αδηλον θα είναι το οικονομικό μέλλον του κόσμου,
Όλα τα νέα στοιχεία δείχνουν ότι προς αρνητική κατεύθυνση θα κινηθούν κατά την διάρκεια του νέου έτους οι περισσότερες, αν όχι όλες, οι οικονομίες των κρατών ανά τον κόσμο.
Ενδεικτικά είναι τα παραδείγματα της Κίνας, της οποίας για πρώτη φορά σε μία 5ετία μειώθηκαν τα συναλλαγματικά της αποθέματα και της Ιαπωνίας, όπου οι εξαγωγές της χώρα του "ανατέλλοντος Ηλίου" δύουν, αφού έκαναν βουτιά σε επίπεδο ρεκόρ και την Toyota ανακοίνωσε, για πρώτη φορά εδώ και 71 χρόνια, απώλειες στα κέρδη της.
Στην Ευρώπη, με πτώση άνοιξαν Χρηματιστήρια κεντρικών χωρών.
Στη Βρετανία, ο Γκόρντον Μπράουν δεσμεύεται για τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίες, μέσα από επενδύσεις στις υποδομές της χώρας, την ώρα που το Λονδίνο εξετάζει τη συγχώνευση των αυτοκινητοβιομηχανιών Jaguar & Land Rover, οι οποίες θα δεχθούν ένεση ρευστότητας από την ινδική αυτοκινητοβιομηχανία Tata.
Στην Ολλανδία, η οικονομική ύφεση θα είναι χειρότερη από ό,τι αρχικώς προβλεπόταν, δηλώνει ο πρώην υπουργός Οικονομίας.
Μείωση βιομηχανικών παραγγελιών κατεγράφησαν τον Οκτώβριο στη Σλοβενία.
Στη Ρωσία, αναταραχές σημειώθηκαν μετά την αύξηση των φόρων επί των αυτοκινήτων εισαγωγής.
Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται η καθοδική τιμή του πετρελαίου του ΟΠΕΚ.
Το "επίπεδο ρεκόρ" του 18,1% άγγιξε το Δεκέμβριο ο πληθωρισμός στην Ισλανδία, παρά τη πτώση της τιμής του πετρελαίου.
Ασιατικές οικονομίες
Για πρώτη φορά σε μία 5ετία μειώθηκαν τα συναλλαγματικά αποθέματα της Κίνας, που στα τέλη Σεπτεμβρίου έφθαναν το 1,9 τρισ. δολάρια, ανακοίνωσε ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος.
«Τα συναλλαγματικά αποθέματα υποχώρησαν για πρώτη φορά από τον Δεκέμβριο του 2003», ανακοίνωσε η Διεύθυνση Συναλλάγματος, ωστόσο, χωρίς να αποκαλύπτει το τρέχον ύψος των συναλλαγματικών αποθεμάτων, που από τις αρχές του 2006 έχουν καταστεί τα πρώτα στον κόσμο. Εν τω μεταξύ, η Διεύθυνση Συναλλάγματος αρνήθηκε σήμερα να σχολιάσει την ανακοίνωση αυτή.
Σε άνευ προηγουμένου επίπεδα υποχώρησαν τον Νοέμβριο οι εξαγωγές στην Ιαπωνία, ενώ καταγράφεται και δεύτερο συνεχόμενο έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας, εξ αιτίας της μείωσης στη ζήτηση στις ΗΠΑ, στην Ευρώπη, αλλά και στην Κίνα, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών της χώρας.
Στο 26,7% μειώθηκαν οι εξαγωγές της Ιαπωνίας, της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας διεθνώς, σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, δεδομένου του ότι τα προϊόντα της, εν μέσω οικονομικής κρίσης, δεν έχουν την απήχηση που θα είχαν σε πιο καλές προηγούμενες οικονομικά εποχές.
Πιο συγκεκριμένα, το εμπορικό ισοζύγιο της Ιαπωνίας κατέγραψε για τον Νοέμβριο έλλειμμα 223,42 δισ. γεν [1,8 δισ. ευρώ], ενώ προ ενός έτους, αντιθέτως παρουσίαζε πλεόνασμα 784,39 δισ. γεν.
Οι δε εξαγωγές μειώθηκαν μέσα σε ένα έτος κατά 26,7%, στο κατώτατο σημείο της ιστορίας, στα 5,326 τρισ. γεν [43,3 δισ. ευρώ], καθώς η ελάττωση της ζήτησης στους κυριότερους πελάτες της Ιαπωνίας, συνέπεσε με την υποτίμηση του γεν έναντι του δολαρίου.
Επίσης, μειώθηκαν οι εισαγωγές κατά 14,4% στα 5,550 τρισ. γεν [45,1%], με χαρακτηριστικό την υποχώρηση της αγοράς αργού πετρελαίου, τόσο όσον αφορά την τιμή [-35,2%], όσο και την ποσότητα [-17,1%], εξ αιτίας μεν της πτώσης στην τιμή του προϊόντος, αλλά και της οικονομικής ύφεσης που πλήττει το αρχιπέλαγος, δε.
Τα αποτελέσματα του Νοεμβρίου αποδείχθηκαν ακόμη χειρότερα από όσο περίμεναν οι οικονομικοί κύκλοι, που προέβλεπαν κατά μέσον όρο υποχώρηση του ισοζυγίου μόνον κατά 208 δισ. γεν, σύμφωνα με σφυγμομέτρηση που είχε πραγματοποιήσει η εφημερίδα Nikkei σε 23 παράγοντες της αγοράς.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της κατάστασης στην Ιαπωνία, είναι αυτό της Τογιότα, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας, που για πρώτη φορά -εδώ και 71 χρόνια- ανακοίνωσε τις πρώτες λειτουργικές απώλειες στην ιστορία της εταιρίας καθώς οι πωλήσεις αυτοκινήτων ανά τον κόσμο μειώθηκαν σημαντικά εξ αιτίας της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Μάλιστα, οι απώλειες αυτές ξεπερνούν σε αξία το ένα δισ. και με το κλίμα να μην προβλέπεται να αλλάζει σύντομα.
Η Toyota, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας, ανακοίνωσε ότι όπως αναμένει -σύμφωνα με σχετικές προβλέψεις- έως το τέλος του τρέχοντος οικονομικού έτους, δηλαδή μέχρι την 31η Μαρτίου του 2009, λειτουργικές απώλειες ύψους 150 δισεκατομμυρίων γεν [1.66 δισεκατομμύρια δολάρια]. Τον περασμένο χρόνο, η Toyota κατέγραψε κέρδη 2.27 τρισεκατομμυρίων γεν.
"Αυτά τα Χριστούγεννα ο καταναλωτής απομακρύνεται από την αγορά, πάει σπίτι του και το κλίμα είναι αρνητικό για πολλούς εμπόρους και εταιρίες. Είναι βέβαιο, ότι τίποτα δεν θα ανεβάσει τους καταναλωτικούς δείκτες το πρώτο τρίμηνο του έτους", λέει ο οικονομικός αναλυτής Κίρμπι Ντάλεϊ,.
Ευρωπαϊκά Χρηματιστήρια
Με πτώση άνοιξε το Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Ο δείκτης Footsie-100 υποχώρησε κατά 10,33 μονάδες [0,24%] φτάνοντας τις 4.276,76.
Με μικρή πτώση άνοιξε το Χρηματιστήριο του Παρισιού. Ο δείκτης CAC 40 υποχώρησε 0,75% στις 3.201,66 μονάδες.
Με μικρή πτώση άνοιξε και το Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης. Ο δείκτης Dax έχασε 0,06% φτάνοντας τις 4.693,66 μονάδες.
Πτωτικές τάσεις επικρατούν στη σημερινή συνεδρίαση και του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών [Χ.Α.Α.]. Ειδικότερα, ο γενικός δείκτης τιμών, στις 10:45, βρισκόταν στις 1.721,40 μονάδες, παρουσιάζοντας απώλειες κατά 0,59%.
Η αξία των συναλλαγών διαμορφώνεται στα 5,3 εκατομμύρια ευρώ.
Οι επιμέρους δείκτες κινούνται στην πλειονότητά τους σε αρνητική τροχιά.
Τη μεγαλύτερη άνοδο έχουν οι εξής δείκτες: των Κατασκευών κατά 1,13%, της Υγείας κατά 0,98% και των Ασφαλειών κατά 0,82%.
Τη μεγαλύτερη πτώση εμφανίζουν οι εξής δείκτες: της Κοινής Ωφέλειας κατά 1,60%,των Τραπεζών κατά 1,07% και των Ταξιδιών-Αναψυχής κατά 1,05%.
Ο δείκτης υψηλής κεφαλαιοποίησης υποχωρεί κατά 0,62%, της μεσαίας κεφαλαιοποίησης παρουσιάζει απώλειες κατά 0,43% και της μικρής κεφαλαιοποίησης σημειώνει πτώση κατά 0,30%.
Από τις μετοχές που διακινούνται 19 ενισχύονται, 42 υποχωρούν και 23 παραμένουν αμετάβλητες.
Ευρωπαϊκές οικονομίες
Στη Βρετανία, ο πρωθυπουργός Γκόρντον Μπράουν, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Ντέιλι Μίρορ, δεσμεύθηκε ότι θα δημιουργήσει 100.000 νέες θέσεις εργασίας, επενδύοντας 10 δισ. λίρες σε προγράμματα υποδομών.
Το ποσό αυτό, που αντιστοιχεί σε 11 δισ. ευρώ, θα διατεθεί την επόμενη διετία για την υλοποίηση προγραμμάτων στην παιδεία, τις μεταφορές, κι άλλες υποδομές στη χώρα.
«Μόνον για τις επισκευές και τις εργασίες, καθώς και την κατασκευή σχολείων, θα προσληφθούν 100.000 άτομα», τονίζει ο Μπράουν.
Τον Νοέμβριο, ο αριθμός των ανέργων στη Βρετανία αυξήθηκε κατά 75.700 άτομα στο 1,07 εκ., αριθμός που αντιστοιχεί στη μεγαλύτερη μηνιαία αύξηση της ανεργίας τα τελευταία 17 χρόνια.
«Δεν μπορώ να εγγυηθώ ότι η ανεργία δεν πρόκειται να αυξηθεί. Όμως, μπορώ να πω πως θα κάνουμε ό,τι μας είναι δυνατόν για να βοηθήσουμε όσους πλήττονται», τονίζει ο Εργατικός πρωθυπουργός.
Ο ίδιος, εξάλλου, υπεραμύνεται του σχεδίου διάσωσης των τραπεζών, δίχως το οποίο «απλώς θα είχαν εξαφανισθεί». «Δεν διοχετεύσαμε απλώς χρήματα για να βοηθήσουμε τις τράπεζες. Δώσαμε χρήματα για να βοηθήσουμε τον κόσμο σ' αυτήν τη χώρα», τονίζει εμφατικά ο Μπράουν.
Παράλληλα, η ινδική αυτοκινητοβιομηχανία Tata, ιδιοκτήτρια των βρετανικών αυτοκινητοβιομηχανιών Jaguar και Land Rover, πρόκειται να μεταγγίσει «δεκάδες εκ. λίρες», ενώ η κυβέρνηση του Λονδίνου εξετάζει σχέδιο για μία πιθανή συγχώνευσή τους, αποκαλύπτει σε σημερινό της άρθρο η εφημερίδα Φαϊνάνσιαλ Τάιμς.
Η βρετανική οικονομική εφημερίδα, επικαλούμενη πηγές προσκείμενες στους Ινδούς ιδιοκτήτες, εξηγεί πως αυτή η έκτακτη μετάγγιση προορίζεται για να αποφευχθεί μία επικείμενη κρίση ρευστότητας.
Η βοήθεια αυτή θα προστεθεί στα «εκατοντάδες εκ. λιρών», που επένδυσε στο κεφάλαιο των εταιρειών η Tata, όταν τις αγόρασε από την Ford τον Μάρτιο, προσθέτει η εφημερίδα.
Στις 18 Δεκεμβρίου, ο υπουργός Μεταφορών Πίτερ Μάντελσον είχε ανακοινώσει πως βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με Jaguar & Land Rover για μία πιθανή συγχώνευση των δύο εταιρειών, οι οποίες πλήττονται βαρύτατα από την παγκόσμια οικονομική κρίση, υπογραμμίζοντας εντούτοις πως καμία απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόμη.
Η βρετανική κυβέρνηση υφίσταται πιέσεις για να προχωρήσει το ταχύτερο στη διάσωση του εγχώριου τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδίως έπειτα από την ανακοίνωση την Παρασκευή του σχεδίου διάσωσης της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας από τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Τζωρτζ Μπους.
Στην Ολλανδία, η οικονομική ύφεση θα είναι χειρότερη από ό,τι προέβλεπε αρχικώς η Υπηρεσία Κεντρικού Σχεδιασμού της χώρας, όπως δήλωσε ο πρώην υπουργός Οικονομικών Ονο Ρούντινγκ, σε συνέντευξή του που δημοσιεύεται στην οικονομική εφημερίδα Het Financieele Dagblad.
Ο πρώην υπουργός των Χριστιανοδημοκρατών, δήλωσε ότι η ολλανδική οικονομία είναι πιθανό να συρρικνωθεί κατά περίπου 3% το 2009 και είπε ότι ο σημερινός κυβερνητικός συνασπισμός των Χριστιανοδημοκρατών, των Εργατικών και της Χριστιανικής Ένωσης θα πρέπει να προσαρμόσει τον προϋπολογισμό και τις δαπάνες αναλόγως.
Τον περασμένο μήνα, η Υπηρεσία Κεντρικού Σχεδιασμού, που παρέχει στατιστικές πληροφορίες στην κυβέρνηση, προέβλεψε ότι η ολλανδική οικονομία θα συρρικνωθεί κατά 0.75% το 2009.
Πτώση κατά 21% κατέγραψαν οι βιομηχανικές παραγγελίες στη Σλοβενία τον Οκτώβριο, σε σύγκριση με έναν μήνα πριν, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η εθνική υπηρεσία στατιστικής της χώρας.
Σε μηνιαία βάση, οι παραγγελίες από το εξωτερικό αυξήθηκαν κατά 19,1%, αλλά, αυτές της εσωτερικής αγοράς κατέγραψαν "βουτιά" της τάξης του 30%.
Σε ετήσια βάση, η συνολική αξία των βιομηχανικών παραγγελιών στη Σλοβενία τον Οκτώβριο ήταν μειωμένη κατά 29,3% σε σχέση με πέρυσι, με τη ζήτηση στην εσωτερική αγορά να καταγράφει πτώση κατά 35,9% και τη ζήτηση από το εξωτερικό να συρρικνώνεται κατά 27,9%.
Στη Ρωσία, η αύξηση των φόρων επί των αυτοκινήτων εισαγωγής, προκειμένου έτσι να καταστούν τα ρωσικά περισσότερο ανταγωνιστικά, κατέβασε εκατοντάδες πολίτες στους δρόμους.
Μάλιστα, στο Βλαδιβοστόκ σημειώθηκαν αναταραχές και η αστυνομία καταγγέλθηκε για χρήση βίας εναντίον των διαδηλωτών.
"Κανείς δεν θα αγοράσει Ζιγκούλι ή Βόλγκα, γιατί είναι κακής ποιότητας. Οι πολίτες θα μαζέψουν χρήματα για να αγοράσουν ξένο αυτοκίνητο...", εκτιμά ο ανεξάρτητος πολιτκός Βλαντιμίρ Ριζνώφ.
Οι ταραχές στο Βλαδιβοστοκ επιβεβαιώνουν τα περί κοινωνικής αναταραχής, τα οποία επισήμανε ο επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, Ντομινίκ Στρος Καν, ο οποίος ζήτησε νέα, περισσότερο φιλόδοξα προγράμματα για την αναζωογόνηση της οικονομίας.
Η πτώση της Παρασκευής κατά 1,76 δολάρια στην τιμή του πετρελαίου παραγωγής του ΟΠΕΚ, έρχεται να προστεθεί στην καθοδική πορεία που ακολουθεί η τιμή του "μαύρου χρυσού" και ο οποίος από την Τετάρτη, που ο διεθνής πετρελαϊκός οργανισμός ανακοίνωσε τη μείωση της παραγωγής, έχει απολέσει συνολικά 3,23 δολάρια το βαρέλι.
Ένα βαρέλι αργού πετρελαίου [χωρητικότητας 159 λίτρων] παραγωγής του ΟΠΕΚ την Παρασκευή κόστιζε 37,72 δολάρια, σύμφωνα με ανακοίνωση του διεθνούς οργανισμούς που εδρεύει στη Βιέννη.
Ο ΟΠΕΚ υπολογίζει τη μέση τιμή του προϊόντος που παράγεται από 13 μεγάλες πετρελαϊκές εταιρίες που συγκαταλέγονται στα μέλη του.
Ο πληθωρισμός στην Ισλανδία έφτασε το Δεκέμβριο στο ποσοστό ρεκόρ 18,1% έναντι 17,1% του Οκτωβρίου, παρά την πτώση της τιμής του πετρελαίου, ενώ η κεντρική τράπεζα της χώρας εκτιμά ότι το 2009 ο πληθωρισμός θα ξεπεράσει το 20%.
Μέσα σε ένα μήνα, ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 1,71%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε ετήσια αύξηση 24%, σύμφωνα με ανακοίνωση του Εθνικού Γραφείου Στατιστικής, ενώ το νόμισμα της χώρας, η κορώνα, έχει χάσει πάνω από το 45% της αξίας του από την αρχή του έτους.
Τα προϊόντα διατροφής είναι από τα είδη που έχουν σημειώσει την μεγαλύτερη αύξηση [30,6%], ενώ τα εισαγόμενα είδη κατέγραψαν αύξηση 27%.
Οι οικονομικές αρχές της χώρας αποφάσισαν να διατηρήσουν αμετάβλητα τα επιτόκια στο 18%, επίπεδο-ρεκόρ για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, σε μία προσπάθεια συγκράτησης του πληθωρισμού, ενώ παράλληλα, εξασφάλισαν δάνειο ύψους 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τις σκανδιναβικές χώρες.
Η οικονομική κρίση απειλεί και τον ΟΗΕ
Σε ακούσιο θύμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης μετατρέπεται ο ΟΗΕ, καθώς ο οργανισμός εξαρτάται ιδιαίτερα από την οικονομική στήριξη και την καλή θέληση των κυβερνήσεων των χωρών - μελών του.
Όμως, οι παραδοσιακές δωρήτριες κυβερνήσεις, οι όμιλοι της Γουώλ Στριτ και οι φιλανθρωπικές οργανώσεις, επικεφαλής των οποίων είναι γνωστοί μεγιστάνες, υφίστανται τεράστιες απώλειες στις δικές τους προσωπικές περιουσίες από το ανελέητο σφυροκόπημα της παγκόσμιας κατάρρευσης.
Με την παγκόσμια οικονομία να εκτρέπεται κάθε ημέρα που περνά, ο ΟΗΕ φοβάται ότι θα στερηθεί των αναγκαίων κονδυλίων για να ξεριζώσει την ακραία φτώχεια, την πείνα, τις ασθένειες και το θάνατο που είναι οι «Στόχοι Ανάπτυξης της Χιλιετίας», ενός φιλόδοξου προγράμματος το οποίο υιοθέτησαν οι κυβερνήσεις το 2000, αλλά, μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει ενδείξεις ότι κάνει πρόοδο.
Τον Σεπτέμβριο μεγιστάνες και πολιτικοί συναντήθηκαν στα γραφεία του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης των 192 χωρών μελών του οργανισμού και δεσμεύθηκαν ότι θα διαθέσουν 16 δισεκατομμύρια δολάρια για την καταπολέμηση της φτώχειας, της πείνας και των ασθενειών, αλλά, δεν υπάρχουν εγγυήσεις ότι τα χρήματα αυτά θα εισρεύσουν στα ταμεία του οργανισμού, ο Γενικός Γραμματέας του οποίου Μπαν Γκι-Μουν απηύθυνε έκκληση στις κυβερνήσεις να είναι «τολμηρές και γενναιόδωρες στις υποχρεώσεις τους για τους στόχους της χιλιετίας".
Εκτός από το να δοθεί ένα τέλος στη φτώχεια, οι στόχοι της χιλιετίας συμπεριλαμβάνουν ακόμη την καταπολέμηση του ιού του AIDS, την παροχή καθολικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά του πλανήτη, την καταπολέμηση της μητρικής και παιδικής θνησιμότητας και της υποβάθμισης του περιβάλλοντος του πλανήτη μέχρι το 2015, αλλά, προτεραιότητες παραμένουν η φτώχεια και η πείνα, καθώς ο αυξανόμενος αριθμός όσων υποφέρουν από πείνα παγκοσμίως αποτελεί αντανάκλαση της αδυναμίας της κοινωνίας να θρέψει τους ανθρώπους της.
Το γραφείο του ΟΗΕ για το συντονισμό των Ανθρωπιστικών Θεμάτων εκτίμησε το Νοέμβριο ότι περίπου 250 εκατομμύρια άνθρωποι μόνο στη Δυτική Αφρική, μια από τις φτωχιές περιοχές στον πλανήτη, χρειάζονται περίπου 361 εκατομμύρια δολάρια για να αντιμετωπίσουν τις υψηλές τιμές των τροφίμων.
«Η έκκλησή μας στην γενναιοδωρία της διεθνούς κοινότητας δεν αφορά μόνο τα χρήματα», δήλωσε ο απεσταλμένος του ΟΗΕ στη Δυτική Αφρική, Ερβ Λουντοβίκ Ντε Λις. Τα 16 δισεκατομμύρια δολάρια είναι σταγόνα στον ωκεανό των αμυντικών προϋπολογισμών πολλών πλουσίων χωρών και οι δισεκατομμυριούχοι, όπως ο Γκέητς και ο Μπάφετ έχουν υποσχεθεί ότι θα διαθέσουν εκατομμύρια δολάρια για να αντιμετωπισθούν η μαλάρια και άλλες ασθένειες στις φτωχές χώρες.
«Το εμπόριο μπορεί να γίνει η πιο σημαντική πηγή για την εξωτερική χρηματοδότηση της ανάπτυξης σε πολλές φτωχές χώρες, αλλά όχι μέχρι να αλλάξουν οι κανόνες υπέρ της επίτευξης των στόχων της χιλιετίας», δήλωσε ο επικεφαλής μιας ομάδας που δημιουργήθηκε για τη στήριξη των στόχων αυτών.
Μία από τις προτάσεις της ομάδας προβλέπει να σταματήσουν οι πλούσιες κυβερνήσεις τις επιδοτήσεις στους πλούσιους αγρότες, οι οποίες έχουν μειώσει την ανταγωνιστικότητα των φτηνών εισαγωγών από τις φτωχότερες αγροτικές χώρες.
Η Οικονομική Επιτροπή για τη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική έχει προβλέψει ότι ο συνολικός αριθμός των κατοίκων της περιοχής που θα πέσουν κάτω από το επίπεδο της φτώχειας, θα φτάσει στο τέλος του 2008 τα 10-15 εκατομμύρια και θα συνεχίσει να αυξάνεται παράλληλα με την αύξηση των τιμών των τροφίμων.
Ο ΟΗΕ εκτιμά ότι εφέτος περισσότερα από 100 εκατομμύρια άνθρωποι έπεσαν κάτω από το επίπεδο της φτώχειας παγκοσμίως και περίπου 960 εκατομμύρια είναι υποσιτισμένοι.
Το Σεπτέμβριο, με βάση τις προσαρμογές στις εκτιμώμενες ως αναγκαίες δαπάνες ενός ατόμου, η Παγκόσμια Τράπεζα είχε εκτιμήσει σχεδόν 430 εκατομμύρια άνθρωποι πέρασαν μέσα σε μία νύχτα σε καθεστώς φτώχειας, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Από το 2000 που τέθηκαν οι στόχοι, μόνο μερικές αναπτυγμένες χώρες έχουν επιτύχει κάποια πρόοδο στη μείωση της φτώχειας καθώς οι πιο φτωχές χώρες του κόσμου, όπως η Αϊτή και πολλές άλλες στην Αφρική έχουν συναντήσει δυσκολίες να βρουν τροφή για περισσότερους κατοίκους τους, ενώ αυξάνονται οι τιμές των τροφίμων.
ΠΗΓΕΣ: ΝΕΤ / ΑΠΕ-ΜΠΕ / EBU / Γαλλικό πρακτορείο / Φαϊνάνσιαλ Τάιμς / Ντέιλι Μίρορ / Het Financieele Dagblad
Comments