Εντείνεται το πρόβλημα του διαδικτυακού εκφοβισμού
]Του Παναγιώτη Αθανάσαινα
patha@kathimerini.grΗ SafeLine, η Ελληνική Ανοικτή Γραμμή Καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο στο Ίντερνετ έχει επεξεργαστεί μέχρι σήμερα περισσότερες από 1.700 καταγγελίες Ελλήνων χρηστών. Ο όρος «παράνομο» περιλαμβάνει τόσο υλικό παιδικής πορνογραφίας ή κακοποίησης παιδιών αλλά και ρατσιστικό και ξενοφοβικό περιεχόμενο που παραβιάζει την ελληνική νομοθεσία. Ιδρύθηκε το 2003, με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, της Safenet και της Forthnet.«Η SafeLine είναι αποτέλεσμα μιας πανευρωπαϊκής προσπάθειας, με την υποστήριξη του Safer Internet Plus Programme της Επιτροπής» εξηγεί στο kathimerini.gr η Υπεύθυνη Επικοινωνίας της SafeLine, Μελτίνη Χριστοδουλάκη. Από τον Οκτώβριο του 2005 μάλιστα, η SafeLine είναι μέλος του INHOPE, του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Παροχέων Ανοικτών Γραμμών για το Ίντερνετ, γεγονός που επιτρέπει την καλύτερη συνεργασία με αντίστοιχους φορείς άλλων ευρωπαϊκών χωρών και την αποτελεσματικότερη επεξεργασία των καταγγελιών.Από την ημέρα που ιδρύθηκε η SafeLine, έχει δεχτεί 1,782 καταγγελίες σχετικά με παράνομο περιεχόμενο, με σταθερά αυξητικές τάσεις σε ετήσια βάση, η οποία γίνεται αντιληπτή αν σκεφτεί κανείς ότι το 2003 είχε δεχτεί 40 καταγγελίες, ενώ το 2008 έφτασαν τις 615. «Από το 2007 έως το 2008 είχαμε αύξηση 75%», εξηγεί η κ. Χριστοδουλάκη. Σε αυτό συνέβαλαν μια σειρά παραγόντων, η αύξηση του αριθμού των χρηστών αλλά και η ενημέρωση του κόσμου σχετικά με το που μπορεί να απευθυνθεί όταν βρεθεί αντιμέτωπος με τέτοιο περιεχόμενο. Μάλιστα, για το 2009, η κ. Χριστοδουλάκη θεωρεί ότι θα έχουμε νέο αριθμό ρεκόρ καταγγελιών, γεγονός που συνδέεται, όπως τονίζει η ίδια, με την ανάπτυξη της κοινωνικής δικτύωσης στο Web αλλά και με την αύξηση της διαδικτυακής εγκληματικότητας και εξαπάτησης.Προκειμένου να εξασφαλίσει την όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη λειτουργία της, η SafeLine συνεργάζεται με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και με την Αρχή Διατήρησης Απορρήτου των Επικοινωνιών, με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Ωστόσο, εξηγεί η κ. Χριστοδουλάκη, «το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει ένα ενιαίο νομοθετικό κείμενο που να αφορά τα εγκλήματα Διαδικτύου, αλλά και η δυνατότητα άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών σε περιπτώσεις ήσσονος σημασίας».Τέτοια ζητήματα αντιμετωπίζουν τα νομοθετικά συστήματα όλων των ευρωπαϊκών χώρών, αν και η εικόνα έχει ξεκινήσει σταδιακά να αλλάζει. Σημαντικότερη εξέλιξη θεωρείται η δυνατότητα της άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών σε υποθέσεις παιδικής πορνογραφίας, που ξεκίνησε να ισχύει από το περασμένο καλοκαίρι. «Έχουν γίνει σημαντικά βήματα και περιμένουμε πλέον το ενιαίο νομοθετικό κείμενο για τα εγκλήματα στο Διαδίκτυο», αναφέρει η κ. Χριστοδουλάκη.Στο επίκεντρο ο διαδικτυακός εκφοβισμόςΗ αύξηση των καταγγελιών που αφορούν τον διαδικτυακό εκφοβισμό, το cyber-bullying, είχε ως αποτέλεσμα την ειδική αναφορά του τη φετινή Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο, επιδιώκοντας την ευαισθητοποίηση αλλά και γνωστοποίηση του φαινομένου στους χρήστες. «Αφορά κυρίως τους ανήλικους χρήστες που δεν έχουν την εμπειρία να αντιμετωπίσουν κάποιες καταστάσεις όπως οι ενήλικες», εξηγεί η Υπεύθυνη Επικοινωνίας της SafeLine.Ο διαδικτυακός εκφοβισμός εντοπίζεται κυρίως στα chat rooms αλλά και στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπου οι χρήστες έρχονται σε κοινή θέα, εκθέτοντας προσωπικά δεδομένα σε μεγάλο αριθμό «φίλων», οι οποίοι μπορούν να αξιολογήσουν, να κρίνουν, να επιδοκιμάσουν ή ακόμη και να χλευάσουν το περιεχόμενο που έχει ανεβάσει ο εκάστοτε χρήστης. «Από ένα σημείο και μετά, αυτό το πράγμα δεν ελέγχεται, ο χρήστης μπορεί να κάνει πολύ λίγα πράγματα για να ελέγξει όλους όσους σχολιάζουν χωρίς κανένα περιορισμό».Η SafeLine έχει δεχτεί καταγγελίες εκφοβισμού στη χώρα μας, αλλά και έκθεσης προσωπικών δεδομένων χωρίς την έγκριση ή την γνώση του ατόμου που εκτίθεται. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση μαθήτριας, της οποίας κάποιοι συγκέντρωσαν προσωπικά στοιχεία και φωτογραφίες, δημιουργώντας στη συνέχεια ένα προφίλ σε σχετική ιστοσελίδα στο οποίο την εξύβριζαν και εξέθεταν σεξουαλικά, αρχικά εν αγνοία της, ενώ στη συνέχεια η μητέρα της απευθύνθηκε στη SafeLine, η οποία επιλήφθηκε του θέματος.«Κλειδί στην αντιμετώπιση του εκφοβισμού είναι η ενημέρωση», τονίζει η κ. Χριστοδουλάκη. «Είναι αδύνατο να ελέγξουμε τα όσα θα συναντήσει ένα παιδί, οι γονείς θα πρέπει να έρθουν σε επαφή μαζί του και να το ενημερώσουν για τα περιστατικά που μπορεί να συναντήσει στο Διαδίκτυο», καταλήγει.www.kathimerini.gr
Comments