6 Ιουνίου 1944: εβδομήντα χρόνια από την απόβαση στη Νορμανδία

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:Ιστορία
«Λες κι είναι Ιπτάμενοι Ολλανδοί πέφτουν στη γη, σαν σε όνειρο». Ετσι θυμάται την 6η Ιουνίου του 1944 ένας Γάλλος δάσκαλος. Η μαρτυρία του περιλαμβάνεται σε μια συλλογική έκδοση που έχει μόλις ένα μήνα ζωής, «Η Απόβαση μέσα από τα μάτια των Γάλλων» («D-Day Through French Eyes» University of Chicago Press).
Φέτος κλείνουν εβδομήντα χρόνια από τη «μεγαλύτερη ημέρα του πολέμου» και η αλήθεια είναι πως από το 1998 και μετά κάθε αναφορά στην «D-Day» (στρατιωτική ορολογία για την ημέρα αποβατικής, αμφίβιας επιχείρησης – δεν αφορά δηλαδή μόνον τη Νορμανδία του ’44) συνειρμικά οδηγεί τους περισσότερους στο εναρκτήριο ημίωρο της «Διάσωσης του στρατιώτη Ράιαν».
Βασική έμπνευση του Σπίλμπεργκ τότε ήταν οι εκπληκτικές φωτογραφίες του Ρόμπερτ Κάπα, ο οποίος αποβιβάστηκε στην αιματοβαμμένη ακτή Ομαχα με το «δεύτερο κύμα», τράβηξε 106 φωτογραφίες, από αυτές όμως διασώθηκαν μονάχα οκτώ, εξαιτίας τεχνικού σφάλματος στο σκοτεινό θάλαμο.
Σήμερα υπάρχει μια απίστευτη πληθώρα εκδόσεων πάνω στην 6η Ιουνίου. Στα ελληνικά, κυκλοφορεί η εμβληματική «D-Day. Η απόβαση στη Νορμανδία» του Βρετανού ιστορικού Αντονι Μπίβορ (το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γκοβόστη). Εμείς προτείνουμε επίσης το αμετάφραστο στα ελληνικά «D-Day, June 6, 1944» (Simon & Schuster) του Αμερικανού ιστορικού Stephen E. Ambrose. Επίσης, κάτι λιγότερο γνωστό αλλά εξαιρετικά δυνατό, συγκινητικό: πρόκειται για το «Ο Αμερικανός. Μια μαρτυρία» (The American. A Memoir, εκδ. Pantheon Books) του Franz-Olivier Giesbsert, ανταποκριτή του Le Nouvel Observateur και αρχισυντάκτη της Le Figaro. Ο πατέρας του ήταν στο «πρώτο κύμα» της ακτής Ομαχα και στο βιβλίο ο συγγραφέας περιγράφει τι σήμαινε να μεγαλώνεις με έναν άνθρωπο που έζησε μια τέτοια φρίκη. Το ενδιαφέρον είναι ότι ο πατέρας του γνώρισε μια Γαλλίδα τότε, την ερωτεύτηκε και μετά τον πόλεμο παντρεύτηκαν και για λίγο έζησαν στην Αμερική. Κάποια στιγμή όμως εγκαταστάθηκαν στη Γαλλία, όχι πολύ μακριά από τις ακτές όπου ο πατέρας του συγγραφέα βίωσε την τραυματική εμπειρία της απόβασης στην ακτή «Ομαχα».
Το τραυματικό σύνδρομο του ζωγράφου-στρατιώτη πατέρα του Giesbsert ήταν τέτοιο, που ο τελευταίος παρέμεινε ισοβίως αποξενωμένος από έναν άνθρωπο που υπέφερε και έκανε όλους τους άλλους γύρω του να υποφέρουν. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η αντίδραση του βετεράνου όταν ο γιος πάει με τη μητέρα του να δει την ιστορική ταινία «Η πιο μεγάλη ημέρα του πολέμου», με θέμα την 6η Ιουνίου: προσπάθησε να τους μεταπείσει. «Είναι κάτι βλάσφημο», τους είπε. «Μια ταινία δεν λέει ποτέ την αλήθεια. Στην απόβαση όλος αυτός ο κόσμος κατουριόταν και τα έκανε πάνω του. Ναι, όλοι. Περιλαμβανομένου και εμού».
Επί του παρόντος, θαυμάστε το φωτογραφικό μας αφιέρωμα, που εν μέρει ακολουθεί τη λογική του «Τότε και Τώρα». Το κοντράστ, μοναδικό: τους καταπονημένους πολεμιστές έχουν διαδεχθεί ανέμελοι τουρίστες και οικογένειες και ποδηλάτες. Η ζωή όπως της πρέπει. Ήταν όντως «η πιο μεγάλη ημέρα του πολέμου» για τον ελεύθερο κόσμο.  kathimerini

Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc

«Η Ελλάδα αισθάνεται αποκλεισμένη»