Οικονομία | 08.10.2010
Τέλος της κρίσης στους αιθέρες;
Τα τελευταία 10 χρόνια ήταν κάθε άλλο παρά εύκολα για τον κλάδο των αερομεταφορών. Οι συνέπειες της 11ης Σεπτεμβρίου αλλά και η ηφαιστειακή στάχτη από την Ισλανδία πέρσι είναι δυο από τους βασικούς λόγους που επέφεραν ζημίες δισεκατομμυρίων για πολλές αεροπορικές εταιρίες. Όλα αυτά όμως φαίνεται πως αποτελούν πλέον παρελθόν: Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων ΙΑΤΑ διόρθωσε προς τα πάνω τις εκτιμήσεις της για τα κέρδη των αεροπορικών εταιριών δίνοντας στη δημοσιότητα στοιχεία που δείχνουν μια σημαντική κατακόρυφη αύξηση.
Κρίση, ποια κρίση;
Η κρίση φαίνεται πως αποτελεί πλέον παρελθόν για τον κλάδο των αερομεταφορών. Ενώ πέρσι κατέγραφε απώλειες ύψους 11 δις δολαρίων, φέτος τα κέρδη των αεροπορικών εταιριών αναμένεται να εκτοξευθούν στα 8,9 δισ. δολάρια. Οι αρχικές εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ, τον περασμένο Ιούνιο, έκαναν λόγο για κέρδη ύψους 2,5 δις δολ. Οι βασικοί λόγοι, σύμφωνα με τον ειδικό Στέφαν Σέπνερ από την Commerzbank: "Απλά, η ανάκαμψη ήρθε γρηγορότερα από ότι νομίζαμε. Επίσης οι εταιρίες είναι πλέον σε θέση να περάσουν αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων".
Την ίδια ώρα όμως το κόστος παρέμειναν σταθερά. Αναλυτές εκτιμούν ωστόσο ότι η ανάκαμψη δεν θα συνεχιστεί με τους ίδιους γοργούς ρυθμούς και το 2011. Την επόμενη χρονιά τα κέρδη θα υποχωρήσουν στα 5,3 δις δολάρια.
Κύμα συγχωνεύσεων
Κύμα συγχωνεύσεων το τελευταίο διάστημαΌλα αυτά όμως δεν σημαίνουν ότι ο κλάδος μπορεί να επαναπαύεται καθώς συνεχίζει να βρίσκεται αντιμέτωπος με μεγάλες προκλήσεις, ενώ το κύμα συγχωνεύσεων καλά κρατεί. Μόλις πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε επιτυχώς η συγχώνευση των αμερικανικών United και Continental στην μεγαλύτερη στο μεταξύ αεροπορική εταιρία του κόσμου. Επίσης η αμερικανική Southwest Airlines εξαγόρασε την μικρότερη AirTran. Κινητικότητα παρατηρείται την ίδια ώρα και στη νότιο Αμερική όπου η βραζιλιάνικη TAM και η χιλιανή LAN Airlines προχωρούν επίσης σε συγχώνευση. Μέχρι πρότινος αυτές οι διασυνοριακές συγχωνεύσεις ήταν προβληματικές εξαιτίας πολλαπλών νομικών κωλυμάτων, λέει ο πρώην επικεφαλής της Λουφτχάνσα, Κρίστοφ Φραντς:
"Στο μεταξύ έχει περάσει ένα μήνυμα, το οποίο νομίζω βρίσκει τη θετική ανταπόκριση της παγκόσμιας αγοράς. Πιστεύω ότι οι συγχωνεύσεις δεν θα περιορίζονται μελλοντικά εντός συγκεκριμένων χωρών ή ηπείρων που έχουν το ίδιο νομικό πλαίσιο, όπως στην ΕΕ ή στις ΗΠΑ. Μελλοντικά θα ξεπερνούν αυτά τα σύνορα".
Με στόχο τις διηπειρωτικές πτήσεις
Η Emirates παίρνει μια κυρίαρχη θέση στις άκρως επικερδείς διηπειρωτικές πτήσειςΤην ίδια ώρα εντείνονται οι πιέσεις προς τους μεγάλους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς κυρίως εξαιτίας του μεγάλου ανταγωνισμού από την Εγγύς και Μέση Ανατολή, και ιδιαίτερα, την Emirates των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων που με ελκυστικές προσφορές παίρνει μια κυρίαρχη θέση στις άκρως επικερδείς διηπειρωτικές πτήσεις προς ασιατικούς προορισμούς. Ωστόσο και στους εσωτερικούς προορισμούς έχει αυξηθεί σημαντικά ο ανταγωνισμός εξαιτίας κυρίως των low cost airlines που βάζουν στο στόχαστρό τους τώρα και τα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Όπως εκτιμά όμως ο Κρίστοφ Φραντς:
"Το να έχεις σε μια γραμμή πλέον όχι έναν αλλά τρεις ή τέσσερις αερομεταφορείς οδηγεί φυσικά σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό. Ωστόσο οι γραμμές αυτές γίνονται λιγότερο επικερδείς για τις εταιρίες με αποτέλεσμα να τις εγκαταλείπουν. Θα το δούμε συχνά αυτό τα επόμενα χρόνια".
Μεγαλύτερη σημασία αποκτούν στο εξής και οι αεροπορικές συμμαχίες, όπως η Star Alliance ή η Oneworld μέσω των οποίων τα μέλη τους μοιράζονται την εκμετάλλευση πτήσεων προσφέροντας μια σειρά πρόσθετων υπηρεσιών, διευκολύνσεων και προνομίων στους επιβάτες.
Brigitte Scholtes / Κώστας Συμεωνίδης
Υπεύθ. σύνταξης: Βιβή Παπαναγιώτου
Comments