Περιστέρης: Πιο σημαντική για το επιχειρείν η γεωπολιτική διάσταση του Brexit
Στις κατασκευές το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέρχεται πλέον σε 2,7 δισ. ευρώ, ενώ ήδη φέτος έχουν υπογραφεί νέες συμβάσεις 270 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 230 εκατ. ευρώ αφορούν στην ανάληψη της κατασκευής τμήματος του αγωγού ΤΑP, στο πλαίσιο σχετικής κοινοπραξίας.
Για γεωπολιτικές αλλαγές, που πιθανώς να επηρεάσουν πολύ περισσότερο το επιχειρείν μακροπρόθεσμα, σε σχέση με τις άμεσες οικονομικές επιπτώσεις της επικείμενης εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την Ε.Ε., έκανε λόγο στη χθεσινή ετήσια τακτική γενική συνέλευση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Γιώργος Περιστέρης. Οπως τόνισε: «Πρέπει να ξεφύγουμε από τον ελληνικό μικρόκοσμο ή από τις ενδεχόμενες άμεσες οικονομικές επιπτώσεις και να εστιάσουμε στην τεράστια γεωπολιτική διάσταση του θέματος. Η Ε.Ε. ήταν η απάντηση της Ευρώπης ύστερα από δύο μεγάλους πολέμους. Ομως τις τελευταίες δεκαετίες και μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενωσης η Ευρώπη συνεχώς διαμελίζεται, δεν ενώνεται. Ο αριθμός των κρατών της Ευρώπης έχει πολλαπλασιαστεί και μετά το Brexit υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω ενίσχυσης των αποσχιστικών τάσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε άλλες χώρες, τη στιγμή μάλιστα που παρατηρείται ενίσχυση των ευρωσκεπτικιστών σε πολλά κράτη της Ε.Ε. Αυτό το ενδεχόμενο θα έπρεπε να μας προκαλεί πολύ πιο μεγάλη ανησυχία από τις οικονομικές επιπτώσεις του Brexit. Ο κίνδυνος της γεωπολιτικής αστάθειας και των οδυνηρών συνεπειών που αυτή θα επιφέρει είναι πολύ πιο σοβαρός», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Περιστέρης.
Αναφερόμενος στα της ελληνικής αγοράς, ο κ. Περιστέρης τόνισε ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον επιβαρύνεται από τις συνεχείς φορολογικές μεταβολές, που ήταν σχεδόν καθημερινές το 2015, όπως επίσης και από τις καθυστερήσεις στις καταβολές υποχρεώσεων που δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα. Είναι χαρακτηριστικό ότι την τρέχουσα περίοδο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει λαμβάνειν περί τα 60-70 εκατ. ευρώ από ΦΠΑ, τον οποίο, όμως, το Δημόσιο δεν καταβάλλει έντοκα, όπως προβλέπει η νομοθεσία.
Στις κατασκευές επισημάνθηκε ότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο ανέρχεται πλέον σε 2,7 δισ. ευρώ, ενώ ήδη φέτος έχουν υπογραφεί νέες συμβάσεις 270 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 230 εκατ. ευρώ αφορούν στην ανάληψη της κατασκευής τμήματος του αγωγού ΤΑP, στο πλαίσιο σχετικής κοινοπραξίας. Παράλληλα, ο κ. Περιστέρης τόνισε ότι η Ιονία Οδός και ο άξονας της Κεντρικής Ελλάδας αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2017, καθώς τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί ένα από τα δυσκολότερα τμήματα των εργασιών, η διάνοιξη της σήραγγας της Κλόκοβας. Πάντως αναφέρθηκε ότι από τις αρχικά εκτιμώμενες αποζημιώσεις που έπρεπε να λάβει ο κατασκευαστής, η διυπουργική επιτροπή «κούρεψε» το 50%, με τα σχετικά ποσά να περιορίζονται σε 210 εκατ. ευρώ (Ιονία Οδός 150 εκατ. ευρώ και Κεντρική Οδός 60 εκατ. ευρώ), πλέον 31,5 εκατ. ευρώ για την εταιρεία παραχώρησης. Υπενθυμίζεται ότι αυτά τα ποσά θα καταβληθούν από το Δημόσιο, αφενός ως αποζημίωση για τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και για το πρόσθετο κόστος που συνεπάγεται η μη συνεπής στάση του Δημοσίου, αφετέρου για να διατεθούν για την επίσπευση της κατασκευής (διπλές βάρδιες κ.λπ.), προκειμένου τα έργα να ολοκληρωθούν εντός του χρονοδιαγράμματος και να μην υπάρξει πρόβλημα στις πληρωμές του ΕΣΠΑ.
