Αισθητός ο διαμελισμός των γλυπτών...

Εφτασε η μεγάλη στιγμή για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Mε τα επικείμενα επίσημα εγκαίνιά του στις 20 Ιουνίου να προκαλούν το ενδιαφέρον της διεθνούς κοινότητας, καθώς πρόκειται για ένα μουσείο-σύμβολο του παγκόσμιου πολιτισμού. «Η πολιτιστική σημασία των έργων τέχνης της Ακρόπολης για τη δυτική Ιστορία είναι μια υπενθύμιση της σημασίας των αρχαίων πολιτισμών για τη σημερινή κοινωνία», υπογραμμίζει στον ΕΤ ο αρχιτέκτονας του Μουσείου, Μπερνάρ Τσουμί, απαντώντας στην ερώτηση γιατί το βλέμμα όλου του κόσμου είναι σήμερα στραμμένο στην Ακρόπολη και τους θησαυρούς της. Ο Γαλλοελβετός αρχιτέκτονας κέρδισε με τον τέταρτο αρχιτεκτονικό διεθνή διαγωνισμό, που προκηρύχθηκε το 2000, την τιμή και τη φήμη να είναι ο δημιουργός του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης. Οπως σημειώνει, «η μεγαλειώδης τέχνη απεικονίζει συχνά την κοινωνία που τη δημιούργησε. Τα έργα τέχνης της Ακρόπολης είναι αξιοπρόσεκτα για τον τρόπο που αντανακλούν τα ιδανικά της αρχαίας αθηναϊκής κοινωνίας».

Σύμφωνα με τον κ. Τσουμί, τα μοναδικά εκθέματα επέβαλαν και το σχεδιασμό του Μουσείου στο οποίο κυριαρχούν οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες. «Το Μουσείο», όπως έχει εξηγήσει ο διάσημος αρχιτέκτονας, «διαρθρώνεται σε βάση, μεσαίο τμήμα και επίστεψη, το καθένα σχεδιασμένο σύμφωνα με τις επιμέρους ανάγκες του εκθεσιακού προγράμματος. Η βάση στο σχέδιο του Μουσείου δίνει την αίσθηση ότι αιωρείται πάνω από την αρχαιολογική ανασκαφή. Από τα γυάλινα δάπεδα εξάλλου που διατρέχουν όλα τα επίπεδα του Μουσείου οι αρχαιότητες της ανασκαφής είναι ορατές».

Για τους θησαυρούς της Ακρόπολης, ο Μπερνάρ Τσουμί, σε συνεργασία με τον Ελληνα αρχιτέκτονα Μιχάλη Φωτιάδη, σχεδίασε ένα γυάλινο κεκλιμένο επίπεδο, μια ράμπα που οδηγεί στο μεσαίο τμήμα του Μουσείου, τη μεγάλη αίθουσα αρχαϊκών. Στην κορυφή του Μουσείου βρίσκεται η ορθογώνια αίθουσα του Παρθενώνα σε ελαφριά απόκλιση από τον προσανατολισμό του υπόλοιπου κτιρίου, ώστε τα γλυπτά να εκτίθεται ακριβώς όπως στο ναό. Το προηγμένης τεχνολογίας γυαλί κυριαρχεί και εξασφαλίζει ιδανικό φωτισμό στα γλυπτά και άμεση θέαση προς και από την Ακρόπολη, ενώ προφυλάσσει τα εκθέματα και τους επισκέπτες από την υπερβολική ζέστη και το φως της ημέρας.

«Με τη λειτουργία του Μουσείου, οι επισκέπτες έχουν ένα νέο εκθεσιακό χώρο για να ερμηνεύσουν την ιστορία και την τέχνη των θησαυρών της Ακρόπολης», λέει στον ΕΤ ο Μπερνάρ Τσουμί και τονίζει: «Κοιτάζοντας το κοινό τη συλλογή των γλυπτών στην αίθουσα με τα αρχαϊκά εκθέματα, είναι αδύνατο να μη συγκλονιστεί με την ομορφιά και των μεμονωμένων γλυπτών, τον τρόπο που παρουσιάζονται ως συλλογή».

Ο Γαλλοελβετός αρχιτέκτονας έκανε τα τελευταία χρόνια την Ελλάδα δεύτερο σπίτι του. «Η Αθήνα είναι όμορφη πόλη με εξαιρετικό κλίμα και φανταστικό φως», σημειώνει και προσθέτει πως «το ελληνικό κράτος ήταν ενθαρρυντικό, καθώς πρόκειται για ένα Μουσείο που ανήκει όχι μόνο στους Ελληνες, αλλά και σε όσους ταξιδέψουν στην Αθήνα από τα πέρατα του κόσμου για να θαυμάσουν ορισμένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του δυτικού πολιτισμού».

Η αλληλεπίδραση άλλωστε ανθρώπων και τέχνης βρίσκεται στον πυρήνα της φιλοσοφίας του αρχιτέκτονα. «Στο σύνολο του έργου μου ενδιαφέρομαι για τη σχέση της Αρχιτεκτονικής και των ανθρώπων. Για το Nέο Μουσείο της Ακρόπολης, θελήσαμε να δημιουργήσουμε μια σαφή πορεία που θα ακολουθεί ο επισκέπτης σαν αφηγηματικό ταξίδι στην Ιστορία του Ιερού Βράχου. Ενα μεγάλο μέρος της δουλειάς μου εστιάζει στην αλληλεπίδραση των ανθρώπων και του χώρου μέσω της μετακίνησης».

Τα χρόνια που επέβλεπε την κατασκευή του Μουσείου ο Μπερνάρ Τσουμί είχε την ευκαιρία να «συνδιαλλαγεί» με τους θησαυρούς του. Το αγαπημένο του έκθεμα είναι η 8η λίθος από τη Δυτική Ζωφόρο του Παρθενώνα, που δείχνει ένα γενειοφόρο άνδρα να προσπαθεί να δαμάσει το αφηνιασμένο άλογό του, έργο που αποδίδεται στον ίδιο τον Φειδία. «Είναι η μόνη λίθος που απεικονίζει μόνο το άλογο και τον άνδρα», λέει ο Μπερνάρ Τσουμί που δεν κρύβει το θαυμασμό του για το σύνολο της Ζωφόρου.

Για το επίμαχο θέμα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα, ο αρχιτέκτονας υπογραμμίζει ότι «οι επισκέπτες του Νέου Μουσείου θα αποφασίσουν οι ίδιοι αν θα πρέπει ή όχι να επιστραφούν τα Μάρμαρα».

Οι επισκέπτες σύντομα θα έχουν την ευκαιρία να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι το μεγάλο πρόβλημα του διαμελισμού των γλυπτών ανάμεσα στην Αθήνα και το Λονδίνο, καθώς από την Τετάρτη το Μουσείο ανοίγει τις πύλες του, σταδιακά. Αρχικά στα Μέσα Ενημέρωσης, σε αρχαιολόγους, επιστήμονες και άλλες προσωπικότητες, ενώ μετά τα επίσημα εγκαίνια του Σαββάτου 20 Ιουνίου θα είναι έτοιμο να υποδεχτεί και το κοινό. Τις πρώτες τρεις μέρες μόνο με «ραντεβού» και ηλεκτρονικό εισιτήριο, μέσω της υπηρεσίας e-ticketing που θα λειτουργήσει όταν ανέβει η νέα ιστοσελίδα του Μουσείου, www.theacropolismuseum.gr, στις 15 Ιουνίου.

Ελεύθερος Τύπος

a+

Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc