Τα funds, ο ΣΥΡΙΖΑ και η απουσία σχεδίου Β΄
Τα funds, ο ΣΥΡΙΖΑ και η απουσία σχεδίου Β΄
Τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Σταθάκης και Γιάννης Μηλιός κατάφεραν να «αποδράσουν» από το Σίτι χωρίς να αποκαλύψουν στους εκπροσώπους επενδυτικών funds πώς σκοπεύει να κινηθεί το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης εάν τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως θα ήθελε.
Ενα μεγάλο αστερίσκο «γέννησαν» οι συναντήσεις των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργου Σταθάκη και Γιάννη Μηλιού με τους εκπροσώπους επενδυτικών funds στο Λονδίνο. Η ένσταση των τελευταίων, σε όσα άκουσαν, η οποία διατυπώθηκε με λιγότερο ή περισσότερο δραματικούς τόνους στις εκθέσεις τους, αφορά την απουσία σχεδίου Β΄. Παρά τις επίμονες ερωτήσεις τους, οι παριστάμενοι στις ενημερωτικές συναντήσεις δεν κατάφεραν να εκμαιεύσουν από τους κ. Σταθάκη και Μηλιό το παραμικρό αναφορικά με το τι προτίθεται να πράξει ο ΣΥΡΙΖΑ σε περίπτωση που, ως κυβέρνηση, βρεθεί μπροστά σε τοίχο άρνησης από τους εταίρους στα αιτήματά του για επαναδιαπραγμάτευση του χρέους, «κούρεμα», μορατόριουμ στην αποπληρωμή δόσεων, χρονική μετάθεση εξόφλησης ομολόγων που λήγουν, ενεργοποίηση της ΕΚΤ για αγορά τους ή αγορά κρατικών ομολόγων. Οι διεθνείς επενδυτικοί οίκοι, μάλιστα, φαίνεται να προεξοφλούν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα εισπράξει αρνητική απάντηση σε όλα αυτά και διατυπώνουν τη βεβαιότητά τους αυτή με το ερώτημα «γιατί η Ε.Ε. και η ΕΚΤ να φανούν υποχωρητικές έναντι του ΣΥΡΙΖΑ και να δεχθούν αυτά που βάζει στο τραπέζι, όταν διατυμπανίζει ότι δεν θα σεβαστεί τους κανόνες του ισχύοντος προγράμματος;».
Ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να κατάφερε να «αποδράσει» από το Σίτι χωρίς να αποκαλύψει το πώς σκοπεύει να κινηθεί εάν τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως θα ήθελε, αλλά εισέπραξε εξ αυτού τη σοβαρή αμφισβήτηση των funds, μέσω των στοιχείων των εκθέσεών τους που έχουν γίνει γνωστά. Δεν αμφισβητείται απλώς το εφικτό των προτάσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης για μια διαφορετική πολιτική και οικονομική διαχείριση της κρίσης, αλλά επανέρχεται στην αξιολόγησή τους εμφατικά το στοιχείο της ρευστότητας για τη χώρα.
Στην Κουμουνδούρου, με εξαίρεση το email στελέχους της Capital, που έκανε αναφορά σε φυγή κεφαλαίων από την Ελλάδα, «διότι το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι χειρότερο και από εκείνο των κομμουνιστών», και το οποίο έσπευσαν να καταγγείλουν ως «στημένο», δεν σχολίασαν δημοσίως την αξιολόγηση των άλλων funds. Στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν ότι, παρά τις αμφισβητήσεις και τους προβληματισμούς που διατυπώνονται, οι εκθέσεις δεν ήταν ιδιαίτερα αρνητικές. Σπεύδουν, μάλιστα, να βάλουν στη συζήτηση τον παράγοντα «βραχυπρόθεσμο κέρδος», με βάση τον οποίο θεωρούν ότι κινούνται οι επενδυτικοί οίκοι στις αξιολογήσεις τους. Υπενθυμίζουν, δε, ότι, όσον αφορά το χρέος, οι επονομαζόμενες αγορές κατέχουν μόλις το 17% περίπου, οπότε δεν είναι οι κυρίαρχοι συνομιλητές σε μια διαπραγμάτευση για την απομείωσή του. Είναι σαφής η πρόθεση της Κουμουνδούρου να υποβαθμίσει την επιρροή και τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν οι εκθέσεις αξιολόγησης των διεθνών οίκων στα κέντρα αποφάσεων. Ωστόσο, ακόμα κι αν οι επενδυτικοί οίκοι κατέχουν ένα μειοψηφικό μέρος του χρέους, θα πρέπει να απαντηθεί το πώς θα διαχειρισθεί μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τη λήξη των ομολόγων που αντιστοιχούν στο χρέος αυτό, ουσιαστικά από πού θα αντλήσει κεφάλαια για την πληρωμή τους, αφού στο Λονδίνο δόθηκε η διαβεβαίωση ότι τα ομόλογα του ιδιωτικού τομέα θα πληρωθούν στο ακέραιο. Πολύ περισσότερο, δε, που μια διαπραγμάτευση με τους εταίρους για το υπόλοιπο χρέος, το «θεσμικό» όπως το ονομάζουν στην Κουμουνδούρου, δεν θα είναι υπόθεση λίγων εβδομάδων. Κατά την εκτίμηση της Bank of America, θα τραβήξει μέχρι το τέλος του 2015.
Ενα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από τις παρουσιάσεις των κ. Σταθάκη και Μηλιού στο Λονδίνο είναι ότι, παρά τη μεταξύ τους διαφορά στα στοιχεία που έδωσαν (ο πρώτος μίλησε για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό και ο δεύτερος για πλεόνασμα 1%), αποκάλυψαν την πρόθεση της Κουμουνδούρου να κινηθεί σε λογική αναθεώρησης προς τα κάτω των στόχων που έχουν τεθεί για πρωτογενές πλεόνασμα 3% για το 2015 και 4,5% για το 2016. Στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ μιλούν, ούτως ή άλλως, για «εξωπραγματικούς στόχους», ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ επενδύει στην αναθεώρησή τους ως μέσο κάλυψης του δημοσιονομικού κενού. Βεβαίως, η αναθεώρηση των στόχων δεν μπορεί να είναι μονομερής, αλλά προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη των εταίρων, τη διαδικασία διαπραγμάτευσης και αναδεικνύει, επίσης, το ζήτημα της εναλλακτικής, το ζήτημα του σχεδίου Β΄.
Ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να κατάφερε να «αποδράσει» από το Σίτι χωρίς να αποκαλύψει το πώς σκοπεύει να κινηθεί εάν τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως θα ήθελε, αλλά εισέπραξε εξ αυτού τη σοβαρή αμφισβήτηση των funds, μέσω των στοιχείων των εκθέσεών τους που έχουν γίνει γνωστά. Δεν αμφισβητείται απλώς το εφικτό των προτάσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης για μια διαφορετική πολιτική και οικονομική διαχείριση της κρίσης, αλλά επανέρχεται στην αξιολόγησή τους εμφατικά το στοιχείο της ρευστότητας για τη χώρα.
Στην Κουμουνδούρου, με εξαίρεση το email στελέχους της Capital, που έκανε αναφορά σε φυγή κεφαλαίων από την Ελλάδα, «διότι το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι χειρότερο και από εκείνο των κομμουνιστών», και το οποίο έσπευσαν να καταγγείλουν ως «στημένο», δεν σχολίασαν δημοσίως την αξιολόγηση των άλλων funds. Στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν ότι, παρά τις αμφισβητήσεις και τους προβληματισμούς που διατυπώνονται, οι εκθέσεις δεν ήταν ιδιαίτερα αρνητικές. Σπεύδουν, μάλιστα, να βάλουν στη συζήτηση τον παράγοντα «βραχυπρόθεσμο κέρδος», με βάση τον οποίο θεωρούν ότι κινούνται οι επενδυτικοί οίκοι στις αξιολογήσεις τους. Υπενθυμίζουν, δε, ότι, όσον αφορά το χρέος, οι επονομαζόμενες αγορές κατέχουν μόλις το 17% περίπου, οπότε δεν είναι οι κυρίαρχοι συνομιλητές σε μια διαπραγμάτευση για την απομείωσή του. Είναι σαφής η πρόθεση της Κουμουνδούρου να υποβαθμίσει την επιρροή και τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν οι εκθέσεις αξιολόγησης των διεθνών οίκων στα κέντρα αποφάσεων. Ωστόσο, ακόμα κι αν οι επενδυτικοί οίκοι κατέχουν ένα μειοψηφικό μέρος του χρέους, θα πρέπει να απαντηθεί το πώς θα διαχειρισθεί μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τη λήξη των ομολόγων που αντιστοιχούν στο χρέος αυτό, ουσιαστικά από πού θα αντλήσει κεφάλαια για την πληρωμή τους, αφού στο Λονδίνο δόθηκε η διαβεβαίωση ότι τα ομόλογα του ιδιωτικού τομέα θα πληρωθούν στο ακέραιο. Πολύ περισσότερο, δε, που μια διαπραγμάτευση με τους εταίρους για το υπόλοιπο χρέος, το «θεσμικό» όπως το ονομάζουν στην Κουμουνδούρου, δεν θα είναι υπόθεση λίγων εβδομάδων. Κατά την εκτίμηση της Bank of America, θα τραβήξει μέχρι το τέλος του 2015.
