ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 16:48 Απόβαση ναυτιλιακών εταιρειών και τραπεζών στο λιμάνι του Πειραιά ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Απόβαση ναυτιλιακών εταιρειών και τραπεζών στο λιμάνι του Πειραιά
«Μαγνήτης» για όλες τις εταιρείες που «δένουν» στον Πειραιά είναι ο ελληνικός εφοπλισμός και οι επενδύσεις δισεκατομμυρίων που πραγματοποιεί ετησίως τόσο για την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων όσο και στις νέες ναυπηγήσεις.
Την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία του Πειραιά ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου έρχονται να ενισχύσουν το τελευταίο διάστημα μεγάλοι ξένοι ναυλομεσιτικοί οίκοι αλλά και τράπεζες. Καθίσταται έτσι ευχερέστερη η περαιτέρω ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας που σχετίζεται με τη ναυτιλία, η οποία προσθέτει φορολογικά έσοδα, θέσεις απασχόλησης και τονώνει την αγορά γραφείων, συνεισφέροντας άμεσα και έμμεσα στο ΑΕΠ.
Τελευταία εξέλιξη από το μέτωπο της εγκατάστασης ξένων ομίλων στην Ελλάδα, το άνοιγμα γραφείων από τον γαλλικό ναυλομεσιτικό οίκο Barry Rogliano Salles (BRS), έναν από τους μεγαλύτερους διεθνώς που δραστηριοποιούνται στις αγοραπωλησίες πλοίων. Της BRS προηγήθηκε νωρίτερα φέτος η δανέζικη Lightship Chartering και μερικούς μήνες πριν η νορβηγική Lorentzen & Stemoco. Οι εξελίξεις αυτές εντείνουν τον ανταγωνισμό με τους περί τους 350 εγχώριους και ξένους ναυλομεσιτικούς οίκους που δραστηριοποιούνται ήδη στην Ελλάδα, οι οποίοι προσφέρουν θέσεις εργασίας, τεχνογνωσία και την επιχειρηματική δομή που αναβαθμίζει τον κλάδο, σημειώνει ο πρόεδρος της Hellenic Shipbrokers Association, Γιάννης Κοτζιάς.
Την ίδια ώρα κινεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ναυπηγικοί όμιλοι βρίσκονται σε ανάλογη διαδικασία. Ο διαφοροποιημένος βιομηχανικός όμιλος της Κίνας Avic με σημαντική ναυπηγική δραστηριότητα αναβάθμισε την εδώ παρουσία του από αντιπροσώπευση σε γραφεία. Η China Development Bank, η Bank Of China και η Export Import Bank αναφέρονται επίσης από παράγοντες της Ακτής Μιαούλη ως επικείμενες αφίξεις στον Πειραιά με δικά τους γραφεία.
Παράλληλα νηογνώμονες όπως η China Classification Society με πολυετή παρουσία στην Ελλάδα προχωρούν σε μεγέθυνση των εδώ μονάδων τους με επιπλέον απασχολούμενους, σημειώνει ο Γιώργος Ξηραδάκης της XRTC Consultants. Η κινητικότητα αυτή έρχεται ως κλιμάκωση αντιστοίχων ελεύσεων κατά την τελευταία πενταετία και παρά την πολυετή κρίση των ναυλαγορών που ξεκίνησε στα τέλη του 2008. Το 2009 γραφείο άνοιξε στην Ελλάδα ο ναυλομεσιτικός οίκος RS Platou Hellas και λίγο μετά η ανταγωνίστριά του Simpson Spence & Young, ενώ το 2011 άνοιξε γραφεία και η McQuilling. Μεγάλοι οίκοι όπως η Clarksons και η Maersk Broker είχαν ήδη προ καιρού προηγηθεί.
Αλλοι μεγάλοι brokers έχουν προχωρήσει σε συνεργασίες με Ελληνες όπως η ελβετική Ifchor που στις αρχές του 2014 συνέστησε κοινοπραξία στον τομέα Sale & Purchase and Projects με τον Νικόλαο Γκατζιώνη της Silverbulk Trading Lt, δημιουργώντας την Ifchor Silver Ltd. Μαγνήτης, βέβαια, για όλους αυτούς τους πολυεθνικούς οίκους είναι ο ελληνικός εφοπλισμός και οι επενδύσεις δισεκατομμυρίων που πραγματοποιεί ετησίως τόσο στη δευτερογενή αγορά των ποντοπόρων όσο και στις νέες ναυπηγήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία του ελληνικού ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal για το πρώτο επτάμηνο του 2014 οι Ελληνες πλοιοκτήτες πραγματοποίησαν το 25,8% των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων διεθνώς σε αριθμό ποντοπόρων, αγοράζοντας 241 πλοία. Σε όρους χωρητικότητας κάλυψαν το 39,1% των συναλλαγών και σε ύψος κεφαλαίων το 36,4% αυτών που δαπανήθηκαν στη δευτερογενή διεθνώς. Συνολικά επένδυσαν σε μεταχειρισμένα πλοία 6,989 δισεκατομμύρια δολάρια με τους δεύτερους Αμερικανούς, να έχουν καταβάλει μόλις 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια. Σημειώνεται πως στο επτάμηνο του 2014 επενδύθηκαν περισσότερα κεφάλαια από όσα ολόκληρο το προηγούμενο έτος όποτε και Ελληνες αγόρασαν συνολικά 368 ποντοπόρα. Στο μέτωπο των ναυπηγήσεων οι Ελληνες είναι πάλι πρώτοι διεθνώς σε επενδεδυμένα κεφάλαια, έχοντας τοποθετήσει παραγγελίες αξίας 4,046 δισεκατομμυρίων δολαρίων για 91 νεότευκτα πλοία.
Η πρωτοκαθεδρία της ελληνόκτητης ναυτιλίας διεθνώς είναι τόσο εκτενής που παράλληλα με την έλευση εδώ των ξένων εταιρειών που την υποστηρίζουν, άλλα μεγάλα ανταγωνιστικά του Πειραιά διεθνή ναυτιλιακά κέντρα όπως η Σιγκαπούρη, το Λονδίνο, η Σαγκάη και το Μονακό ή το Ντουμπάι ερίζουν για την προσέλκυση Ελλήνων επιχειρηματιών προκειμένου να ενισχύουν τις οικονομίες τους.
Τελευταία εξέλιξη από το μέτωπο της εγκατάστασης ξένων ομίλων στην Ελλάδα, το άνοιγμα γραφείων από τον γαλλικό ναυλομεσιτικό οίκο Barry Rogliano Salles (BRS), έναν από τους μεγαλύτερους διεθνώς που δραστηριοποιούνται στις αγοραπωλησίες πλοίων. Της BRS προηγήθηκε νωρίτερα φέτος η δανέζικη Lightship Chartering και μερικούς μήνες πριν η νορβηγική Lorentzen & Stemoco. Οι εξελίξεις αυτές εντείνουν τον ανταγωνισμό με τους περί τους 350 εγχώριους και ξένους ναυλομεσιτικούς οίκους που δραστηριοποιούνται ήδη στην Ελλάδα, οι οποίοι προσφέρουν θέσεις εργασίας, τεχνογνωσία και την επιχειρηματική δομή που αναβαθμίζει τον κλάδο, σημειώνει ο πρόεδρος της Hellenic Shipbrokers Association, Γιάννης Κοτζιάς.
Την ίδια ώρα κινεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ναυπηγικοί όμιλοι βρίσκονται σε ανάλογη διαδικασία. Ο διαφοροποιημένος βιομηχανικός όμιλος της Κίνας Avic με σημαντική ναυπηγική δραστηριότητα αναβάθμισε την εδώ παρουσία του από αντιπροσώπευση σε γραφεία. Η China Development Bank, η Bank Of China και η Export Import Bank αναφέρονται επίσης από παράγοντες της Ακτής Μιαούλη ως επικείμενες αφίξεις στον Πειραιά με δικά τους γραφεία.
