«Αντιδρούν και γιατί... ξεβολεύονται» καθημερινή

«Αντιδρούν και γιατί... ξεβολεύονται»
Καταγγελίες κατά μερίδας καθηγητών

Του Αποστολου Λακασα

«Οι πανεπιστημιακοί μιλούν για τις μεταρρυθμίσεις, αλλά οι περισσότεροι δεν θέλουν να ξεβολευτούν. Η αλήθεια είναι ότι οι συνάδελφοι έχουν επαναπαυτεί σε ό, τι ήξεραν για τη λειτουργία του ιδρύματος. Ετσι, εάν και ο νέος νόμος-πλαίσιο βοηθά να μπει μία τάξη, αυτό απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας. Και αυτό είναι δύσκολο. Είναι η Ελλάδα αυτή. Κανείς δεν πάει να καταγγείλει τον άλλον που έχει παρκάρει παράνομα, διότι και αυτός θέλει να παρκάρει παράνομα!». Με αυτά τα λόγια, έμπειρος πανεπιστημιακός περιέγραψε στην «Κ» την κατάσταση που επικρατεί σε κεντρικό πανεπιστήμιο. Η δήλωση του αποτυπώνει την εικόνα και στην πλειονότητα των ελληνικών ΑΕΙ. Ο νέος νόμος-πλαίσιο δημιούργησε ένα νέο καθεστώς λειτουργίας με σαφείς κανόνες για τα ιδρύματα. Δεν μπορεί να συμβεί να μην τηρηθούν οι διατάξεις του νόμου 3549/2007, διότι αλλιώς οι όποιες αποφάσεις είναι παράνομες. Ομως, η απροθυμία των πανεπιστημιακών να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, σε συνδυασμό με κάποιες δύσκολα εφαρμόσιμες διατάξεις του και τις όποιες αδυναμίες του διοικητικού μηχανισμού οδηγεί σε κωμικοτραγικές καταστάσεις. Πανεπιστημιακοί πληρώνουν τα ταξίδια των συναδέλφων τους από άλλα πανεπιστήμια για να συμμετάσχουν στα εκλεκτορικά σώματα για την εξέλιξη των πρώτων! Κληρώσεις εξωτερικών κριτών «στήνονται». Σε άλλες περιπτώσεις το ίδρυμα αδυνατεί να κατανοήσει το νέο σύστημα πιστωτικών μονάδων. Και μαζί με όλα τα παραπάνω, υπάρχουν και οι αριστερές φοιτητικές παρατάξεις που μπλοκάρουν τις διαδικασίες, θεωρώντας πολιτική νίκη τους την μη εφαρμογή του νόμου. Πανεπιστημιακοί, που μίλησαν στην «Κ», από κεντρικά και περιφερειακά ιδρύματα αποτυπώνουν καταστάσεις που προκαλούν άλλες γέλιο και άλλες οργή και αγανάκτηση, άλλες δείχνουν την αδιαφορία των ιδρυμάτων και σίγουρα οι περισσότερες είναι παράτυπες.

BΜεγάλο πρόβλημα δημιουργεί η πρόβλεψη ότι στα εκλεκτορικά σώματα για την εκλογή ή εξέλιξη των πανεπιστημιακών (π. χ. από τη θέση του λέκτορα στη θέση του επίκουρου) πρέπει κατά το 1/3 να συμμετέχουν πανεπιστημιακοί από άλλο ίδρυμα. Στα μεγάλα Τμήματα και σε 30μελή εκλεκτορικά σώματα απαιτείται οι 10 να είναι «ξένοι» κριτές. «Σε ορισμένες περιπτώσεις τα ιδρύματα υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχουν κονδύλια για τη μετακίνηση των κριτών. Ετσι, υπήρξε συνάδελφος, μόνος υποψήφιος για θέση σε περιφερειακό ίδρυμα, που πλήρωσε τα εισιτήρια και τη διαμονή των εξωτερικών κριτών στην πόλη», ανέφερε πανεπιστημιακός.