Στον κλάδο της ενέργειας επισημάνθηκε ότι η συνολική ισχύς των αιολικών πάρκων ανέρχεται σε 664 MW, ενώ άλλα 124 MW βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής. Επίσης πρόσφατα αδειοδοτήθηκε και μεγάλο αιολικό πάρκο, ισχύος 150 MW, στο Τέξας των ΗΠΑ, ενώ ολοκληρώθηκε το αιολικό πάρκο στο νησάκι Αγιος Γεώργιος και σύντομα θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Πλέον, η διοίκηση συνεχίζει την επιλεκτική ανάπτυξη έργων ΑΠΕ στην Ελλάδα, εντείνοντας τις προσπάθειες για ανάλογες επενδύσεις στις ΗΠΑ, στην Πολωνία και στη Βουλγαρία.
Αναφερόμενος στα της ελληνικής αγοράς, ο κ. Περιστέρης τόνισε ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον επιβαρύνεται από τις συνεχείς φορολογικές μεταβολές, που ήταν σχεδόν καθημερινές το 2015, όπως επίσης και από τις καθυστερήσεις στις καταβολές υποχρεώσεων που δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα. Είναι χαρακτηριστικό ότι την τρέχουσα περίοδο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει λαμβάνειν περί τα 60-70 εκατ. ευρώ από ΦΠΑ, τον οποίο, όμως, το Δημόσιο δεν καταβάλλει έντοκα, όπως προβλέπει η νομοθεσία.
Στις κατασκευές επισημάνθηκε ότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο ανέρχεται πλέον σε 2,7 δισ. ευρώ, ενώ ήδη φέτος έχουν υπογραφεί νέες συμβάσεις 270 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 230 εκατ. ευρώ αφορούν στην ανάληψη της κατασκευής τμήματος του αγωγού ΤΑP, στο πλαίσιο σχετικής κοινοπραξίας. Παράλληλα, ο κ. Περιστέρης τόνισε ότι η Ιονία Οδός και ο άξονας της Κεντρικής Ελλάδας αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2017, καθώς τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί ένα από τα δυσκολότερα τμήματα των εργασιών, η διάνοιξη της σήραγγας της Κλόκοβας. Πάντως αναφέρθηκε ότι από τις αρχικά εκτιμώμενες αποζημιώσεις που έπρεπε να λάβει ο κατασκευαστής, η διυπουργική επιτροπή «κούρεψε» το 50%, με τα σχετικά ποσά να περιορίζονται σε 210 εκατ. ευρώ (Ιονία Οδός 150 εκατ. ευρώ και Κεντρική Οδός 60 εκατ. ευρώ), πλέον 31,5 εκατ. ευρώ για την εταιρεία παραχώρησης. Υπενθυμίζεται ότι αυτά τα ποσά θα καταβληθούν από το Δημόσιο, αφενός ως αποζημίωση για τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και για το πρόσθετο κόστος που συνεπάγεται η μη συνεπής στάση του Δημοσίου, αφετέρου για να διατεθούν για την επίσπευση της κατασκευής (διπλές βάρδιες κ.λπ.), προκειμένου τα έργα να ολοκληρωθούν εντός του χρονοδιαγράμματος και να μην υπάρξει πρόβλημα στις πληρωμές του ΕΣΠΑ.
Στον κλάδο της ενέργειας επισημάνθηκε ότι η συνολική ισχύς των αιολικών πάρκων ανέρχεται σε 664 MW, ενώ άλλα 124 MW βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής. Επίσης πρόσφατα αδειοδοτήθηκε και μεγάλο αιολικό πάρκο, ισχύος 150 MW, στο Τέξας των ΗΠΑ, ενώ ολοκληρώθηκε το αιολικό πάρκο στο νησάκι Αγιος Γεώργιος και σύντομα θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Πλέον, η διοίκηση συνεχίζει την επιλεκτική ανάπτυξη έργων ΑΠΕ στην Ελλάδα, εντείνοντας τις προσπάθειες για ανάλογες επενδύσεις στις ΗΠΑ, στην Πολωνία και στη Βουλγαρία.
Comments