Παράλληλα νηογνώμονες όπως η China Classification Society με πολυετή παρουσία στην Ελλάδα προχωρούν σε μεγέθυνση των εδώ μονάδων τους με επιπλέον απασχολούμενους, σημειώνει ο Γιώργος Ξηραδάκης της XRTC Consultants. Η κινητικότητα αυτή έρχεται ως κλιμάκωση αντιστοίχων ελεύσεων κατά την τελευταία πενταετία και παρά την πολυετή κρίση των ναυλαγορών που ξεκίνησε στα τέλη του 2008. Το 2009 γραφείο άνοιξε στην Ελλάδα ο ναυλομεσιτικός οίκος RS Platou Hellas και λίγο μετά η ανταγωνίστριά του Simpson Spence & Young, ενώ το 2011 άνοιξε γραφεία και η McQuilling. Μεγάλοι οίκοι όπως η Clarksons και η Maersk Broker είχαν ήδη προ καιρού προηγηθεί.
Αλλοι μεγάλοι brokers έχουν προχωρήσει σε συνεργασίες με Ελληνες όπως η ελβετική Ifchor που στις αρχές του 2014 συνέστησε κοινοπραξία στον τομέα Sale & Purchase and Projects με τον Νικόλαο Γκατζιώνη της Silverbulk Trading Lt, δημιουργώντας την Ifchor Silver Ltd. Μαγνήτης, βέβαια, για όλους αυτούς τους πολυεθνικούς οίκους είναι ο ελληνικός εφοπλισμός και οι επενδύσεις δισεκατομμυρίων που πραγματοποιεί ετησίως τόσο στη δευτερογενή αγορά των ποντοπόρων όσο και στις νέες ναυπηγήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία του ελληνικού ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal για το πρώτο επτάμηνο του 2014 οι Ελληνες πλοιοκτήτες πραγματοποίησαν το 25,8% των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων διεθνώς σε αριθμό ποντοπόρων, αγοράζοντας 241 πλοία. Σε όρους χωρητικότητας κάλυψαν το 39,1% των συναλλαγών και σε ύψος κεφαλαίων το 36,4% αυτών που δαπανήθηκαν στη δευτερογενή διεθνώς. Συνολικά επένδυσαν σε μεταχειρισμένα πλοία 6,989 δισεκατομμύρια δολάρια με τους δεύτερους Αμερικανούς, να έχουν καταβάλει μόλις 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια. Σημειώνεται πως στο επτάμηνο του 2014 επενδύθηκαν περισσότερα κεφάλαια από όσα ολόκληρο το προηγούμενο έτος όποτε και Ελληνες αγόρασαν συνολικά 368 ποντοπόρα. Στο μέτωπο των ναυπηγήσεων οι Ελληνες είναι πάλι πρώτοι διεθνώς σε επενδεδυμένα κεφάλαια, έχοντας τοποθετήσει παραγγελίες αξίας 4,046 δισεκατομμυρίων δολαρίων για 91 νεότευκτα πλοία.
Η πρωτοκαθεδρία της ελληνόκτητης ναυτιλίας διεθνώς είναι τόσο εκτενής που παράλληλα με την έλευση εδώ των ξένων εταιρειών που την υποστηρίζουν, άλλα μεγάλα ανταγωνιστικά του Πειραιά διεθνή ναυτιλιακά κέντρα όπως η Σιγκαπούρη, το Λονδίνο, η Σαγκάη και το Μονακό ή το Ντουμπάι ερίζουν για την προσέλκυση Ελλήνων επιχειρηματιών προκειμένου να ενισχύουν τις οικονομίες τους.
Comments