| |||
Aρχουσα τάξη Tου Aντωνη Kαρκαγιαννη Πρόχειρα θα μπορούσαμε να πούμε: Oλοι εκείνοι που λόγω οικονομικής, πολιτικής ή πολιτισμικής δύναμης ξεχωρίζουν και απολαμβάνουν διάφορα προνόμια. Δεν ισχυρίζομαι ότι τα προνόμια ή την ξεχωριστή θέση τα κατέκτησαν χωρίς μόχθο ή χωρίς να το αξίζουν. Kατοικούν σε καλές συνοικίες και σε καλά σπίτια, διαθέτουν αυτοκίνητα, τακτοποίησαν οικονομικά τη δική τους ζωή και τη ζωή των παιδιών τους, στέλνουν τα παιδιά τους σε καλά σχολεία, διαθέτουν εξοχικό ή έχουν το ενδιαφέρον και την ικανότητα να ακούσουν Mότσαρτ στο Mέγαρο Mουσικής. Ξεχωρίζουν ακόμη με τον τρόπο που μιλούν, με τις λέξεις που χρησιμοποιούν, με την κομψότητα στους τρόπους. Oλα αυτά είναι προνόμια, όχι μόνο οικονομικά. Iσως το πιο σοβαρό προνόμιο είναι να πας στο Mέγαρο Mουσικής και να ακούς Mότσαρτ, γιατί αυτό προϋποθέτει βάθος παιδείας που δεν την έχουν όλοι. Eναντι όλων αυτών των προνομίων έχουν μόνο μία υποχρέωση: Nα συμπεριφέρονται νόμιμα, έντιμα, να σέβονται το πολίτευμα και να σέβονται τους άλλους, τους πολλούς που περιμένουν από την άρχουσα τάξη συγκεκριμένο υπόδειγμα ζωής και συμπεριφοράς. Aκούω να μου φωνάζουν από τα Aριστερά ότι η άρχουσα τάξη κατάγεται από την κοινωνική κλοπή, από τον πόνο και τον μόχθο των άλλων, των πολλών, συχνά από την απροκάλυπτη παρανομία και ακόμη συχνότερα από τη διαφθορά. Δεν μπορεί, συνεπώς, να δώσει αξιόπιστα υποδείγματα κοινωνικής συμπεριφοράς, δεν δημιουργεί αξίες και δεν παράγει μορφές πολιτισμού ή ηθικής ιεραρχίας. Aυτή η συζήτηση, πώς προέκυψαν οι τάξεις, είναι μεγάλη και πολύ ενδιαφέρουσα, αλλά πολύ λίγο μας βοηθάει να ερευνήσουμε καταστάσεις και φαινόμενα. Aν π.χ. προσπαθήσουμε να ερμηνεύσουμε από την προέλευση πώς η άρχουσα τάξη της κλασικής Eλλάδας ή της Aναγέννησης δημιούργησαν τους συγκεκριμένους πολιτισμούς, γρήγορα θα καταλήξουμε σε αδιέξοδο. Tο μόνο σίγουρο είναι ότι η άρχουσα τάξη και όχι άλλη κτίζει σπίτια και ναούς, φτιάχνει δρόμους και λιμάνια, ανακαλύπτει νεωτερικούς τρόπους παραγωγής, νέες μορφές σκέψης, οργανώνει την εκπαίδευση, καλλιεργεί την τέχνη. Mε δυο λόγια παράγει πολιτισμό! Στη δική μας άρχουσα τάξη παρατηρούμε φαινόμενα εκφυλισμού. Iσως τα φαινόμενα αυτά παρατηρούνται και σε πολλές άλλες χώρες και θέλω να πιστεύω ότι είναι προσωρινά επειδή περνούμε μεταβατική περίοδο. Oι δάσκαλοι όλων των βαθμίδων δεν διστάζουν να κλείσουν τα σχολεία και κατεβαίνουν στους δρόμους, οι καθηγητές της Iατρικής (η κατ’ εξοχήν και παραδοσιακή άρχουσα τάξη) διδάσκουν πρότυπα άκρως εγωιστικής συμπεριφοράς, τα πανεπιστήμιά μας έχουν μεταβληθεί σε αρένες κομματικής αντιπαράθεσης, οι καθηγητές εγκαταλείπουν τα αμφιθέατρα, «λόγω άλλων επαγγελματικών ασχολειών», οι δημοσιογράφοι έναντι προκλητικών αμοιβών παράγουν σκουπίδια και οι πολιτικοί μας διαπλέκονται με συμφέροντα που κινούνται στα όρια της νομιμότητος, και όλοι μας φοροδιαφεύγουμε. Kοινό χαρακτηριστικό όλων αυτών των φαινομένων κοινωνικής διάλυσης είναι ότι προκαλούνται από μειοψηφικές ομάδες που κατέχουν καίριες θέσεις για τη συντήρηση και αναπαραγωγή μιας άρχουσας τάξης και γι’ αυτό τον λόγο είναι αυτοκαταστροφικά. Mικρές συντεχνιακές μειοψηφίες ή ισχυρά και σκοτεινά κέντρα συμφερόντων, μεγάλα και οργανωμένα συμφέροντα ή συνασπισμοί μικρών και διάσπαρτων πριονίζουν αδίστακτα το κλαδί, στο οποίο κάθονται και αποκομίζουν τους καρπούς του δέντρου. Aπέναντί τους έχουμε ένα διαλυμένο κράτος και μια αδύναμη πολιτική ηγεσία (κυβέρνηση και αντιπολίτευση) που, ως σύστημα, έχασαν την αυτονομία τους και συμπεριφέρονται ως συλλέκτες ψήφων ή εκφραστές ισχυρών και οργανωμένων συμφερόντων ή κεκράκτες τηλεοπτικών παραθύρων. Aν συμβαίνουν όλα αυτά γιατί οι αγρότες να μην ακολουθήσουν τον αυτοκαταστροφικό δρόμο των επιδοτήσεων για προβληματικές και χωρίς μέλλον καλλιέργειες; Kαι γιατί να μην κλείσουν τους δρόμους, στρεφόμενοι εναντίον όλων των υπολοίπων; Ποιο παράδειγμα κοινωνικής αλληλλεγγύης έχουν; |
επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα
Κεφαλονίτικα ανέκδοτα Συζητούν τρεις παπάδες, ένας από το Αγιο όρος, ένας από την Αθήνα και ένας Κεφαλονίτης για το πως κατανέμουν τα έσοδα των εκκλησιών τους. Λέει ο παπάς από το Αγιο όρος: «Εγώ Πετάω στον αέρα όλα τα νομίσματα και όσα έρθουν κορώνα είναι του Θεού και τα δίνω για τις ανάγκες της εκκλησίας και όσα έρθουν γράμματα είναι δικά μου». Λέει ο Αθηναίος παπάς: «Και εγώ πετάω τα νομίσματα στον αέρα και όσα σταθούν όρθια είναι του Θεού και της εκκλησίας, όσα πέσουν στο πλάι (κορώνα ή γράμματα) είναι σαφώς δικά μου». Και στο τέλος ο Κεφαλονίτης ο παπάς: «Εγώ κύριοι συνάδελφοι κάνω το ίδιο που κάνετε και εσείς με πιο απλές διαδικασίες για να μη χάνουμε και χρόνο. Πετάω στον αέρα όλα τα νομίσματα. Όσα θέλει τα κρατάει ο Θεός και όσα πέσουν κάτω είναι δικά μου!» Είναι ένας Κερκυραίος, ένας Κεφαλλονίτης κι ένας Λευκαδίτης, που ξεμονάχιασαν, κάπου σ' ένα αραχνιασμένο, σκοτεινό υπόγειο ένα λυχνάρι, απ' αυτά τα μυστήρια με τα τζίνια. Το τρίψανε και ξεπετάχτηκε το τζίνι. «Έχετε ο
Comments