E L L A D A.



EΛΛAΔAHμερομηνία δημοσίευσης25-04-12

Ενας Αυστριακός δίνει τον λόγο στους Ελληνες
Της Λινας Γιανναρου  /KATHIMERINI.
«Ανεργία, φτώχεια, ταραχές, χρεοκοπία. Στα μάτια των Ευρωπαίων, η Ελλάδα καταρρέει. Αλλά, πώς είναι πραγματικά η ζωή εκεί έξω, στους ελαιώνες, στα νησιά και στις ταβέρνες την άνοιξη του 2012; Τον Απρίλιο, την ωραιότερη εποχή του χρόνου, ο βραβευμένος Αυστριακός συγγραφέας και σκηνοθέτης Fabian Eder ξεκινά με το ιστιοπλοϊκό του ένα ταξίδι από την Κρήτη προς τη δυτική Ελλάδα με σκοπό να διερευνήσει την ψυχική διάθεση που επικρατεί ανάμεσα στους απλούς, καθημερινούς ανθρώπους. Πώς βιώνουν την κρίση; Τι σημαίνουν γι’ αυτούς οι μεταρρυθμίσεις; Τι απέγινε η παλιά καλή Ελλάδα;» Αν αυτό είναι το τρέιλερ, ποιος δεν θα ήθελε να παρακολουθήσει την ταινία;
Το πρότζεκτ ονομάστηκε «Η Ελλάδα ανθίζει» και βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη. Πλαισιωμένος από δύο εκλεκτούς συνεργάτες (καμεραμάν και φωτογράφο) και μαγνητοσκοπώντας συνεχώς, ο Eder ξεκίνησε στις αρχές του μήνα το ταξίδι από την Κρήτη (Χανιά, Ηράκλειο, Αγιο Νικόλαο), περνώντας στις Κυκλάδες και στην Ιο και από εκεί στη Μονεμβασιά, στον Πύργο, φτάνοντας σήμερα στη Ζάκυνθο. Τις επόμενες ημέρες θα κατευθυνθεί προς την Ιθάκη, ολοκληρώνοντας το ταξίδι του στο Μεσολόγγι. Στόχος, όπως λέει ο ίδιος, είναι το υλικό που θα συγκεντρωθεί να συνθέσει ένα 50λεπτο ντοκιμαντέρ για την αυστριακή τηλεόραση με «μια επίκαιρη εικόνα της Ελλάδας, αντίθετη στις μίζερες καθημερινές οικονομικές αναφορές, οι οποίες μας καθηλώνουν και μας φοβίζουν – γιατί από τον φόβο το μίσος απέχει πολύ λίγο». Αναπάντεχο δώρο για τη χώρα μας. Οι κρατήσεις των Αυστριακών για τη θερινή περίοδο έχουν μειωθεί φέτος κατά 50%.
Η ιδέα γεννήθηκε αυθόρμητα, την ώρα που ο Eder έπαιρνε πρωινό με τη σύζυγό του, την ηθοποιό Katharina Stemberger. Η συζήτηση περιστρεφόταν γύρω από το πόσο άδικο είναι το «μοιρολόι» για την Ελλάδα, ο κοινωνικός αποκλεισμός εις βάρος ενός ολόκληρου λαού. «Εδώ και τώρα», σκέφτηκε, «πρέπει να δοθεί ο λόγος στους ίδιους τους Ελ-ληνες». Κάπως έτσι άρχισε να παίρνει μορφή η ανοιξιάτικη οδύσσεια σε μια Ελλάδα που ανθεί.
Παράλληλα με την κινηματογράφηση, ο Eder και οι συνεργάτες του τηρούν και on-line «ημερολόγιο καταστρώματος» στο μπλογκ griechenlandblueht.wordpress.com, με φωτογραφίες, σχόλια και εμπειρίες από το ταξίδι. Από τη Μάνη, έγραψαν τη μαρτυρία του Στέφανου, ενός 26χρονου αστυνομικού της περιοχής, τον οποίο βρήκαν να παίζει παραδοσιακή μουσική με την κιθάρα του: «Οταν ήμουν ακόμα στην Αθήνα, ένας 19χρονος Πακιστανός μού ζήτησε να τον συλλάβω, παρόλο που δεν είχε κάνει τίποτα μόνο και μόνο για να του δώσουν κάτι να φάει... Κάποιος που από την πείνα φτάνει στο σημείο να κλέψει, δεν μπορεί να θεωρείται κλέφτης». Η Κυριακή του Πάσχα βρήκε την ομάδα στη Δαιμονία Λακωνίας. «Ανθρωποι με χρυσή καρδιά, που δουλεύουν σκληρά και ζουν σε έναν από τους ομορφότερους τόπους. Ανθρωποι που μέχρι και τα μάτια τους γελούν. Ανθρωποι ακαταμάχητης ομορφιάς, η οποία είναι τόσο διαφορετική από τα αστραφτερά πρωτοσέλιδα... Κι εμείς, τρεις ξένοι άνδρες από τον Βορρά, καθόμαστε στη μέση, σαν να ανήκαμε από πάντα εδώ! Πραγματική φιλοξενία, πραγματικό πνεύμα χριστιανισμού μακριά από θρησκευτικότητες».
Οι Ελληνες δεν προσδιορίζονται από την οικονομική κρίση, λένε οι Αυστριακοί. Οροι διαφορετικοί από το ΑΕΠ και το «κούρεμα του χρέους» αξίζει να επανέλθουν στο προσκήνιο. Ο πολιτισμός, η φιλοξενία, ο μεσογειακός τρόπος ζωής, ο αποχαιρετισμός στον χειμώνα –υποστηρίζουν– «δείχνουν» και την έξοδο από την κρίση. «Η πλοήγηση στην Ελλάδα αναδεικνύει μια χώρα όπου αξίζει να ζει κανείς, μια χώρα που, αντίθετα με τα καθημερινά ρεπορτάζ για εκείνη, προάγει την ελπίδα».
Ηδη το εγχείρημα γνωρίζει επιτυχία, χιλιάδες οι επισκέψεις από όλο τον κόσμο στο μπλογκ. «Γιατί οι άνθρωποι χρειάζονται προοπτικές, ιδανικά και μια όμορφη θέα. Και πού αλλού θα μπορούσε να βρεθεί κάτι τέτοιο αν όχι στην κοιτίδα του πολιτισμού μας, στα θεμέλια της κουλτούρας και των αξιών μας;»

Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc

«Η Ελλάδα αισθάνεται αποκλεισμένη»