Η έκθεση της ΚομισιόνΈπαινοι και φόβοι σε 247 σελίδες

Την προοπτική της ελληνικής οικονομίας να επιστρέψει σταδιακά στην ανάπτυξη από το 2014, αλλά και την πρόοδο της Ελλάδας στην εφαρμογή του δεύτερου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα, σχετικά με τα αποτελέσματα της δεύτερης αξιολόγησης του ελληνικού Μνημονίου, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Τρόικα το διάστημα μεταξύ 27 Φεβρουαρίου και 11 Απριλίου.

Στην έκθεση των 247 σελίδων, η Επιτροπή τονίζει ότι τα δημόσια οικονομικά της χώρας βελτιώνονται σταθερά, η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού τομέα έχει προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό και συνεχίζεται η υλοποίηση σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Σημειώνει, ωστόσο, ότι χρειάζονται περισσότερες προσπάθειες στον τομέα της δημόσιας διοίκησης και της φορολογίας.

Ειδικότερα, όσον αφορά τις προοπτικές για ανάπτυξη, η Επιτροπή επισημαίνει ότι αναμένει μέτρια ανάκαμψη από τις αρχές του 2014, η οποία θα βασιστεί στη βελτίωση των επενδύσεων και των εξαγωγών. Συγκεκριμένα προβλέπει ανάπτυξη της τάξεως του 0,6% το 2014, η οποία αναμένεται να επιταχυνθεί από το 2015 και μετά.

Εξάλλου, η Επιτροπή επισημαίνει ότι το 2012 η Ελλάδα πέτυχε και με το παραπάνω το στόχο του δημοσιονομικού ελλείμματος. Όπως τονίζει, το πρωτογενές έλλειμμα -1,3% του ΑΕΠ ήταν ελαφρώς καλύτερο από το στόχο του προγράμματος (-1,5% του ΑΕΠ), ενώ το δημοσιονομικό έλλειμμα μειώθηκε από 9,4% του ΑΕΠ το 2011 σε 6,3% του ΑΕΠ το 2012 (χωρίς να συνυπολογιστεί το κόστος για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών). Σημειώνεται, δε, ότι η δημοσιονομική προσπάθεια της χώρας είναι ακόμη μεγαλύτερη, αν ληφθεί υπόψη η βαθιά οικονομική ύφεση. 

Συνεχίζοντας, η Επιτροπή τονίζει ότι έχουν συμφωνηθεί μέτρα για να αποφευχθούν τα «κενά» στον προϋπολογισμό του 2013 και 2014 και για να ικανοποιηθούν οι στόχοι του προγράμματος για πρωτογενές έλλειμμα τη διετία αυτή. Σημειώνει, δε, ότι το μεγαλύτερο μέρος των μέτρων δημοσιονομικής προσπάθειας, το 2013 και 2014, έχει ήδη εφαρμοστεί. 

Ωστόσο, σημειώνεται ότι οι δημοσιονομικές προοπτικές μετά το 2014 παραμένουν αβέβαιες, καθώς εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα φορολογικά έσοδα. Σύμφωνα με την έκθεση, το δημοσιονομικό κενό του 2015 εκτιμάται στο 1,7% του ΑΕΠ και για το 2016 στο 2,1% του ΑΕΠ. Τα κενά αυτά θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για τον προϋπολογισμό του 2014, το φθινόπωρο. 

Όσον αφορά τη φορολογική μεταρρύθμιση, η Επιτροπή επισημαίνει ότι η νέα νομοθεσία τον Ιανουάριο του 2013 διευρύνει τη φορολογική βάση και διανέμει ισότιμα το φορολογικό βάρος. Εκτιμάται, δε, ότι η νέα φορολογική μεταρρύθμιση αναμένεται να αποφέρει καθαρά έσοδα της τάξεως των 2 δις ευρώ το 2014. Η Επιτροπή τονίζει, ωστόσο, ότι παρότι έχει σημειωθεί πρόοδος στην οργάνωση του φορολογικού συστήματος, απομένει ακόμα πολύ δουλειά για να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της διαχείρισης των φορολογικών εσόδων.

Σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, η Επιτροπή αναφέρει ότι δεν προχωρούν με ικανοποιητικό βαθμό. Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι σημειώθηκε πρόοδος στην προετοιμασία των περιουσιακών στοιχείων προς ιδιωτικοποίηση.

Όσον αφορά τη δημόσια διοίκηση, η Επιτροπή τονίζει ότι χρειάζονται επειγόντως περισσότερες μεταρρυθμίσεις για να καταστεί αποδοτικότερος και αποτελεσματικότερος ο δημόσιος τομέας. Σημειώνεται, πάντως, ότι το 2010 υπήρξε πρόοδος όσον αφορά τη συρρίκνωση του δημοσίου. 

Η έκθεση αναφέρει ότι βάσει του κανόνα 1 προς 5 (μία πρόσληψη για πέντε αποχωρήσεις), σε συνδυασμό με την αύξηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων, αναμένεται να επιφέρουν την επιδιωκόμενη μείωση της απασχόλησης στο δημόσιο, κατά τουλάχιστον 150.000, την περίοδο 2011-2015. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι ο κανόνας αυτός δεν ικανοποιεί την ανάγκη πρόσληψης νέων εργαζομένων και εργαζομένων με υψηλά προσόντα σε βασικούς τομείς όπως π.χ. στις εφορίες. 

Επιπλέον, επισημαίνεται ότι οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευθεί να επιταχύνουν τις σημαντικές καθυστερήσεις στη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, καθώς πρόκειται να προχωρήσουν σε φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις εντός του 2013. Σημειώνεται ότι οι ελληνικές αρχές δεσμεύτηκαν να μεταφέρουν 12.500 υπαλλήλους με το πρόγραμμα κινητικότητας τον Ιούνιο και 25.000 το Δεκέμβριο του 2013. 

Σε ό,τι αφορά τις «εκτεταμένες» μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας το 2012, η έκθεση της Επιτροπής αναφέρει ότι αποφέρουν αποτελέσματα τόσο στην ευελιξία των μισθών, όσο και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα ανακτά γρήγορα την ανταγωνιστικότητά της αλλά, η προσαρμογή των τιμών είναι ανεπαρκής.

Αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, η Επιτροπή τονίζει ότι παραμένουν κρίσιμες για να ενισχυθούν οι επενδύσεις, η καινοτομία και ο ανταγωνισμός, αλλά και για να συμπληρώσουν τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας.

Εξάλλου, βασική προτεραιότητα, κατά την Επιτροπή, είναι η ομαλή ολοκλήρωση της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Οι τέσσερεις συστημικές ελληνικές τράπεζες θα ανακεφαλαιοποιηθούν ξεχωριστά, σημειώνεται στην έκθεση.

Σε ό,τι αφορά τη δυναμική του δημόσιου χρέους, στην έκθεση τονίζεται ότι έχει αλλάξει σημαντικά από το Δεκέμβριο του 2012. Υπό την προϋπόθεση της πιστής εφαρμογής του Μνημονίου, το χρέος της Ελλάδας προβλέπεται να μπει σε πτωτική πορεία από το 2014 και μετά, ενώ αναμένεται να διαμορφωθεί κάτω από το 120% του ΑΕΠ το 2021.

