Κριμαία: Αλλαγές και προβλήματα στον ένα μήνα ένωσης με τη Ρωσία
Κριμαία: Αλλαγές και προβλήματα στον ένα μήνα ένωσης με τη Ρωσία
28 Απριλίου 2014
Τι άλλαξε στη χερσόνησο της Μαύρης Θάλασσας στις πρώτες 30 ημέρες από τη στιγμή που ενώθηκε με τη Ρωσία; Αυξήθηκαν συντάξεις και μισθοί, αλλά οξύνθηκαν τα προβλήματα με το νερό και το ηλεκτρικό, εξαιτίας μποϋκοτάζ της Ουκρανίας.
Από το μέσον Μαρτίου, οπότε η Κριμαία έγινε τμήμα της Ρωσίας, στη χερσόνησο αυξήθηκαν οι συντάξεις, τα αεροπορικά εισιτήρια από την ηπειρωτική χώρα έγιναν φθηνότερα και ξεκίνησε η μελέτη σκοπιμότητας του φιλόδοξου επιχειρηματικού σχεδίου για τη δημιουργία μιας Ζώνης διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών. Ωστόσο, υπήρξαν και αρνητικές συνέπειες από την αλλαγή του πολικού στάτους. Η Κριμαία αντιμετωπίζει προβλήματα στην παροχή πόσιμου νερού και ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και στην προσαρμογή του χρηματοπιστωτικού συστήματος στις νέες κανονιστικές συνθήκες.
Οι μεγάλες Τράπεζες έχουν σταματήσει να λειτουργούν στη χερσόνησο. Η ένωση της Κριμαίας στη Ρωσία οδήγησε σε πλήρη αναθεώρηση της λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος. Από τη χερσόνησο έχουν φύγει όλες οι μεγάλες ρωσικές και ουκρανικές Τράπεζες. «Οι μεγάλες ρωσικές Τράπεζες δεν θα λειτουργήσουν στην Κριμαία, επειδή παίκτες όπως η «VTB», η «Bank of Moscow» και η «Alfa-Bank», έχουν θυγατρικές εταιρείες στην Ουκρανία και είναι σαφές ότι, λόγω της πολιτικής και οικονομικής κατάστασης στην περιοχή, ο συνδυασμός του επιχειρείν και στην Κριμαία και στην Ουκρανία είναι αδύνατος», δήλωσε ο πρόεδρος της Τράπεζας «VTB 24», Μιχαήλ Ζαντόρνοφ.
Σύμφωνα με τον ίδιο, στη χερσόνησο θα παραμείνουν οι Τράπεζες που λειτουργούν μόνο στην Κριμαία, πρωτίστως η «Russian National Commercial Bank» και η «Chernomorskiy Bank of Development and Reconstruction». Γύρω από αυτές θα διαμορφωθεί το τραπεζικό σύστημα της Κριμαίας. Σε αυτές θα μεταφερθούν οι υποχρεώσεις και τα θησαυροφυλάκια των ουκρανικών Τραπεζών, κυρίως της μεγαλύτερης Τράπεζας στην Ουκρανία, «Private Bank», που αποφάσισε να μην συνεχίσει τη λειτουργία της στη χερσόνησο. Οι ρωσικές Τράπεζες θα πρέπει επίσης να μεταφέρουν στα παραπάνω πιστωτικά ιδρύματα τα στοιχεία του ενεργητικού και του παθητικού τους, ιδίως, η «VTB 24» που είχε στην Κριμαία 12 υποκαταστήματα, τα οποία, εκτός των άλλων τραπεζικών υπηρεσιών που παρείχαν, εξυπηρετούσαν το στόλο της Μαύρης Θάλασσας.
Οι συντάξεις αυξάνονται
Διαβάστε επίσης:
Σύμφωνα με το ρωσικό υπουργείο Εργασίας, σήμερα στην Κριμαία και την Σεβαστούπολη ζουν συνολικά 677 χιλιάδες συνταξιούχοι. Με την ένταξη της χερσονήσου στη Ρωσία, οι συντάξεις αυτόματα αυξάνονται. Η μέση σύνταξη ήταν 156 δολάρια (5.570 ρούβλια) και στη Σεβαστούπολη 173 δολάρια (6.200 ρούβλια). Ποσό που είναι χαμηλότερο από την αντίστοιχη μέση σύνταξη στη Ρωσία. Ως εκ τούτου, περισσότερο από το ένα τρίτο των συνταξιούχων στην Κριμαία και τη Σεβαστούπολη, είδαν τις συντάξεις τους να αυξάνονται απ’ τον ένα μήνα στον άλλο, κατά 25%.
Μια άλλη σημαντική αλλαγή στην καθημερινότητα των πολιτών αφορά στις συγκοινωνίες. Στην αρχή του Απριλίου 2014, οι «Ουκρανικοί Σιδηρόδρομοι» (UZ), ακύρωσαν αρκετά δρομολόγια προς την Κριμαία. Την ίδια στιγμή, όλα τα τρένα από τη Ρωσία προς τη χερσόνησο διέρχονται μέσα από την επικράτεια της Ουκρανίας. Λόγω της έκρυθμης κατάστασης στην Ουκρανία, πάντως, οι «Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι» (RZD) ανακοίνωσαν πως δεν αποκλείουν την κατάργηση των δρομολογίων από τη Ρωσία στη χερσόνησο. Προσωρινά, οι δύο γίγαντες των σιδηροδρομικών μεταφορών συμφώνησαν σε επιμέρους διαδρομές, αλλά το πρόβλημα μέχρι σήμερα δεν έχει επιλυθεί.
Νερό και ηλεκτρική ενέργεια
Ομοίως άλυτα παραμένουν τα προβλήματα που αφορούν την παροχή πόσιμου νερού στη χερσόνησο και την επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας. Η Κριμαία εξαρτάται για την ύδρευσή της κατά 80 % από την Ουκρανία (μέσω του βορειο-κριμαϊκού καναλιού) και η Ουκρανία περιόρισε την παροχή ύδατος στη χερσόνησο στο ελάχιστο. Σαν αποτέλεσμα των ενεργειών του Κιέβου, η προσωρινή λύση που προτείνεται να δοθεί, είναι οι γεωτρήσεις. Τα νέα πηγάδια θα ανοιχθούν στα νοτιοανατολικά της χερσονήσου. Τον Μάϊο θα έρθουν στην Κριμαία ειδικοί μηχανικοί και στελέχη της ρωσικής εταιρείας «RusHydro». Είναι πολύ πιθανό, η ρωσική εταιρεία να αναλάβει τα κριμαϊκά κανάλια με σύμβαση παραχώρησης.
Η Κριμαία εξαρτάται από την Ουκρανία και σε ηλεκτρική ενέργεια. Η υφιστάμενη εγκαταστημένη ισχύς στην Κριμαία καλύπτει μόνο το 10-30% των αναγκών της χερσονήσου σε ηλεκτρική ενέργεια. Από τα 1.400 MW που χρειάζεται η Κριμαία, το 70-90% έρχεται μέσω του ουκρανικού ενεργειακού συστήματος. Προς το παρόν, το υπουργείο Ενέργειας της Ρωσίας εξετάζει διάφορες επιλογές για την επάρκεια της Κριμαίας σε ισχύ, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής μονάδων ισχύος 1.320 MW στη χερσόνησο ή τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την Ρωσία μέσω υποθαλάσσιων καλωδίων που θα διέρχονται από τον πορθμό του Κερτς.
Λας Βέγκας και τουρισμός
Τον τελευταίο μήνα, οι ρωσικές αρχές αποφάσισαν με ποιόν τρόπο θα αναπτύξουν την Κριμαία. Με τον τουρισμό και τη δημιουργία Ζώνης διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών. Η αύξηση της τουριστικής ροής σχεδιάζεται κυρίως λόγω της μείωσης των τιμών στα αεροπορικά εισιτήρια. Τα τελευταία χρόνια επισκέπτονταν τη χερσόνησο περίπου 5,5 με 6 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, από τους οποίους το 60% ήταν πολίτες της Ουκρανίας. Οι Ουκρανοί από τις γειτονικές κυρίως περιφέρειες, μετακινούνταν κυρίως με αυτοκίνητα και με τρένα. Τώρα, οι τοπικές αρχές θέλουν να προσελκύσουν στα θέρετρα της χερσονήσου περισσότερους τουρίστες από τη Ρωσία, με όπλο τις χαμηλές τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική προεδρική εντολή του Βλαντίμιρ Πούτιν, οι υπηρεσίες αερομεταφορών στην Κριμαία δεν θα υπόκεινται σε ΦΠΑ μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2015. Σαν αποτέλεσμα, το κόστος μεταφοράς θα μειωθεί κατά 18%. Επιπλέον, η κυβέρνηση επιδοτεί τις πτήσεις προς την Κριμαία με το ίδιο – δοκιμασμένο- σύστημα των «άγονων γραμμών» που ισχύει για τις πτήσεις προς την περιφέρεια του Καλινινγκράντ και την Άπω Ανατολή. Με την επιδότηση, η τιμή των αεροπορικών εισιτηρίων από τη Μόσχα στην Κριμαία μειώθηκε από τα 300 δολάρια (11.000 ρούβλια) στα 200 δολάρια (7.500 ρούβλια).
Στο μεταξύ, για να προσελκύσει τουρίστες στην Κριμαία, η ρωσική κυβέρνηση σχεδιάζει, όπως προαναφέρθηκε, να δημιουργήσει μια ειδική Ζώνη διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών. Ο πρόεδρος Πούτιν έχει ήδη καταθέσει το σχετικό νομοσχέδιο στην Κρατική Δούμα (Κάτω Βουλή του ρωσικού Κοινοβουλίου). Οι ρωσικές αρχές σχεδιάζουν να ανοίξουν το πρώτο καζίνο στην χερσόνησο μέχρι το τέλος του 2016, και εκτιμούν ότι σύντομα το κριμαϊκό «κλάστερ» χώρων διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών θα ανταγωνίζεται το Μόντε Κάρλο, το Λας Βέγκας και το Μακάο. Η «Ζώνη τυχερών παιχνιδιών» θα συμβάλει στη δημιουργία πάνω από 10 χιλιάδες θέσεων εργασίας. Η συνολική επένδυση στην πρώτη φάση εκτιμάται στα 1,5 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα κονδύλια από τον προϋπολογισμό θα επενδυθούν μόνο στη δημιουργία της αναγκαίας υποδομής.
Έχετε πάει ποτέ στην Κριμάια; Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας κάτω από το κείμενο ή στη σελίδα μας στο Facebook! e typos
Comments