Πολυτελή αεροσκάφη με τα λεφτά των φορολογουμένων

Της Ρουμπινας Σπαθη

Μόνον με αυστηρή επιτήρηση φαίνεται πως μπορούν να επιδείξουν έστω και την ελάχιστη εγκράτεια και σύνεση οι χρηματοπιστωτικοί όμιλοι που βρέθηκαν στη δίνη της χρηματοπιστωτικής κρίσης με δική τους υπαιτιότητα και εξαιτίας της απληστίας τους, όπως έχει παραδεχθεί ακόμη και ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ. Αυτό το συμπέρασμα φαίνεται να προκύπτει από την είδηση πως ο όμιλος Citigroup, ένας εξ όσων εισέπραξαν προ μηνών ιλιγγιώδη ποσά από χρήματα των Αμερικανών φορολογουμένων υπό μορφή κρατικής ενίσχυσης (στην προκείμενη περίπτωση μόλις 45 δισ. δολάρια), ακύρωσε τελικά την παραγγελία ενός πολυτελούς ιδιωτικού αεροσκάφους για την άνετη μεταφορά των υψηλόβαθμων στελεχών του, η οποία επρόκειτο να κοστίσει το ευκαταφρόνητο ποσό των 50 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο λόγος της ακύρωσης, όμως, δεν ήταν το πνεύμα αυτοσυγκράτησης και λιτότητας που θα υπέθετε κανείς ότι έχουν υπαγορεύσει οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών, αλλά απλούστατα οι αντιδράσεις κυβερνητικών στελεχών που χαρακτήρισαν την αγορά περιττή και την επέκριναν. Και πάλι φαίνεται πως ο άσωτος χρηματοπιστωτικός όμιλος αρχικά υπεραμύνθηκε σθεναρά της επιλογής του και προσπάθησε να μεταπείσει την αμερικανική κυβέρνηση.

«Θα μείωνε το κόστος»

Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, στέλεχος του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών κάλεσε την ηγεσία της Citigroup και της εξέφρασε επιφυλάξεις για την αγορά, επικαλούμενο μάλιστα την εκτίμηση του προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, που δεν πιστεύει πως η χρήση ιδιωτικών τζετ «είναι η κάλλιστη αξιοποίηση των χρημάτων» τα οποία λαμβάνει η εταιρεία από τα χρήματα των φορολογουμένων. Από την πλευρά της η τράπεζα, που σημειωτέον είχε παραγγείλει το τζετ το 2005, ισχυρίστηκε πως το νέο αεροσκάφος θα διευκόλυνε τη μείωση του λειτουργικού της κόστος και προπαντός ότι θα κάλυπτε το κόστος του με την πώληση άλλων παλαιότερων τζετ που έχει στην κατοχή της. Διευκρίνισε, μάλιστα, ότι το καινούργιο αεροσκάφος, που σύμφωνα με πηγές του χρηματοπιστωτικού ομίλου είναι ένα Dassault Falcon 7X, είναι σχεδιασμένο για πιο αποτελεσματική χρήση των καυσίμων. Εν ολίγοις, ο χρηματοπιστωτικός όμιλος επικαλέσθηκε και τις περιβαλλοντικές του ευαισθησίες τις οποίες εκφράζει με την αγορά πολυτελών αεροσκαφών. Σε σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας New York Post ανέφερεται πως πράγματι η εν λόγω τράπεζα επιδιώκει να πουλήσει δύο παλαιότερα αεροσκάφη της, μοντέλα Dassault 900EX, αξίας περίπου 27 εκατ. δολ. έκαστο.

Δύο μέτρα και δύο σταθμά

Πέραν των κυβερνητικών επικρίσεων, πάντως, η αγορά βρέθηκε και στο στόχαστρο των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ο Καρλ Λεβίν, Δημοκρατικός γερουσιαστής της πολιτείας του Μτίσιγκαν, στο οποίο έχουν την έδρα τους οι τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, τονίζει πως «αν επιτραπεί στην Citigroup να αγοράσει ένα πολυτελές αεροσκάφος τη στιγμή που ασκούνται πιέσεις στις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες για να πουλήσουν τα δικά τους αεροσκάφη, θα είναι η χειρότερη μορφή άνισης μεταχείρισης». Ο Λεβίν αναφερόταν στις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες General Motors Corp και Chrysler LLC, στις οποίες απαγόρευσε η τότε απερχόμενη κυβέρνηση Μπους τη χρήση εταιρικών αεροσκαφών ως όρο για τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης που τους παραχώρησε τον Δεκέμβριο.

Τελικά η Citigroup αναθεώρησε την απόφασή της και αποφάσισε να επιδείξει αυτοσυγκράτηση. Ελάχιστο δείγμα σύνεσης σε μια στιγμή που ο διευθύνων σύμβουλός της, Βίκραμ Πάντιτ, είναι ένας εκ των πολλών τραπεζικών στελεχών που αποφάσισαν να μη μεταβούν στο Νταβός για το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ προκειμένου να περιστείλουν τις δαπάνες.

kathimerini

Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc

«Η Ελλάδα αισθάνεται αποκλεισμένη»