Εγκρίθηκε το ευρωπαϊκό αρχείο καταγραφής στοιχείων επιβατών αεροπορικών πτήσεων
Εγκρίθηκε το ευρωπαϊκό αρχείο καταγραφής στοιχείων επιβατών αεροπορικών πτήσεων
AFP, REUTERS
Επειτα από 10 χρόνια έντονων διχογνωμιών στο επίπεδο των ευρωπαϊκών θεσμών, η ασταθής ισορροπία μεταξύ ασφάλειας και περιφρούρησης των προσωπικών δεδομένων έγειρε, τελικά, στην πλευρά της πρώτης.
Με 461 ψήφους υπέρ, 179 κατά και 9 αποχές, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε οδηγία που προβλέπει τη διαβίβαση των δεδομένων επιβατών από τις αεροπορικές εταιρείες στις αρχές ασφαλείας των 28 κρατών-μελών. Με τον τρόπο αυτό ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία ευρωπαϊκού αρχείου καταγραφής δεδομένων των επιβατών στις αεροπορικές μεταφορές (PNR), το οποίο προσδοκάται να βοηθήσει τις αρχές ασφαλείας να προλάβουν τρομοκρατικές επιθέσεις από άτομα που μετακινούνται μεταξύ χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και εμπόλεμων ζωνών, κυρίως στη Συρία.
Με κοινή ανακοίνωσή τους, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Φρανς Τίμερμανς και ο επίτροπος Μετανάστευσης Δημήτρης Αβραμόπουλος χαιρέτισαν την υπερψήφιση της οδηγίας από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ως «ισχυρή έκφραση της δέσμευσης της Ευρώπης στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας». Σε παραπλήσιο μήκος κύματος κινήθηκαν ο Γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς και ο υπουργός Εσωτερικών της χώρας Μπερνάρ Καζνέβ. Η γαλλική κυβέρνηση πρωτοστατούσε, εδώ και δέκα χρόνια, στις προσπάθειες για δημιουργία ευρωπαϊκού αρχείου δεδομένων των αεροπορικών πτήσεων.
Η έγκριση της εν λόγω πρότασης καθυστερούσε για μεγάλο διάστημα λόγω των έντονων αντιδράσεων σημαντικής μερίδας ευρωβουλευτών, οι οποίοι θεωρούσαν ότι η εφαρμογή του αμφιλεγόμενου μέτρου παραβιάζει καίρια προσωπικά δεδομένα. Ωστόσο, η πίεση για την υιοθέτηση της οδηγίας της Κομισιόν ενισχύθηκε κατά πολύ ύστερα από τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 13ης Νοεμβρίου 2015 στο Παρίσι, όπου 130 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, και τις επιθέσεις αυτοκτονίας του περασμένου μήνα στις Βρυξέλλες, που στοίχισαν τη ζωή άλλων 32 ανθρώπων.
Οι επικριτές του νέου μέτρου τονίζουν ότι πολλοί εξ όσων ενεπλάκησαν στις επιθέσεις ήταν ήδη σεσημασμένοι από τις αρχές ασφαλείας και ότι η δημιουργία πανευρωπαϊκού αρχείου θα οδηγήσει σε μια τεράστια συγκέντρωση προσωπικών δεδομένων. Με το σύστημα PNR, οι αεροπορικές εταιρείες θα συλλέγουν και θα διαβιβάζουν στις αρχές ασφαλείας στοιχεία που θα περιλαμβάνουν το όνομα κάθε επιβάτη, τα δρομολόγιά του, τους ταξιδιωτικούς του πράκτορες, καθώς και στοιχεία για την πιστωτική του κάρτα και τις αποσκευές του. Τα στοιχεία θα περιλαμβάνουν κάθε πτήση από και προς την Ε.Ε. αλλά και μεταξύ των χωρών-μελών της. Τα στοιχεία θα διατηρούνται επί πέντε χρόνια και κάθε εθνική υπηρεσία ασφαλείας θα είναι υποχρεωμένη να τα μοιράζεται με τις αντίστοιχες των υπολοίπων 27 κρατών-μελών.
Κατά οι επιχειρηματίες
Η έγκριση της οδηγίας προκάλεσε τη δυσαρέσκεια και των Ευρωπαίων επιχειρηματιών. Ο Μάρκους Μπέιρερ, γενικός διευθυντής του πανευρωπαϊκού οργανισμού εργοδοτών Business Europe, εξέφρασε τη λύπη του «γιατί δεν εξασφαλίζεται η σωστή ισορροπία μεταξύ της προστασίας των πολιτών και της ελεύθερης κυκλοφορίας των δεδομένων στην ψηφιακή αγορά» και τον φόβο του ότι το νέο σύστημα «ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την ευρωπαϊκή καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα».
