Η ακρίβεια οδηγεί σε … αδιέξοδο
Της Ελένης Στεργίου Το αυξημένο κόστος ζωής έχει οδηγήσει τους πολίτες στο να αλλάξουν τρόπο ζωής και ιδιαίτερα αυτούς με χαμηλό εισόδημα, οι οποίοι επειδή επηρεάζονται άμεσα από τις αυξήσεις των τιμών προσπαθούν να εφεύρουν μεθόδους και λύσεις εξοικονόμησης χρημάτων. Έτσι, όταν στην ευρωζώνη μέσα σε ένα έτος το πετρέλαιο θέρμανσης έχει αυξηθεί κατά 47,5% η βενζίνη κατά 15,2%, τα γαλακτοκομικά κατά 13,6% το ψωμί και τα σιτηρά κατά 9,6%, συνεπάγεται ότι οι Ευρωπαίοι αντιλαμβάνονται το υψηλό ποσοστό του πληθωρισμού όχι μόνο ως αριθμό αλλά και στην καθημερινότητα τους. Αυτό αντικατοπτρίζεται από τα αποτελέσματα δημοσκοπήσεων που δείχνει τον προβληματισμό των πολιτών για την οικονομία. Στους «27» της Ευρώπης τα θέματα που απασχολούν περισσότερο, είναι η ακρίβεια (37%, σημειώνοντας αύξηση 11% σε σχέση με το προηγούμενο ευρωβαρόμετρο), η ανεργία (24%, σημειώνοντας μείωση 3% σε σχέση με το προηγούμενο ευρωβαρόμετρο), η οικονομική κατάσταση (20%, σημειώνοντας αύξηση 3% σε σχέση με το προηγούμενο ευρωβαρόμετρο) και η ανασφάλεια (20%, σημειώνοντας μείωση 4% σε σχέση με το προηγούμενο ευρωβαρόμετρο). Ομοίως, ανεργία, η οικονομική κατάσταση και η ακρίβεια είναι από τα κυριότερα θέματα που απασχολούν του Έλληνες, όπου σχεδόν οι μισοί (45%) φοβούνται ότι σε ένα χρόνο από σήμερα τα προσωπικά τους οικονομικά θα έχουν επιδεινωθεί, άποψη που άλλωστε συμμερίζονται όλοι οι Ευρωπαίοι. Αξίζει να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με το γερμανικό ινστιτούτο οικονομικών ερευνών, ένας εργαζόμενος με ετήσιο εισόδημα τα 12.000 ευρώ δαπανούσε, τον Δεκέμβριο του 2007, το 10% του εισοδήματος σε ενέργεια. Τον Ιούνιο του 2008, μισό χρόνο αργότερα, η κατάσταση έχει αλλάξει ριζικά. Το πετρέλαιο έφτασε τα 132 δολάρια ανά βαρέλι, με αποτέλεσμα ένα άτομο να πληρώνει το 12,5% του εισοδήματός του σε πετρέλαιο. Συνεπώς, αν η τιμή του πετρελαίου αγγίξει μελλοντικά τα 200 δολάρια ανά βαρέλι, τότε το ποσοστό θα φτάσει το 16,6%. Ωστόσο, μέχρι οι κυβερνήσεις να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, οι πολίτες, σε όλο τον κόσμο, δρουν μόνοι τους. Για παράδειγμα, εκατομμύρια οδηγοί αυτοκινήτων μετακινούνται, πλέον, με μετρό και στις ΗΠΑ επεξεργάζονται σχέδιο έκτακτης ανάγκης για ενδεχόμενη μαζική εισροή επιβατών. Στη Γερμανία, οι επιβάτες στον ηλεκτρικό αυξήθηκαν κατά 20 εκατομμύρια το διάστημα Ιανουαρίου -Απριλίου. Ομοίως, στη Βρετανία, δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι τα δύο τρίτα των κατόχων Ι.Χ. έχουν κάνει περικοπές στις «ιδιωτικές» μετακινήσεις τους, ενώ οι οικογένειες με δύο αυτοκίνητα αφήνουν όλο και περισσότερο τα ενεργοβόρα οχήματά τους στο γκαράζ. Υπάρχουν, όμως και άλλου είδους αλλαγές. Σύμφωνα, με δημοσίευμα της γερμανικής ιστοσελίδας Spiegel, όπου παρουσιάζει ιστορίες ανθρώπων, κυρίως, από τη μικρομεσαία τάξη, οι χαμηλόμισθοί έχουν αναγκαστεί να μην χρησιμοποιούν πλέον κλιματισμό καθώς το κόστος στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος απορροφούν όλο και μεγαλύτερο τμήμα του εισοδήματος. Ο Μάρτιν Μπέρσινγκ, που λαμβάνει επίδομα ανεργίας, δηλώνει σχετικά με τις αυξήσεις στη Γερμανία: «Τα πάντα είναι ακριβά, ακόμη και το νερό. Στο παρελθόν έκανα μπάνιο καθημερινά, τώρα τα οικονομικά μου δεν αντέχουν την σπατάλη νερού. Αυτοκίνητο ούτε που σκέφτομαι να αγοράσω, γιατί θα έπρεπε να διαλέξω ανάμεσα στη διατροφή και το αυτοκίνητο και όπως είναι φυσικό επιλέγω τη διατροφή. Δυστυχώς τα χρήματα δεν επαρκούν για να αγοράσω βιολογικά προϊόντα. Τρώω στο σπίτι, γιατί χρήματα για εστιατόρια δεν υπάρχουν». Άλλοι δηλώνουν ότι όλο τον χειμώνα σπάνια άναψαν τη θέρμανση και αναγκάστηκαν, παράδειγμα, να φορούν διπλές κάλτσες και πολύ ζεστά πουλόβερ, ενώ τώρα το καλοκαίρι δεν έχουν τη δυνατότητα να πάνε διακοπές ή να αγοράσουν ρούχα. www.kathimerini.gr |
Comments