- Οι εξωτερικοί κριτές προκύπτουν μετά κλήρωση από κατάλογο πανεπιστημιακών στον ίδιο επιστημονικό χώρο. Ετσι, υπήρξε περίπτωση που η κλήρωση «στήθηκε». Κάποιοι το ονομάζουν «οιονεί επιλογή», αφού επιλέγονται πανεπιστημιακοί που είναι γνωστοί και προθυμοποιούνται να μετακινηθούν. Πώς, όμως, θα διαλυθούν οι υποψίες ότι η «στημένη κλήρωση» γίνεται με στόχο τι θέση να κερδίσει ο ευνοούμενος υποψήφιος;

- Για το καθεστώς του ασύλου προβλέπεται ο ορισμός των χώρων έρευνας και διδασκαλίας που αυτό καλύπτει. Ελάχιστοι έχουν πάρει απόφαση για τον ορισμό του.

- «Οι πρυτανικές αρχές έχουν αφήσει στα Τμήματα την αρμοδιότητα να ξεκινήσουν την αξιολόγηση. Αυτά όμως αδρανούν. Γιατί; Μα ζούμε υπό τον φόβο ότι οι φοιτητικές παρατάξεις θα διαλύσουν τη σχετική συνεδρίαση. Αφήστε που τα κριτήρια της Αρχής για την αξιολόγηση είναι 256...», τόνισε στην «Κ» πανεπιστημιακός από τη Θεσσαλονίκη.

- Ακόμη και ο ορισμός των προαπαιτούμενων μαθημάτων κολλάει σε... δεύτερες σκέψεις. Εάν οι φοιτητές συσσωρευτούν σε ένα δύσκολο μάθημα, στο οποίο πρέπει να έχουν εξετασθεί με επιτυχία για να διδαχθούν ένα πιο εξειδικευμένο, τι θα γίνει με τη διδασκαλία του δεύτερου; Και μήπως οι περισσότεροι φοιτητές «φρακάρουν» στα πρώτα έτη σπουδών;

- Το σύστημα των πιστωτικών μονάδων θεωρείται... terra incognita για τα περισσότερα ιδρύματα, που πρέπει να προσαρμοσθούν στα ευρωπαϊκά δεδομένα. «Με τέτοια γραμματειακή υποστήριξη... άστο», λέει Γιαννιώτης πανεπιστημιακός.

- Οσο για τους «αιώνιους» φοιτητές, σε κάποια ιδρύματα έχουν ήδη προσέλθει... ασπρομάλληδες που θέλουν να συνεχίσουν, αλλά στα περισσότερα, και κυρίως στα μεγάλα ΑΕΙ, η διαδικασία έχει κολλήσει στην έλλειψη μηχανογράφησης των αρχείων...

«Κάποιες διατάξεις του νόμου είναι δύσκολα εφαρμόσιμες και οδηγούν τα Τμήματα να τον χειραγωγούν. Από την άλλη, μην ξεχνάμε ότι ούτε ο προηγούμενος νόμος-πλαίσιο 1268 εφαρμόστηκε κατά γράμμα», αναφέρει στην «Κ» πανεπιστημιακός. Μήπως όμως έτσι διαιωνίζεται το... χάος, που κρύβει τη διάθεση των ιδρυμάτων να μην μπει τάξη στα πράγματα, βήμα απαραίτητο για ένα μεγαλύτερο, ποιοτικό αυτή τη φορά, άλμα;

Comments

lornion said…
Είναι να σου προκαλεί θλίψη και μόνον η ανάγνωση του άρθρου. Υπάρχει βαθειά σήψη που γεννιούνται αμφιβολίες για το άλμα που θέλει το κράτος στην παιδεία. Στην περίπτωση χρειάζεται συναγερμός των φοιτητικών νεολαιών και παρεμβατική συναίνεση των κομμάτων. Δεν πρέπει χάριν των βολεμένων να καταστρέφεται το μέλλον της παιδείας.

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc