιστικώ παραδείγματι πειθόμενοι οι διάδοχοί του Μεταξά αφ’ ενός ο Μητροπολίτης Κεφαλληνίας Γερμανός (Ρουμπάνης) εξέδωσε το πρώτον θρησκευτικόν περιοδικόν με τίτλον « Ο Ά γ ι ο ς Γ ε ρ ά σ ι μ ο ς», ο δε νυν Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Σπυρίδων (Μάϊος 1984) ανακαινίσας και άλλας Μονάς και Ναούς εκ των σεισμών καταστραφέντας, ίδρυσε το πρώτον παράρτημα εν Αργοστολίω, του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος, ακουομένης ούτω έκτοτε και της φωνής της τοπικής Εκκλησίας μας: «έως εσχάτου της γης».

Και τέλος 11ον) Διότι ούτω λίαν δε ενδεχομένως αφορμώμενοι εκ της ως άνω προμηθεϊκής φωτιστικής ενεργείας του Νικοδήμου Β΄ του Μεταξά οι ιερομόναχοι Αδελφοί Λειχούδη Ιωαννίκιος (1633-1717) και Σωφρόνιος (1632-1739) γεννηθέντες εν Ληξουρίω και σπουδάσαντες εις Βενετίαν και Πάδοβαν επέστρεψαν εις την Γενέτειραν Νήσον, αφού δε εδίδαξαν ενταύθα «τ ο φ ω ς τ ο τ η ς γ ν ώ σ ε ω ς» αφίχθησαν εις Μόσχαν (6 Μαρτίου 1685) ιδρύσαντες εκεί την πρώτην τρίγλωσσον Ακαδημίαν, (Ελληνικήν Σλαυονικήν Λατινικήν), α ν α δ ε ι χ θ έ ν τ ε ς φ ω τ ι σ τ α ί τ ω ν Ρ ώ σ ω ν θανόντες και ταφέντες εκεί..

Αμφοτέρων τούτων ανηγέρθη υπέροχον Μνημείον εις την Μονήν των Θεοφανείων εις Μόσχαν, εξόδοις της Ελληνικής Κυβερνήσεως, αποσπάσαντος την αποδοχήν του τότε Πατριάρχου Μόσχας και πασών των Ρωσιών κυρού Αλεξίου, του επίσης προκατόχου Σας Μακαριώτατε, Αρχιεπισκόπου Αθηνών κυρού Χριστοδούλου, βεβαιώσαντος τούτο, δια χειρογράφου αρχιεπισκοπικής του κάρτας, από 14-05-2001 προς τον ταπεινώς ομιλούντα.

Όθεν, Μακαριώτατε Αρχιεπίσκοπε Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Πρόεδρε δε της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος κ. Ιερώνυμε, ευχαριστούμεν και συγχαίρομεν αφ’ ενός τον Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην μας κ. Σπυρίδωνα σχόντα την ευγενή πρωτοβουλίαν της προσκλήσεώς του, δια την πρώτην Αρχιεπισκοπικήν επίσκεψίν Σας εις την ιστορικήν Νήσον μας, αφ’ ετέρου δε Σας, τον αποδεχθέντα ευχαρίστως την τοιαύτην πρόσκλησιν, ευχόμενοι ολοψύχως: « Ε ί η σ α ν π ο λ λ ά τ α έ τ η Σα ς, Μ α κ α ρ ι ώ τ α τ ε Α ρ χ ι ε π ί σ κ ο π ε Α θ η ν ώ ν κ α ι π ά σ η ς Ε λ λ ά δ ο ς Κ ύ ρ ι ε Ι ε ρ ώ ν υ μ ε, μ ε σ τ ά κ α τ ’ ά μ φ ω υ γ ε ί α ς , ε υ ε ρ γ ε τ ι κ ά δ ε υ π έ ρ τ η ς ε π ί γ η ς σ τ ρ α τ ε υ ο μ έ ν η ς Ε κ κ λ η σ ί α ς τ ο υ Κ υ ρ ί ο υ μας ».

Σας ευχαριστώ όλους σας διά την υπομονήν της αντοχής σας, να με ακούσετε

Γεράσιμος Ι. Σταματάτος
ε.τ.. Γραμματεύς Ι.Μητροπόλεως Κεφαλληνίας , εθελοντικώς δε αμισθί Γραμματεύς Κοργιαλενείου Διοικητικού Συμβουλίου και άλλων Ευαγών Ιδρυμάτων.

Αργοστόλιον 19 1Οκτωβρίου 2009

Comments

lornion said…
γρανίτης της ελληνικής γλώσσας ολα τα κείμενα του αγαπητού φίλου Γεράσιμου Σταματάτου.

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc