πανεπιστήμια εξωτερικού.
Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στη Γερμανία
«Τα ιδιωτικά επηρεάζουν θετικά τα δημόσια υποκινώντας τα να βελτιώνονται»...
Στη Γερμανία λειτουργούν περί τις 70 ιδιωτικές ανώτατες σχολές, όπως ονομάζονται, καθώς τον τίτλο πανεπιστήμιο μπορούν να τον φέρουν μόνον τα δημόσια. Στη συντριπτική τους πλειονότητα ιδρύθηκαν μετά το 1990, μολονότι τρία είχαν αρχίσει να λειτουργούν νωρίτερα, (με αρχαιότερο το European Business School στο Βίτεν Χέρντεκε που ιδρύθηκε το 1982). Οι περισσότερες ιδιωτικές σχολές δεν προσφέρουν πλήρες πρόγραμμα σπουδών, αλλά δίνουν έναν πρώτο τίτλο σπουδών ή λειτουργούν συνοδευτικά σε ειδικούς επαγγελματικούς κλάδους.
Πώς όμως φτάσαμε στο σημείο να ιδρυθούν ιδιωτικές ανώτατες σχολές σε μία χώρα που αριθμεί περισσότερα από 300 δημόσια πανεπιστήμια; Το ερώτημα αυτό απευθύναμε στον καθηγητή Ούντο Στέφενς, από τον Σύνδεσμο Ιδιωτικών Ανωτάτων Σχολών στη Γερμανία, ο οποίος ιδρύθηκε μόλις το 2004:
«Θα έλεγα ότι το επέβαλε η αγορά. Στη Γερμανία έχουμε περίπου 70 με 72 ιδιωτικές ανώτατες σχολές. Αυτό δείχνει ότι ένα μεγάλο μέρος των πολιτών, γονέων και παιδιών, δεν είναι ευχαριστημένοι με την προσφορά που γίνεται από τα δημόσια πανεπιστήμια. Έτσι δημιουργήθηκε η ανάγκη ίδρυσης των ιδιωτικών. Όταν στο πρώτο εξάμηνο σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο κάθεσαι δίπλα σε 1000 και πλέον συμφοιτητές σου τότε πρόκειται περισσότερο για ένα μάθημα επιβίωσης και όχι απαραίτητα για μία προσπάθεια να εμπλουτίσεις τις γνώσεις σου».
Τα θέματα παιδείας στη Γερμανία εναπόκεινται στην αρμοδιότητα των κρατιδίων και όχι της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιωτικές σχολές ιδρύονται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων και συγκεκριμένου νομικού πλαισίου που ισχύει σε κάθε κρατίδιο. Η αίτηση γίνεται στο εκάστοτε υπουργείο Επιστημών και Έρευνας το οποίο και προχωρά στη σύσταση - για κάθε υπό ίδρυση ιδιωτική σχολή - ανεξάρτητης επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία και εξετάζει την αίτηση. «Υπάρχει κρατικός έλεγχος», μας είπε ο καθηγητής, «υπάρχουν κριτήρια, και συνήθως πολύ πιο αυστηρά από ότι στα δημόσια πανεπιστήμια».
Οι αντίπαλοι των ιδιωτικών πανεπιστημίων εκφράζουν την ανησυχία ότι τα ιδιωτικά επηρεάζουν αρνητικά το επίπεδο των σπουδών στα δημόσια. Τι λέει η γερμανική εμπειρία;
«Τα ιδιωτικά επηρεάζουν θετικά τα δημόσια καθώς τα υποκινούν να βελτιώνονται συνεχώς. Υπάρχει ανταγωνισμός, καθώς και οι δύο πλευρές θέλουν για τον εαυτό τους τους καλύτερους σπουδαστές και φοιτητές. Είμαι πεπεισμένος ότι η εκπαίδευση και η έρευνα πρέπει να υποτάσσονται στους κανόνες της αγοράς».
Με την άποψη ότι ο ανταγωνισμός επηρεάζει θετικά και τις δύο πλευρές συμφωνεί και ο Λάζαρος Μηλιόπουλος, επιστημονικός συνεργάτης στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Βόννης: «Στη Γερμανία οι ιδιωτικές ανώτατες σχολές είναι μία προσφορά του ιδιωτικού τομέα. Σε γενικές γραμμές εκτιμάται ότι συμβάλουν θετικά στον ανταγωνισμό μεταξύ των πανεπιστημίων».
Στη Γερμανία το 3 περίπου % των εγγεγραμμένων φοιτητών σπουδάζει σε ιδιωτικές ανώτατες σχολές. Ποιοι οι βασικοί λόγοι για έναν φοιτητή να επιλέξει ένα ιδιωτικό γυρίζοντας την πλάτη στο δημόσιο, ρωτήσαμε τον κ. Στέφενς;
«Καταρχήν οι μικρές ομάδες μαθημάτων (τάξεις), επίσης η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών, ο διεθνής προσανατολισμός μεταξύ άλλων με υποχρεωτικά προγράμματα ανταλλαγών, και τελευταίο αλλά μη αμελητέο το γεγονός ότι στα ιδιωτικά, κυρίως οικονομικής κατεύθυνσης, δίνουν περισσότερες ευκαιρίες για να ενταχθεί κανείς αμέσως μετά τις σπουδές στην αγορά εργασίας».
Τι θα πρέπει να προσέξει τώρα η ελληνική κυβέρνηση στα όσα έχει σκοπό να κάνει τους επόμενους μήνες, ρωτήσαμε τον καθηγητή;
«Το ελληνικό υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να φροντίσει ώστε να υλοποιήσει τα όσα σχεδιάζει επιδέξια. Δηλαδή επιτρέποντας την ίδρυση ιδιωτικών ανωτάτων σχολών - αφήνοντας δηλαδή να λειτουργήσει η αγορά - να μην παραμελήσει παράλληλα τα δημόσια πανεπιστήμια. Αν κοιτάξετε στη γειτονική σας Τουρκία θα δείτε ότι υπήρχε ένα μεγάλο ρεύμα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων τα οποία στο μεταξύ έχουν αποκτήσει μία περίοπτη θέση. Αυτό επεβλήθη από τη δημογραφική εξέλιξη, επειδή τα δημόσια δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στη ζήτηση».
«Ναι σε ριζικές αλλαγές στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά όχι σε πολιτικά φορτισμένη ατμόσφαιρα» θα πει από την πλευρά του ο κ. Μηλιόπουλος: «Θα πρέπει να χαραχθεί μία καινούρια πορεία όσον αφορά την εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια – αν ιδρυθούν υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις – μπορούν να συνδράμουν στην προσπάθεια αυτή. Συνήθως, και αυτό είναι αποτέλεσμα της πολιτικής κουλτούρας στην Ελλάδα, τα θέματα που σχετίζονται με την παιδεία είναι πάρα πολύ πολιτικοποιημένα και έτσι είναι δύσκολο να χειριστεί κανείς ορισμένα θέματα όταν θέλει να αλλάξει κάτι στην εκπαιδευτική πολιτική».
Κώστας Συμεωνίδης πηγή σελίδα D.WELLE PAROYSIASH lornion.blogspot.com
«Τα ιδιωτικά επηρεάζουν θετικά τα δημόσια υποκινώντας τα να βελτιώνονται»...
Στη Γερμανία λειτουργούν περί τις 70 ιδιωτικές ανώτατες σχολές, όπως ονομάζονται, καθώς τον τίτλο πανεπιστήμιο μπορούν να τον φέρουν μόνον τα δημόσια. Στη συντριπτική τους πλειονότητα ιδρύθηκαν μετά το 1990, μολονότι τρία είχαν αρχίσει να λειτουργούν νωρίτερα, (με αρχαιότερο το European Business School στο Βίτεν Χέρντεκε που ιδρύθηκε το 1982). Οι περισσότερες ιδιωτικές σχολές δεν προσφέρουν πλήρες πρόγραμμα σπουδών, αλλά δίνουν έναν πρώτο τίτλο σπουδών ή λειτουργούν συνοδευτικά σε ειδικούς επαγγελματικούς κλάδους.
Πώς όμως φτάσαμε στο σημείο να ιδρυθούν ιδιωτικές ανώτατες σχολές σε μία χώρα που αριθμεί περισσότερα από 300 δημόσια πανεπιστήμια; Το ερώτημα αυτό απευθύναμε στον καθηγητή Ούντο Στέφενς, από τον Σύνδεσμο Ιδιωτικών Ανωτάτων Σχολών στη Γερμανία, ο οποίος ιδρύθηκε μόλις το 2004:
«Θα έλεγα ότι το επέβαλε η αγορά. Στη Γερμανία έχουμε περίπου 70 με 72 ιδιωτικές ανώτατες σχολές. Αυτό δείχνει ότι ένα μεγάλο μέρος των πολιτών, γονέων και παιδιών, δεν είναι ευχαριστημένοι με την προσφορά που γίνεται από τα δημόσια πανεπιστήμια. Έτσι δημιουργήθηκε η ανάγκη ίδρυσης των ιδιωτικών. Όταν στο πρώτο εξάμηνο σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο κάθεσαι δίπλα σε 1000 και πλέον συμφοιτητές σου τότε πρόκειται περισσότερο για ένα μάθημα επιβίωσης και όχι απαραίτητα για μία προσπάθεια να εμπλουτίσεις τις γνώσεις σου».
