«Ο Ομπάμα εμπνέει τους Αμερικανούς»/καθημερινή


Ο Ελληνοαμερικανός Αλέξης Γιαννούλιας στηρίζει τον φίλο Δημοκρατικό υποψήφιο

Συνέντευξη στη Νινα-Μαρια Πασχαλιδου

«Ο Αλέξης Γιαννούλιας είναι ένας από τους πιο έξυπνους ανθρώπους που έχω γνωρίσει ποτέ μου», μου λέει ο Μπάρακ Ομπάμα όταν τον συναντώ στη Νάσουα του Νιου Χαμσάιρ. Ο Ελληνας που παίζει one-on-one καλαθοσφαίριση με τον υποψήφιο για το χρίσμα του Δημοκρατικού Κόμματος δεν είναι ένας απλός μπασκετμπολίστας. Σε ηλικία 31 ετών ο «Αλέξι», όπως τον αποκαλούν στην πατρίδα του, το Ιλινόις –τη δεύτερη μεγαλύτερη σε πληθυσμό ελληνική παροικία– είναι ο νεότερος υπουργός Οικονομικών (Ταμίας Πολιτειακού Θησαυροφυλακίου) που εξελέγη ποτέ σε πολιτεία των ΗΠΑ. Ο Ελληνοαμερικανός (ο οποίος βρέθηκε για ένα φεγγάρι και στην Ελλάδα να παίζει μπάσκετ στον Πανιώνιο) ανέλαβε τον Νοέμβριο του 2006, ως εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Κόμματος, τα ηνία του «υπουργείου Οικονομικών» του Ιλινόις, δίνοντας έναν επίλογο σε μια ρεπουμπλικανική κυριαρχία δώδεκα ετών. «Δεν βάζω υποψηφιότητα για να γίνω κάτι αλλά για να κάνω κάτι», διακήρυττε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας. Ο νεαρός «τραπεζίτης του Ιλινόις» διαχειρίζεται περίπου 17 δισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή το μισό ταμείο της Ελλάδας. Γόνος οικογένειας τραπεζιτών, η οικογένειά του ίδρυσε την τραπέζα Broadway, μια από τις μεγαλύτερες στο Ιλινόις, ο Αλέξης Γιαννούλιας παραδίδει σεμινάρια εξοικονόμησης χρημάτων, πριμοδοτεί όσους αγοράζουν «πράσινα» αυτοκίνητα, προσφέρει φοροαπαλλαγές στους φοιτητές, βγάζει σε δημοπρασία στο eBay τα αζήτητα του Ιλινόις, στηρίζει μικροκαλλιεργητές, ελεύθερους επαγγελματίες, άπορους, και όλους όσοι επιθυμούν να αγοράσουν πρώτη κατοικία αλλά δεν έχουν τα χρήματα. Αυτές τις μέρες ο νεαρός «ταμίας» πετάγεται από Πολιτεία σε Πολιτεία για να στηρίξει τον μέντορά του και γερουσιαστή του Ιλινόις, Μπάρακ Ομπάμα. «Ζω σ’ ένα αεροσκάφος» εξομολογείται στην τηλεφωνική μας συνομιλία μας αργά τη νύχτα από την αίθουσα αναμονής ενός αερολιμένα λίγο πριν αναχωρήσει για τη Νεβάδα. Μιλάει άπταιστα ελληνικά, «Να μάθεις ελληνικά» του έλεγε ο πατέρας του από μικρός. Λίγο πριν πετάξει για την επόμενη αναμέτρηση στα καζίνο του Λας Βέγκας, θα εξηγήσει πώς η ομάδα του Ομπάμα σκοπεύει να κερδίσει το μεγάλο κύπελλο των αμερικανικών εκλογών.

«Πριν ξεκινήσουμε πρέπει να σας πω ότι χρωστάω τα πάντα στην οικογένειά μου, είμαι ο πιο τυχερός άνθρωπος στον κόσμο, μεγάλωσα σ’ ένα ιδανικό περιβάλλον το οποίο με βοήθησε να φτάσω εδώ που είμαι σήμερα. Δεν θα ήμουν τίποτε χωρίς τη βοήθεια των γονιών μου, δυστυχώς έχασα τον πατέρα μου πρόσφατα, τέσσερις μήνες πριν από την εκλογή μου, ωστόσο είναι πάντα δίπλα μου. Το γνωρίζω ότι αυτό που σας λέω αυτή τη στιγμή πρέπει να ακούγεται πολύ ελληνικό, αλλά είναι μια πραγματικότητα. Ο πατέρας μου ήρθε στην Αμερική και ξεκίνησε κάνοντας εμπόριο τροφίμων. Το 1979 ίδρυσε την Brοadway Bank στη γειτονιά του Εdgewater και ξεκίνησε την επιτυχημένη ιστορία αυτής της οικογένειας».

Ο «τραπεζίτης του Ιλινόις»

— Αφήσατε τα θησαυροφυλάκια για την πολιτική...

— Από μικρός ήθελα να ασχοληθώ με τα κοινά, να υπηρετήσω τον κόσμο. Αυτός ήταν ο σκοπός. Οχι η πολιτική καθαυτή. Γι’ αυτό και όταν ξεκίνησα την προεκλογική μου εκστρατεία δεν σκεφτόμουν τι να πω για να κερδίσω, αλλά τι θα κάνω όταν κερδίσω. Αυτό που λέει και η Βίβλος, όταν πολλά σου δίνουν, πολλά πρέπει να δώσεις. Ο κόσμος με εμπιστεύτηκε. Παρόλο που στην αρχή αυτό που άκουγα κατάμουτρα ήταν «είσαι πολύ νέος». Αλλά τάχα αυτό δεν λένε και για τον Ομπάμα; Οτι είναι πολύ νέος; Ηρθε ο καιρός για τους νέους σε αυτή τη χώρα.

— Πώς γνωρίσατε τον Μπάρακ Ομπάμα;

— Tον Μπάρακ τον γνώρισα παίζοντας μπάσκετ σε μια γειτονιά του Σικάγο. Γίναμε καλοί φίλοι, πίστεψα σε αυτόν, αποφάσισα να τον στηρίξω, όπως και εκείνος εμένα. Το να δουλεύει κανείς δίπλα στον Ομπάμα είναι μεγάλη υπόθεση. Κάθε μέρα είναι και διαφορετική. Είναι χαρισματικός. Θα φερθεί σ’ εσάς που είσαστε δημοσιογράφος, με τον ίδιο τρόπο που θα φερθεί στον υδραυλικό ή στον τωρινό πρόεδρο της Αμερικής. Είναι ένας ελεύθερος άνθρωπος. Σε εμπνέει. Αυτός ο άνθρωπος μπορεί και θα εμπνεύσει μια ολόκληρη Αμερική. Ξέρετε ένα μήνα πριν από τους προκριματικούς στο Νιου Χαμσάιρ πήγα στο Μάντσεστερ, στην ορθόδοξη εκκλησία, και προσπάθησα να πείσω τους Ελληνοαμερικανούς για τον Μπάρακ. Εκείνοι ανένδοτοι, πιστοί στη Χίλαρι, αρνήθηκαν ακόμη και την κονκάρδα του να φορέσουν στο πέτο. Τους είπα τότε να πάνε να τον ακούσουν. Το ξέρετε ότι στο τέλος της ημέρας γύρισαν και μου είπαν πόσο καταπληκτικός είναι ο Ομπάμα. Ανθρωποι που μια ολόκληρη ζωή στήριζαν τους Κλίντον άλλαξαν γνώμη. Αυτή είναι η δύναμη του Ομπάμα.

— Τότε πώς εξηγείτε την ήττα του στο Νιου Χαμσάιρ;

— Ολοι κάνουν λόγο για ήττα και αυτό που δεν καταλαβαίνουν είναι ότι πρόκειται για μια μεγάλη νίκη. Τρεις μονάδες διαφορά; Στην πολιτεία των Κλίντον; Αλλά ακόμη και πριν. Η Αϊόβα. Αυτή κι αν ήταν έκπληξη. Ποιος; Ο άνθρωπος που πριν από μερικούς μήνες ήταν στο εξώφυλλο περιοδικού με τον τίτλο, «Ποιος είναι αυτός ο άνθρωπος;» Περιμέναμε να χάσουμε στο Νιου Χάμσαιρ με μεγάλη διαφορά. Αυτός, λοιπόν, ήταν ένας θρίαμβος και όχι μια ήττα. Και πιστεύω ότι και στη Νεβάδα θα δούμε επίσης καταπληκτικά πράγματα να συμβαίνουν.

— Πιστεύετε ότι ο Ομπάμα μπορεί να αλλάξει την Αμερική;

— Φυσικά και το πιστεύω. Ο Ομπάμα είναι καθαρός. Ξέρετε ότι το μεγαλύτερο τμήμα της χρηματοδότησης της προεκλογικής του εκστρατείας προέρχεται από εργατικά συνδικάτα; Aυτό δείχνει ότι δεν επηρεάζεται από συμφέροντα άλλων, από επιχειρήσεις, από οικονομικά παιχνίδια. Ο Ομπάμα θα είναι ο πρώτος πρόεδρος της Αμερικής που θα λαμβάνει αποφάσεις αμερόληπτα. Αυτό πιστεύω.

Τα ελληνικά θέματα

— Η Ελλάδα έχει θέση στον χάρτη για την Αμερική;

— O Ομπάμα στο βιβλίο του, «Η Αναίδεια της Ελπίδας», αφιερώνει μια ολόκληρη σελίδα στην Κύπρο. Τα ελληνικά θέματα, η Κύπρος, η Μακεδονία, είναι γνωστά στην Αμερική. Το θέμα είναι να βρεθεί ένας Αμερικανός πρόεδρος να δει τη λογική πλευρά των πραγμάτων, να βάλει τον εαυτό του στα παπούτσια του άλλου. Ενημερώνω συχνά τον Μπάρακ για την Ελλάδα, ξέρει πολλά πράγματα για τον λαό μας, όπως ξέρει άλλωστε πολλά για την Παλαιστίνη και για την Κένυα και για τη Βενεζουέλα. Ο Ομπάμα είναι ένας άνθρωπος που διαβάζει. Προσωπικά πιστεύω ότι αν όλοι οι λαοί έχουμε μια ευκαιρία αυτή είναι με τον Μπάρακ. Οσο για τα ελληνικά ζητήματα, πραγματικά πιστεύω ότι δεν ζητήσαμε ποτέ τίποτε παράλογο. Η διχοτόμηση της Κύπρου είναι διχοτόμηση. Η στάση της Τουρκίας είναι συγκεκριμένη. Η Μακεδονία βρίσκεται στην Ελλάδα.

— Αισθάνεστε κοντά στην Ελλάδα;

— Είμαι πολύ υπερήφανος για την καταγωγή μου. Κι έχω ευθύνη ως Ελληνοαμερικανός. Μιλάω την ελληνική γλώσσα, πηγαίνω στην εκκλησία, αν και θα ήθελα να πηγαίνω λίγο συχνότερα, μιλάω με τη γιαγιά μου (γελάει)... Εχω επίσης περάσει καταπληκτικά στην Ελλάδα, όταν έπαιζα στον Πανιώνιο και έμενα στον Χολαργό... αυτά ήταν πραγματικά από τα καλύτερα χρόνια της ζωής μου.

— Ποιoς κερδίζει σ’ έναν αγώνα μπάσκετ, εσείς ή ο Μπάρακ Ομπάμα;

— Ο Ομπάμα πάντα μου λέει ότι είναι «πολύ γέρος για μένα» και ότι θα ήθελε να έχει τα χρόνια μου. Εγώ πάλι λέω ότι θα ήθελα να είχα λίγη από την ικανότητά του να κερδίζει τους ανθρώπους σε δευτερόλεπτα. Αυτός ο άνθρωπος θα γράψει ιστορία. Είναι ένας μεγάλος ηγέτης.


Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc

«Η Ελλάδα αισθάνεται αποκλεισμένη»