ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Η Ελληνική κυβέρνηση επέλεξε νέο σχέδιο
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ Για να δείτε την εικονική περιήγηση στο Νέο μουσείο ακρόπολης από το BBC , κάντε κλικ εδώ. Θα χρειαστείτε το Real Player. |
Ανακοινώθηκαν πρόσφατα από την Ελληνική Κυβέρνηση τα αποτελέσματα του δεύτερου διαγωνισμού για την κατασκευή του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης. Τον διαγωνισμό κέρδισε ο Bernard Tscumi, ένας Σουηδός αρχιτέκτονας με έδρα στην Νέα Υόρκη. Το σχέδιο του περιλαμβάνει και μια γυάλινη αίθουσα προορισμένη να στεγάσει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα εφόσον η Βρετανική Κυβέρνηση πεισθεί τελικά να επιστρέψει αυτά που κατέχει στην Ελλάδα.
Η Ελληνική Πρεσβεία του Λονδίνου δηλώνει: "Με αυτό το σχέδιο, το οποίο κοστίζει αρκετά, διακηρύσσουμε με ένα πρακτικό τρόπο την δέσμευση μας να ολοκληρώσουμε το μουσείο με την προσδοκία πως τα Μάρμαρα του Παρθενώνα θα λαμπρύνουν τις νέες αίθουσες του. Έτσι δείχνουμε την αποφασιστικότητα μας να προχωρήσουμε."
Το βραβευμένο σχέδιο επιλέχθηκε από 12 προτάσεις και η κατασκευή του άρχισε τον Οκτώβριο. Ο αρχιτέκτονας δήλωσε πως είναι βέβαιος για την ολοκλήρωση της κατασκευής του μουσείου πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, οι οποίοι θα διοργανωθούν στην Αθήνα.
Το μουσείο το οποίο βρίσκεται περίπου 300 μέτρα από τον Παρθενώνα περιλαμβάνει και μια γυάλινη αίθουσα στην οποία η ζωφόρος του Παρθενώνα θα εκτεθεί ακριβώς όπως και στον αρχαίο ναό.
Οι επισκέπτες του μουσείου θα μπορούν να δουν τον Παρθενώνα από την γυάλινη αίθουσα. Επιπρόσθετα, το νέο σχέδιο εξασφαλίζει τον φυσικό φωτισμό των εκθεμάτων και στεγάζει επιτόπιες ανασκαφές στις οποίες περιλαμβάνεται και ένα τμήμα της πόλης με κατοίκηση από την Αρχαϊκή ως και τα Παλαιοχριστιανική εποχή. Αυτά τα ευρήματα συνετέλεσαν στην εγκατάλειψη του σχεδίου που είχε επιλεχθεί από τον πρώτο διαγωνισμό και την οργάνωση νέου με προτάσεις οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τα νέα δεδομένα που προέκυψαν από τον χώρο. Η αντίθεση με την σημερινή έκθεση των γλυπτών του Παρθενώνα στο Λονδίνο δύσκολα θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη.Η γυάλινη αίθουσα θα ονομάζεται Αίθουσα Παρθενώνα και θα παραμείνει άδεια ώσπου τα τμήματα του γλυπτού διακόσμου του ναού που βρίσκονται στο Λονδίνο επιστραφούν στην Ελλάδα.
Όταν οι αρχαιολόγοι άρχισαν τις ανασκαφές στον προτεινόμενο χώρο, στο οικόπεδο Μακρυγιάννη, αποκάλυψαν τμήμα της πρώιμης χριστιανικής πόλης. Αυτό προκάλεσε ένα δίλημμα. Είναι σημαντικό να μείνει το μουσείο όσο πιο κοντά στην Ακρόπολη γίνεται αλλά κάθε περιοχή γύρω από αυτή είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα δώσει σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα αν εξερευνηθεί ανασκαφικά.
Τελικά αποφασίσθηκε να αφεθούν τα ευρήματα ως εκθέματα και να χτιστεί το μουσείο από πάνω τους. Έτσι εξασφαλίσθηκε ο χώρος του Αρχαιολογικού μουσείου, ένας χώρος μοναδικός αφού επιτρέπει την άμεση οπτική επαφή με τον Παρθενώνα, διατηρώντας και προβάλλοντας ταυτόχρονα τον αρχαιολογικό πλούτο και των άλλων περιόδων.
Δυστυχώς υπήρξαν αρκετές διαφωνίες για την κατασκευή του μουσείου πάνω από τα οικιστικά κατάλοιπα. Για αυτό το λόγο ανατυπώνουμε εδώ μια ανακοίνωση τύπου από τον Πρόεδρο της Βρετανικής Επιτροπής για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, ο οποίος επισκέφθηκε πρόσφατα τον χώρο.
ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Δήλωση του Καθηγητή Snodgrass, Καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο του Cambridge
"Το Νέο Μουσείο Ακρόπολης είναι μια εξαιρετικά καλή και ευρέως αποδεκτή μελέτη, προορισμένη να γίνει διάσημη με την ολοκλήρωση της το 2004. Επιπλέον, η κατασκευή συνοδεύεται από ένα σπάνιο βαθμό ευαισθησίας και σεβασμού απέναντι στα αρχαία κατάλοιπα που ήρθαν στο φως κατά τις εργασίας προετοιμασίας του χώρου.
Στις 16 Ιουλίου, μαζί με τον Αντιπρόεδρο (κ. Christopher Price) και την Γραμματέα (κα. Ελένη Cubitt) της Βρετανικής Επιτροπής για την Επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα καθώς και τον Executive Director (κ. David Hill) ξεναγηθήκαμε στο χώρο του Νέου Μουσείου από τον διευθυντή του Οργανισμού Ανέγερσης, Καθηγητή Δημήτριο Παντερμαλή. Το επίκεντρο της επίσκεψης ήταν οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι οποίες θα στεγάζονται κάτω από το κτήριο.
Εκτός από την εντυπωσιακή κατάσταση της διατήρησης τους, αυτά τα κατάλοιπα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, αφού ανήκουν κυρίως στους τελευταίους Ρωμαϊκούς και τους παλαιοχριστιανικούς χρόνους, εποχές λιγότερο μελετημένες σε σχέση με τις προηγούμενες. Είναι μάλιστα αρκετά σημαντικό το ότι θα τύχουν ιδιαίτερης μεταχείρισης. Ένα μικρό τμήμα του χώρου θα καλυφθεί με άμμο, σύμφωνα με την διαδεδομένη αρχαιολογικά πρακτική για τις ευαίσθητες κατασκευές,. Ένα άλλο τμήμα θα είναι ελεύθερο αλλά προστατευμένο από μια στέγη-τμήμα του νέου κτηρίου. Το μεγαλύτερο όμως τμήμα των ευρημάτων θα γίνει ένα από τα εκθέματα του ίδιου του μουσείου, ορατό από ψηλά, μέσα από το γυάλινο πάτωμα του χώρου από τον οποίο οι επισκέπτες θα ανεβαίνουν στις αίθουσες. Στο σχέδιο του Bernard Tschumi, οι σειρές των πυλώνων που θα στηρίζουν την κατασκευή τοποθετούνται με προσοχή ώστε να αποφευχθεί η καταστροφή αρχαίων δαπέδων ή τοίχων.
Δυο ημέρες πριν την επίσκεψη μας, μια σειρά ανησυχητικών δημοσιευμάτων είχε κάνει την εμφάνιση της στον βρετανικό τύπο με έμφαση στο ότι μέσω ενός "πολιτιστικού βανδαλισμού", τα κατάλοιπα κάτω από το μουσείο "καταστρέφονταν" και πως θα έπρεπε να επιλεχθεί νέος χώρος για την κατασκευή.
Αξιοσημείωτο είναι πως ο ανταποκριτής της Guardian στην Αθηνά, ο οποίος φαίνεται να είναι η πηγή της είδησης, ούτε είχε επισκεφθεί τον χώρο, ούτε καν έλεγξε τα γεγονότα με τον Διευθυντή, κάτι που παρέλειψαν ακόμη και οι αρχαιολόγοι από την Αθηνά, οι οποίοι ήταν οι κύριες πηγές του άρθρου. Αντίθετα, ο ανταποκριτής προτίμησε να στηριχθεί σε "βίντεo που είχε η Guardian".
Αυτό μοιάζει με κάποιον που μπαίνει κρυφά σε κάποιο νοσοκομείο, βλέπει μια δύσκολη εγχείρηση από ένα παράθυρο και κατηγορεί τους χειρούργους για φόνο."
Σημείωση: Οι εικόνες της σελίδας είναι του Μαΐου του 2002 και ίσως να μην δείχνουν την τελική μορφή του μουσείου.
Comments