Τα θέματα παιδείας στη Γερμανία εναπόκεινται στην αρμοδιότητα των κρατιδίων και όχι της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιωτικές σχολές ιδρύονται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων και συγκεκριμένου νομικού πλαισίου που ισχύει σε κάθε κρατίδιο. Η αίτηση γίνεται στο εκάστοτε υπουργείο Επιστημών και Έρευνας το οποίο και προχωρά στη σύσταση - για κάθε υπό ίδρυση ιδιωτική σχολή - ανεξάρτητης επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία και εξετάζει την αίτηση. «Υπάρχει κρατικός έλεγχος», μας είπε ο καθηγητής, «υπάρχουν κριτήρια, και συνήθως πολύ πιο αυστηρά από ότι στα δημόσια πανεπιστήμια».
Οι αντίπαλοι των ιδιωτικών πανεπιστημίων εκφράζουν την ανησυχία ότι τα ιδιωτικά επηρεάζουν αρνητικά το επίπεδο των σπουδών στα δημόσια. Τι λέει η γερμανική εμπειρία;
«Τα ιδιωτικά επηρεάζουν θετικά τα δημόσια καθώς τα υποκινούν να βελτιώνονται συνεχώς. Υπάρχει ανταγωνισμός, καθώς και οι δύο πλευρές θέλουν για τον εαυτό τους τους καλύτερους σπουδαστές και φοιτητές. Είμαι πεπεισμένος ότι η εκπαίδευση και η έρευνα πρέπει να υποτάσσονται στους κανόνες της αγοράς».
Με την άποψη ότι ο ανταγωνισμός επηρεάζει θετικά και τις δύο πλευρές συμφωνεί και ο Λάζαρος Μηλιόπουλος, επιστημονικός συνεργάτης στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Βόννης: «Στη Γερμανία οι ιδιωτικές ανώτατες σχολές είναι μία προσφορά του ιδιωτικού τομέα. Σε γενικές γραμμές εκτιμάται ότι συμβάλουν θετικά στον ανταγωνισμό μεταξύ των πανεπιστημίων».
Στη Γερμανία το 3 περίπου % των εγγεγραμμένων φοιτητών σπουδάζει σε ιδιωτικές ανώτατες σχολές. Ποιοι οι βασικοί λόγοι για έναν φοιτητή να επιλέξει ένα ιδιωτικό γυρίζοντας την πλάτη στο δημόσιο, ρωτήσαμε τον κ. Στέφενς;
«Καταρχήν οι μικρές ομάδες μαθημάτων (τάξεις), επίσης η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών, ο διεθνής προσανατολισμός μεταξύ άλλων με υποχρεωτικά προγράμματα ανταλλαγών, και τελευταίο αλλά μη αμελητέο το γεγονός ότι στα ιδιωτικά, κυρίως οικονομικής κατεύθυνσης, δίνουν περισσότερες ευκαιρίες για να ενταχθεί κανείς αμέσως μετά τις σπουδές στην αγορά εργασίας».
Τι θα πρέπει να προσέξει τώρα η ελληνική κυβέρνηση στα όσα έχει σκοπό να κάνει τους επόμενους μήνες, ρωτήσαμε τον καθηγητή;
«Το ελληνικό υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να φροντίσει ώστε να υλοποιήσει τα όσα σχεδιάζει επιδέξια. Δηλαδή επιτρέποντας την ίδρυση ιδιωτικών ανωτάτων σχολών - αφήνοντας δηλαδή να λειτουργήσει η αγορά - να μην παραμελήσει παράλληλα τα δημόσια πανεπιστήμια. Αν κοιτάξετε στη γειτονική σας Τουρκία θα δείτε ότι υπήρχε ένα μεγάλο ρεύμα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων τα οποία στο μεταξύ έχουν αποκτήσει μία περίοπτη θέση. Αυτό επεβλήθη από τη δημογραφική εξέλιξη, επειδή τα δημόσια δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στη ζήτηση».
«Ναι σε ριζικές αλλαγές στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά όχι σε πολιτικά φορτισμένη ατμόσφαιρα» θα πει από την πλευρά του ο κ. Μηλιόπουλος: «Θα πρέπει να χαραχθεί μία καινούρια πορεία όσον αφορά την εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια – αν ιδρυθούν υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις – μπορούν να συνδράμουν στην προσπάθεια αυτή. Συνήθως, και αυτό είναι αποτέλεσμα της πολιτικής κουλτούρας στην Ελλάδα, τα θέματα που σχετίζονται με την παιδεία είναι πάρα πολύ πολιτικοποιημένα και έτσι είναι δύσκολο να χειριστεί κανείς ορισμένα θέματα όταν θέλει να αλλάξει κάτι στην εκπαιδευτική πολιτική».
Κώστας Συμεωνίδης πηγή σελίδα D.WELLE PAROYSIASH lornion.blogspot.com
Comments