Με 461 ψήφους υπέρ, 179 κατά και 9 αποχές, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε οδηγία που προβλέπει τη διαβίβαση των δεδομένων επιβατών από τις αεροπορικές εταιρείες στις αρχές ασφαλείας των 28 κρατών-μελών. Με τον τρόπο αυτό ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία ευρωπαϊκού αρχείου καταγραφής δεδομένων των επιβατών στις αεροπορικές μεταφορές (PNR), το οποίο προσδοκάται να βοηθήσει τις αρχές ασφαλείας να προλάβουν τρομοκρατικές επιθέσεις από άτομα που μετακινούνται μεταξύ χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και εμπόλεμων ζωνών, κυρίως στη Συρία.
Με κοινή ανακοίνωσή τους, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Φρανς Τίμερμανς και ο επίτροπος Μετανάστευσης Δημήτρης Αβραμόπουλος χαιρέτισαν την υπερψήφιση της οδηγίας από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ως «ισχυρή έκφραση της δέσμευσης της Ευρώπης στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας». Σε παραπλήσιο μήκος κύματος κινήθηκαν ο Γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς και ο υπουργός Εσωτερικών της χώρας Μπερνάρ Καζνέβ. Η γαλλική κυβέρνηση πρωτοστατούσε, εδώ και δέκα χρόνια, στις προσπάθειες για δημιουργία ευρωπαϊκού αρχείου δεδομένων των αεροπορικών πτήσεων.
Η έγκριση της εν λόγω πρότασης καθυστερούσε για μεγάλο διάστημα λόγω των έντονων αντιδράσεων σημαντικής μερίδας ευρωβουλευτών, οι οποίοι θεωρούσαν ότι η εφαρμογή του αμφιλεγόμενου μέτρου παραβιάζει καίρια προσωπικά δεδομένα. Ωστόσο, η πίεση για την υιοθέτηση της οδηγίας της Κομισιόν ενισχύθηκε κατά πολύ ύστερα από τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 13ης Νοεμβρίου 2015 στο Παρίσι, όπου 130 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, και τις επιθέσεις αυτοκτονίας του περασμένου μήνα στις Βρυξέλλες, που στοίχισαν τη ζωή άλλων 32 ανθρώπων.
Οι επικριτές του νέου μέτρου τονίζουν ότι πολλοί εξ όσων ενεπλάκησαν στις επιθέσεις ήταν ήδη σεσημασμένοι από τις αρχές ασφαλείας και ότι η δημιουργία πανευρωπαϊκού αρχείου θα οδηγήσει σε μια τεράστια συγκέντρωση προσωπικών δεδομένων. Με το σύστημα PNR, οι αεροπορικές εταιρείες θα συλλέγουν και θα διαβιβάζουν στις αρχές ασφαλείας στοιχεία που θα περιλαμβάνουν το όνομα κάθε επιβάτη, τα δρομολόγιά του, τους ταξιδιωτικούς του πράκτορες, καθώς και στοιχεία για την πιστωτική του κάρτα και τις αποσκευές του. Τα στοιχεία θα περιλαμβάνουν κάθε πτήση από και προς την Ε.Ε. αλλά και μεταξύ των χωρών-μελών της. Τα στοιχεία θα διατηρούνται επί πέντε χρόνια και κάθε εθνική υπηρεσία ασφαλείας θα είναι υποχρεωμένη να τα μοιράζεται με τις αντίστοιχες των υπολοίπων 27 κρατών-μελών.
Κατά οι επιχειρηματίες
Η έγκριση της οδηγίας προκάλεσε τη δυσαρέσκεια και των Ευρωπαίων επιχειρηματιών. Ο Μάρκους Μπέιρερ, γενικός διευθυντής του πανευρωπαϊκού οργανισμού εργοδοτών Business Europe, εξέφρασε τη λύπη του «γιατί δεν εξασφαλίζεται η σωστή ισορροπία μεταξύ της προστασίας των πολιτών και της ελεύθερης κυκλοφορίας των δεδομένων στην ψηφιακή αγορά» και τον φόβο του ότι το νέο σύστημα «ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την ευρωπαϊκή καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα».
Comments