Υπολογιστής εποχής Αρχιμήδη.
Κομπιούτερ εποχής Αρχιμήδη στο Παιδικό Μουσείο | |
Ουάσιγκτον 25-04-2007 |

![]() |
Ανάμεσα στα πρωτότυπα εκθέματα περιλαμβάνεται κι ένας υπολογιστής της αρχαιότητας, που έρχεται να τεκμηριώσει την καταγωγή των υπερσύγχρονων κομπιούτερ. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν οι καθηγητές Ξενοφώντας Μουσάς του Πανεπιστημίου Αθηνών και Ιωάννης Σειραδάκης του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που παρουσίασαν τα σχετικά πορίσματά τους σε ειδική εκδήλωση η οποία έγινε στα μέσα της εβδομάδας στο Παιδικό Μουσείο του Μανχάταν.
Αμέσως μετά την εκδήλωση οι δύο διακεκριμένοι επιστήμονες έδωσαν περισσότερες λεπτομέρειες στην Φωνή της Αμερικής για τις έρευνες και τα συναρπαστικά αποτελέσματά τους. Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης που μας παραχώρησαν, όπως μεταδόθηκε στα ραδιοφωνικά προγράμματά μας.
Κείμενο εκπομπής:
Γ. Μπίστης: Κύριε Μουσά, μιλήστε μας για τις έρευνες που έχετε κάνει και ιδιαίτερα για τα τόσο ενδιαφέροντα πορίσματα που ήρθατε να παρουσιάσετε στη Νέα Υόρκη.
![]() |
Γ. Μπίστης: Δηλαδή θα λέγαμε κύριε καθηγητά ότι είναι ένα είδος κομπιούτερ εκείνης της εποχής;
Ξ. Μουσάς: Ναι, είναι ένας κομπιούτερ εκείνης της εποχής, ένα laptop μάλιστα πιο σωστά που σας δίνει τη θέση πιθανότατα όλων των ουράνιων σωμάτων του ουρανού.
Γ. Μπίστης: Πρωτοποριακό σύστημα για τα χρόνια του, έτσι δεν είναι;
Ξ. Μουσάς: Πολύ πρωτοποριακό αν και δεν ήταν το πρώτο. Το αρχαιότερο που διαβάζουμε στην βιβλιογραφία είναι ένα μηχάνημα που είχε φτιάξει ο Αρχιμήδης τουλάχιστον 50 με 70 χρόνια, μπορεί και παραπάνω, πριν από τον μηχανισμό.
Γ. Μπίστης: Όλα αυτά τα πράγματα, τι εφαρμογή έχουνε στο Μουσείο των Παιδιών στην Νέα Υόρκη;
Ξ. Μουσάς: Τα παιδιά θα μπορέσουν στο Παιδικό Μουσείο του Μανχάταν να παίξουνε και με ένα μοντέλο που θα είναι επίσης σε υπολογιστή. Θα βλέπουνε επίσης ένα άλλο μοντέλο το οποίο είναι φτιαγμένο από μπρούτζο και το έχουνε μέσα σε μια γυάλινη προθήκη γιατί βέβαια δεν μπορούν να το πιάσουν τα παιδιά επειδή είναι ευαίσθητο κι έχει πολλούς δείκτες. Φανταστείτε ένα ρολόι της γιαγιάς που όμως να μην έχει μόνο δύο δείκτες αλλά να έχει καμιά δεκαριά δείκτες και πολλά καντράν, το καθένα για διαφορετική δουλειά.
Γ. Μπίστης: Τώρα, τα παιδιά αυτά στα οποία μιλάτε, τι ηλικιών είναι; Πως μπορούν να καταλάβουνε αυτές τις τόσο….
Ξ. Μουσάς: Είναι από την προσχολική κυρίως ηλικία, από 6 μέχρι 10 έτη και μετά έχουμε παιδιά από 10 και πάνω, μέχρι τα 15, πιθανώς.
Γ. Μπίστης: Υποθέτω ότι πρέπει να είναι με κάποιο απλουστευμένο τρόπο η παρουσίαση που τους κάνετε, ούτως ώστε….
![]() |
Γ. Μπίστης: Και πως τον βρήκατε να είναι;
Ξ. Μουσάς: Πολύ ωραία φτιαγμένος. Να φανταστείτε ότι έφτασε μόλις χθες και σήμερα έχουνε διπλασιαστεί τα αντικείμενα που είναι στην έκθεση και βέβαια μέχρι τις 23 Μαΐου, που θα ανοίξει, θα είναι όλα έτοιμα και με το παραπάνω.
Γ. Μπίστης: Να πούμε εδώ κ. καθηγητά ότι ταξιδεύει μαζί σας και ένας συνάδελφός σας από το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης…
Ξ. Μουσάς: Είναι δίπλα μου. Είναι ο κ. Ιωάννης Σειραδάκης, καθηγητής της Αστρονομίας από το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, ο οποίος θα σας πει περισσότερα.
Γ. Μπίστης: Πολύ ωραία. Τον ακούμε τι έχει να προσθέσει.
Ι. Σειραδάκης: Κοιτάξτε, ευθύς εξ αρχής το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης με τον υποφαινόμενο, το Πανεπιστήμιο των Αθηνών με τον Ξενοφώντα Μουσά και τον Γιάννη τον Πιτσάκη καθώς βεβαίως το Πανεπιστήμιο Κάρντιφ με τον Μάηκ Έντμοντς και τον Τόνι Φρήθ ξεκινήσαμε αυτή τη δύσκολη διερεύνηση, δύσκολη γιατί είχαμε πολύ γραφειοκρατία την αρχή, αλλά αργότερα όταν είχαμε τα πρώτα αποτελέσματα μας έπιασε ρίγος συγκινήσεως.
![]() |
Γ. Μπίστης: Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά. Τώρα, όλες τούτες οι επιστημονικές πληροφορίες που έχετε να μεταδώσετε στα μικρά παιδιά του μουσείου, τα συνδέετε με μύθους, με ιστοριούλες και άλλα πράγματα που γίνονται καλύτερα κατανοητά σε εκείνα. Ποιος είναι ο στόχος σας;
Ι. Σειραδάκης: Όπως δείχνει και ο τίτλος της έκθεσης, ο Μύθος είναι μέσα στις λέξεις που τον συνθέτουν. Και βεβαίως με τις λέξεις αυτές ξενικά η επικοινωνία και στην συνέχεια η διδασκαλία των μικρών μας φίλων. Με αυτή την τακτική νομίζω ότι θα μπορούσαμε να τους προσελκύσουμε και να δούμε αύριο μερικούς από αυτούς να γίνονται επιστήμονες, να ακολουθήσουν τον ουρανό και να βλέπουν ψηλά αντί να κοιτάζουν χαμηλά. Εάν ένα, δύο ή δέκα παιδιά ελκύσει αυτή η έκθεση και γίνουν μεγάλοι νομίζω ότι δεν θα υπάρχει καλύτερο βραβείο γι αυτούς που την οργανώνουν. Η οργάνωση έχει γίνει από το Children’s Museum of Manhattan και το επιτελείο του με την βοήθεια πολλών παραγόντων, περιλαμβανομένης και μικρής βοήθειας εκ μέρους μας και εκ μέρους των πανεπιστημίων μας.
Comments