Αρχαιολογικά μουσεία ελκυστικά στο ευρύ κοινό
Αρχαιολογικά μουσεία ελκυστικά στο ευρύ κοινό
Συναυλία στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το αξιόλογο μουσικό πρόγραμμα του Μουσείου παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου για τη σχέση αρχαιολογικών μουσείων και κοινού, στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ.
Πώς μετατρέπουμε αίθουσες γεμάτες «βουβά» αντικείμενα ηλικίας χιλιάδων χρόνων σε «ζωντανούς» τόπους μάθησης και μύησης στα μυστικά αρχαίων πολιτισμών; Πώς μπορούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον του κοινού, έτσι ώστε η επίσκεψη σε ένα αρχαιολογικό μουσείο να ισοδυναμεί με αξέχαστη βιωματική εμπειρία; Εκπρόσωποι από μεγάλα μουσεία της Γερμανίας, της Αγγλίας και της Ελλάδας κλήθηκαν να απαντήσουν σε αυτά και πολλά ακόμα ερωτήματα στο συμπόσιο με θέμα «Υλική πολιτιστική κληρονομιά και κοινό: Ευρωπαϊκές ματιές στη συμμετοχή του κοινού σε συλλογές του αρχαίου κόσμου» («Material Cultures in Public Engagement: European perspectives on public engagement with collections of the Ancient World»), που πραγματοποιήθηκε στις 16 και 17 Μαρτίου στους χώρους του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ.
Μια διοργάνωση του πανεπιστημίου και του Δικτύου Ερευνητών «Topoi» («Τόποι») με έδρα το Βερολίνο, το συνέδριο ήταν το επιστέγασμα ενός τετραετούς ερευνητικού προγράμματος, που υλοποιήθηκε στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ. Το γεγονός ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης ήταν μεταξύ των προσκεκλημένων –ανάμεσα σε εκπροσώπους των εμβληματικών αρχαιολογικών μουσείων του Βερολίνου και του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ– καταδεικνύει το κύρος που εξακολουθούν να απολαμβάνουν τα ελληνικά μουσεία στα μάτια των αρχαιολόγων και μουσειολόγων ανά την Ευρώπη. Ωστόσο, αναμφίβολα καθοριστική υπήρξε η συμβολή της δρος Αναστασίας Χριστοφιλοπούλου, επιμελήτριας στο Τμήμα Αρχαιοτήτων του μουσείου Fitzwilliam και μέλους του Δικτύου «Topoi» (Τόποι), στο οποίο συμμετέχουν περισσότεροι από 200 ερευνητές με ειδίκευση στους πολιτισμούς της αρχαιότητας.
Το σκεπτικό του Μουσείου Ακρόπολης όσον αφορά τις συμμετοχικές δράσεις ανέπτυξε ο διευθυντής του Μουσείου, Δημήτρης Παντερμαλής, ενώ από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο η διευθύντρια Μαρία Λαγογιάννη και οι αρχαιολόγοι - μουσειολόγοι Δέσποινα Καλεσοπούλου, Παναγιώτα Κουτσιανά, Μαρία Σελέκου και Αριάδνη Κλωνιζάκη μίλησαν για τις επιτυχημένες εκπαιδευτικές δράσεις και το αξιόλογο πρόγραμμα συναυλιών εντός και εκτός του Μουσείου. Ακόμα, η Νένα Γαλανίδου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, συνόψισε την ελληνική εμπειρία από το πεδίο της δημόσιας αρχαιολογίας, με αναφορές σε συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως οι πανεπιστημιακές ανασκαφές, οι εκδοτικές προσπάθειες και οι πρωτοβουλίες πολιτών για την προστασία της αρχαιολογικής κληρονομιάς. Σε συνθήκες κρίσης, η διείσδυση των μουσείων και μνημείων στην καθημερινότητα του κοινού μπορεί να λειτουργήσει «ως μοχλός ανάπτυξης και ως μέσο για να οραματιστούμε ένα καλύτερο μέλλον», υποστήριξε στην ομιλία της.
Τα –προσαρμοσμένα στην παρούσα συγκυρία– προγράμματα των ελληνικών μουσείων προφανώς δεν μπορούν να συγκριθούν σε κλίμακα με τα φιλόδοξα σχέδια των μουσείων της Γερμανίας, η οποία εξακολουθεί να επενδύει τεράστια ποσά στον πολιτισμό. Εντούτοις, σύμφωνα με την κ. Γαλανίδου, τα μουσεία της χώρας μας συναγωνίζονται τα ιδρύματα του εξωτερικού σε δημιουργικότητα και πρωτοτυπία, ενώ το συνέδριο διεξήχθη σε κλίμα συνεργασίας, αμοιβαίας αναγνώρισης και αλληλοσεβασμού: «Η δική μας συμβολή ήταν συμβολή ποιότητας, θεωρητικής επεξεργασίας και πρωτότυπων δράσεων», και υπό αυτό το πρίσμα «δεν υστερούμε σε τίποτα σε σχέση με τα πιο εύρωστα ευρωπαϊκά μουσεία», υπογραμμίζει η καθηγήτρια.
Μια διοργάνωση του πανεπιστημίου και του Δικτύου Ερευνητών «Topoi» («Τόποι») με έδρα το Βερολίνο, το συνέδριο ήταν το επιστέγασμα ενός τετραετούς ερευνητικού προγράμματος, που υλοποιήθηκε στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ. Το γεγονός ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης ήταν μεταξύ των προσκεκλημένων –ανάμεσα σε εκπροσώπους των εμβληματικών αρχαιολογικών μουσείων του Βερολίνου και του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ– καταδεικνύει το κύρος που εξακολουθούν να απολαμβάνουν τα ελληνικά μουσεία στα μάτια των αρχαιολόγων και μουσειολόγων ανά την Ευρώπη. Ωστόσο, αναμφίβολα καθοριστική υπήρξε η συμβολή της δρος Αναστασίας Χριστοφιλοπούλου, επιμελήτριας στο Τμήμα Αρχαιοτήτων του μουσείου Fitzwilliam και μέλους του Δικτύου «Topoi» (Τόποι), στο οποίο συμμετέχουν περισσότεροι από 200 ερευνητές με ειδίκευση στους πολιτισμούς της αρχαιότητας.
Το σκεπτικό του Μουσείου Ακρόπολης όσον αφορά τις συμμετοχικές δράσεις ανέπτυξε ο διευθυντής του Μουσείου, Δημήτρης Παντερμαλής, ενώ από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο η διευθύντρια Μαρία Λαγογιάννη και οι αρχαιολόγοι - μουσειολόγοι Δέσποινα Καλεσοπούλου, Παναγιώτα Κουτσιανά, Μαρία Σελέκου και Αριάδνη Κλωνιζάκη μίλησαν για τις επιτυχημένες εκπαιδευτικές δράσεις και το αξιόλογο πρόγραμμα συναυλιών εντός και εκτός του Μουσείου. Ακόμα, η Νένα Γαλανίδου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, συνόψισε την ελληνική εμπειρία από το πεδίο της δημόσιας αρχαιολογίας, με αναφορές σε συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως οι πανεπιστημιακές ανασκαφές, οι εκδοτικές προσπάθειες και οι πρωτοβουλίες πολιτών για την προστασία της αρχαιολογικής κληρονομιάς. Σε συνθήκες κρίσης, η διείσδυση των μουσείων και μνημείων στην καθημερινότητα του κοινού μπορεί να λειτουργήσει «ως μοχλός ανάπτυξης και ως μέσο για να οραματιστούμε ένα καλύτερο μέλλον», υποστήριξε στην ομιλία της.
Τα –προσαρμοσμένα στην παρούσα συγκυρία– προγράμματα των ελληνικών μουσείων προφανώς δεν μπορούν να συγκριθούν σε κλίμακα με τα φιλόδοξα σχέδια των μουσείων της Γερμανίας, η οποία εξακολουθεί να επενδύει τεράστια ποσά στον πολιτισμό. Εντούτοις, σύμφωνα με την κ. Γαλανίδου, τα μουσεία της χώρας μας συναγωνίζονται τα ιδρύματα του εξωτερικού σε δημιουργικότητα και πρωτοτυπία, ενώ το συνέδριο διεξήχθη σε κλίμα συνεργασίας, αμοιβαίας αναγνώρισης και αλληλοσεβασμού: «Η δική μας συμβολή ήταν συμβολή ποιότητας, θεωρητικής επεξεργασίας και πρωτότυπων δράσεων», και υπό αυτό το πρίσμα «δεν υστερούμε σε τίποτα σε σχέση με τα πιο εύρωστα ευρωπαϊκά μουσεία», υπογραμμίζει η καθηγήτρια.
Comments