Τέλος, η Επιτροπή τονίζει ότι οι κίνδυνοι υλοποίησης του προγράμματος παραμένουν μεγάλοι. Οι κίνδυνοι αυτοί έχουν να κάνουν με τα κατεστημένα συμφέροντα, καθώς εκφράζει ανησυχίες για αντιστάσεις σε βασικές μεταρρυθμίσεις στη διαχείριση των εσόδων και της δημόσιας διοίκησης. Επίσης, εκφράζονται ανησυχίες για το γεγονός ότι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας αντιμετωπίζει ακόμα τις αντιξοότητες της έντονης δημοσιονομικής εξυγίανσης το 2013 και της αναιμικής οικονομικής ανάπτυξης στη ζώνη του ευρώ. Η Επιτροπή εκτιμά, εξάλλου, ότι για την επιστροφή στην ανάπτυξη το 2014, είναι απαραίτητες οι μεταρρυθμίσεις της αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών. 
Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι υπάρχουν και ορισμένες «θετικές αβεβαιότητες», όπως π.χ. η θετική επίδραση από την ένεση ρευστότητας που αναμένεται από την εκκαθάριση των καθυστερούμενων οφειλών της κυβέρνησης, μια πιο δυναμική τουριστική περίοδος και η αύξηση των επενδύσεων με την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων όπως οι αυτοκινητόδρομοι. 

Σημειώνεται ότι η Τρόικα δεν έχει αλλάξει τους στόχους για τα βασικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας. Εφέτος προβλέπεται ύφεση 4,2%, ενώ για το 2014 εκτιμάται ότι θα υπάρξει μικρή ανάκαμψη της τάξης του 0,6%. Η ανεργία θα ανέλθει στο 27% το 2013, για να υποχωρήσει στο 26% το 2014, στο 24% το 2015 και στο 21% το 2016. Παράλληλα, θα υπάρξει αρνητικός πληθωρισμός για το 2013 και το 2014 (-0,8% και -0,4% αντίστοιχα) ενώ από τα μέτρα που έχουν ληφθεί έως τώρα, οι μισθοί θα είναι κατά 17,4% μειωμένοι το 2014 σε σχέση με το 2009. 

Όσον αφορά στους κινδύνους για την εφαρμογή του ελληνικού προγράμματος, αυτοί εστιάζονται στα εξής: 

-Κατά πόσον θα μπορέσει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τα κεκτημένα συμφέροντα και να προωθήσει τις μεταρρυθμίσεις, δεδομένου ότι απαρτίζεται από τρία κόμματα και έχει μικρή πλειοψηφία στη Βουλή. 

- Στο ότι η προσδοκώμενη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας είναι ακόμα υπό την πίεση της δημοσιονομικής προσαρμογής και της ύφεσης στην ευρωζώνη, που εμποδίζει την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών. 

- Στην ενδεχόμενη αντίσταση που θα υπάρξει στην αλλαγή της φορολογικής διοίκησης και της δημόσιας διοίκησης εν γένει. 

-Στη μη έγκαιρη προώθηση των μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, που θεωρείται βέβαιο ότι θα οδηγήσει στη μη επίτευξη των στόχων για την ανάπτυξη που έχουν τεθεί για το 2014. 

Τέλος, για το Δημόσιο θεσπίζεται ανώτερο ετήσιο όριο απασχολούμενων, με στόχο στο διάστημα 2011- 2016 οι αποχωρήσεις να ανέλθουν σε 183.381 υπαλλήλους. Από αυτούς, οι 79.923 εργαζόμενοι είχαν ήδη αποχωρήσει έως το τέλος του 2012 και οι υπόλοιποι 103.458 θα πρέπει να αποχωρήσουν στο διάστημα 2013- 2016. 

Εκταμίευση της δόσης    
Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας εκταμίευσε σήμερα 4,2 δισ. ευρώ στην Ελλάδα σε συνέχεια της απόφασης που είχε λάβει το Διοικητικό του Συμβούλιο στις 15 Μαΐου. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, τα κονδύλια μεταβιβάστηκαν στην Ελλάδα σε μετρητά και η περίοδος ωρίμανσης λήγει στις 17 Μαΐου 2043. 

Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι η σημερινή εκταμίευση αποτελεί την πρώτη υποδόση της δόσης του Ταμείου, η οποία ανέρχεται συνολικά στα 7,5 δισ. ευρώ. Η εκταμίευση της δεύτερης υποδόσης ύψους 3,3 δισ. ευρώ θα πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο του 2013, σε συνδυασμό με την εφαρμογή των προαπαιτούμενων δράσεων, οι οποίες έχουν συμφωνηθεί μεταξύ της Ελλάδας και των θεσμών της τρόικας. 