Ενα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από τις παρουσιάσεις των κ. Σταθάκη και Μηλιού στο Λονδίνο είναι ότι, παρά τη μεταξύ τους διαφορά στα στοιχεία που έδωσαν (ο πρώτος μίλησε για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό και ο δεύτερος για πλεόνασμα 1%), αποκάλυψαν την πρόθεση της Κουμουνδούρου να κινηθεί σε λογική αναθεώρησης προς τα κάτω των στόχων που έχουν τεθεί για πρωτογενές πλεόνασμα 3% για το 2015 και 4,5% για το 2016. Στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ μιλούν, ούτως ή άλλως, για «εξωπραγματικούς στόχους», ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ επενδύει στην αναθεώρησή τους ως μέσο κάλυψης του δημοσιονομικού κενού. Βεβαίως, η αναθεώρηση των στόχων δεν μπορεί να είναι μονομερής, αλλά προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη των εταίρων, τη διαδικασία διαπραγμάτευσης και αναδεικνύει, επίσης, το ζήτημα της εναλλακτικής, το ζήτημα του σχεδίου Β΄.
Εσωκομματικά «καρφιά» για Τζάκρη
«Πρόσωπα και δυνάμεις του χρεοκοπημένου και υπόλογου πολιτικού κόσμου, ιδίως όσοι αποδέχθηκαν την πολιτική του μνημονιακού μονόδρομου και έπαιξαν ενεργό ρόλο σε μνημονιακές κυβερνήσεις από θέσεις ευθύνης, δεν μπορεί να έχουν ρόλο στην κυβέρνηση της Αριστεράς». Η συνάντηση που είχε την περασμένη Δευτέρα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας με την προερχόμενη από το ΠΑΣΟΚ ανεξάρτητη βουλευτή Θεοδώρα Τζάκρη ώθησε στελέχη του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αναζητήσουν τη συγκεκριμένη παράγραφο της συνεδριακής απόφασης σχετικά με τις προσχωρήσεις στον ΣΥΡΙΖΑ στελεχών από άλλους χώρους.
Η δήλωση της κ. Τζάκρη, αμέσως μετά τη συνάντηση, ότι «θεωρώ πατριωτικό καθήκον μου την ενίσχυση του προοδευτικού χώρου με σκοπό μια ευρεία, πλειοψηφική και αυτοδύναμη νίκη», δεν έγινε δεκτή με ενθουσιασμό στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ. Τα στελέχη της εσωκομματικής αντιπολίτευσης σπεύδουν να «οχυρωθούν» πίσω από τις συνεδριακές αποφάσεις και υπενθυμίζουν ότι η κ. Τζάκρη διετέλεσε υφυπουργός Εσωτερικών της κυβέρνησης Παπανδρέου και υπερψήφισε δύο Μνημόνια. Η μάχη θα δοθεί προσεχώς στα αρμόδια κομματικά όργανα. Ορισμένοι, μάλιστα, θεωρούν ότι η πρόθεση του κ. Τσίπρα να εισαγάγει έναν κώδικα δεοντολογίας για όσους μπουν στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ, αποτελεί ελιγμό για να παρακαμφθούν οι συνεδριακές αποφάσεις.
Η δήλωση της κ. Τζάκρη, αμέσως μετά τη συνάντηση, ότι «θεωρώ πατριωτικό καθήκον μου την ενίσχυση του προοδευτικού χώρου με σκοπό μια ευρεία, πλειοψηφική και αυτοδύναμη νίκη», δεν έγινε δεκτή με ενθουσιασμό στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ. Τα στελέχη της εσωκομματικής αντιπολίτευσης σπεύδουν να «οχυρωθούν» πίσω από τις συνεδριακές αποφάσεις και υπενθυμίζουν ότι η κ. Τζάκρη διετέλεσε υφυπουργός Εσωτερικών της κυβέρνησης Παπανδρέου και υπερψήφισε δύο Μνημόνια. Η μάχη θα δοθεί προσεχώς στα αρμόδια κομματικά όργανα. Ορισμένοι, μάλιστα, θεωρούν ότι η πρόθεση του κ. Τσίπρα να εισαγάγει έναν κώδικα δεοντολογίας για όσους μπουν στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ, αποτελεί ελιγμό για να παρακαμφθούν οι συνεδριακές αποφάσεις.
Comments