Στην ανακοίνωση αναφέρεται ακόμη ότι η Ελλάδα έχει λάβει μέχρι τώρα 120 δισ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας από τα συνολικά 144,6 δισ. που έχουν δεσμευθεί. 

«Η εκταμίευση της δόσης προς την Ελλάδα, είναι εφικτή γιατί οι προϋποθέσεις έχουν εκπληρωθεί, δήλωσε ο επικεφαλής του Ταμείου, Κλάους Ρέκλινγκ, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι η Ελλάδα συνεχίζει τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες. 

Στη δημοσιότητα δόθηκε και το κείμενο του αναθεωρημένου Μνημονίου. Σύμφωνα με αυτό, ως τις 15 Ιουλίου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πώληση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της νέας Proton Bank. 
Όπως προκύπτει από το κείμενο, οι μη συστημικές τράπεζες που σήμερα ελέγχονται πλήρως από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, δηλαδή το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και η νέα Proton θα πρέπει να έχουν πωληθεί μέχρι την 15η Ιουλίου. 

Όλες οι υπόλοιπες μη συστημικές τράπεζες, οι οποίες δεν θα μπορέσουν να καλύψουν τις κεφαλαιακές τους ανάγκες μέχρι την παραπάνω ημερομηνία, θα πρέπει με την συνεργασία ΤΧΣ και Τραπέζης της Ελλάδος να οδηγηθούν σε εκκαθάριση ή να απορροφηθούν από τις υπόλοιπες τέσσερις συστημικές τράπεζες (Εθνική, Alpha, Πειραιώς και Eurobank). 

Επιπροσθέτως μέχρι τα μέσα Ιουλίου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση ενός συνολικού Στατηγικού Σχεδίου για τον τραπεζικό τομέα. 

Την ευθύνη για τον σχεδιασμό θα έχουν από κοινού το ΤΧΣ, η Τράπεζα της Ελλάδος και το υπουργείο Οικονομικών, πάντα σε συνεργασία με την Τρόικα. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά μόνο μετά την εκπόνηση του σχεδίου αυτού θα μπορέσει να ανοίξει και πάλι η συζήτηση για το ενδεχόμενο συγχώνευσης μεταξύ των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, συναφώς και της "παγωμένης" συγχώνευσης μεταξύ Εθνικής και Eurobank. 

Σε κάθε περίπτωση το σχέδιο αυτό θα περιλαμβάνει και τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει το ΤΧΣ για την διάθεση των μετοχών σε ιδιώτες εκείνων των τραπεζών οι οποίες δεν θα κατορθώσουν να καλύψουν με ιδιωτικά κεφάλαια τουλάχιστον το 10% της αύξησης κεφαλαίου που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη για τις τράπεζες Εθνική, Alpha και Πειραιώς. 

Αντιθέτως η Εurobank έχει ήδη ανακοινώσει ότι την επικείμενη ανακεφαλαιοποίηση της θα καλύψει πλήρως το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. 

Στο μεταξύ όλες οι τράπεζες θα υποβληθούν εκ νέου σε ένα νέο γύρο τέστ αντοχής (stress tests) τα οποία όμως όπως αναφέρει το Μνημόνιο θα ολοκληρωθούν περί τα τέλη του τρέχοντος έτους. Σε κάθε περίπτωση η Τράπεζα της Ελλάδος θα συνεχίζει να διαθέτει επαρκή ρευστότητα στο σύστημα, με ενισχυμένες εποπτικές αρμοδιότητες. Από την πλευρά τους οι τράπεζες θα είναι υποχρεωμένες ανά τρίμηνο να αναφέρουν σε αυτή τις προβλέψεις τους για το πως θα εξελιχθούν στο επόμενο διάστημα οι χρηματοδοτικές τους ανάγκες.  WWW.ELZONI.GR

Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc

«Η Ελλάδα αισθάνεται αποκλεισμένη»