Μετ' εμποδίων το μάθημα της πληροφορικής στα σχολεία
Ανεπάρκεια σε τεχνολογική και δικτυακή υποδομή χαρακτηρίζει το μάθημα της πληροφορικής που διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία. Με μία ώρα διδασκαλίας την εβδομάδα καθίσταται ιδιαίτερη δύσκολη η εξοικείωση και η εκμάθηση βασικών εννοιών του αντικειμένου, παρά τις προσπάθειες τόσο των καθηγητών όσο και φορέων της εκπαίδευσης.


Του Παναγιώτη Αθανάσαινα
patha@kathimerini.gr

Το 2000, στις αρχές ουσιαστικά της επανάστασης του Διαδικτύου και της εισόδου του στην καθημερινότητα μας, πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα σχολικά μαθήματα με τη μέθοδο της πολυδιάσκεψης. Μαθητές δύο σχολείων σε πόλεις της χώρας παρακολούθησαν μάθημα Φυσικής που πραγματοποιούνταν σε ένα άλλο σχολείο, μέσα από μόνιτορ, με τη βοήθεια του ΟΤΕ και πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα σχόλια που απέσπασε η τότε προσπάθεια ήταν παραπάνω από θετικά σε σημείο που έγινε λόγος και για ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας στη χώρα μας. Η επαναστατική αυτή μέθοδος διδασκαλίας θα μπορούσε να βοηθήσει, όταν με το καλό εφαρμοζόταν σε ευρεία κλίμακα, στη διδασκαλία μαθητών απομακρυσμένων σχολείων σε δυσπρόσιτες περιοχές.

Οκτώ χρόνια μετά, η «ιντερνετική» πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική για τη χώρα.. Σε συνέδριο της ΕΕΤΤ που πραγματοποιήθηκε πριν από μερικούς μήνες, η Επίτροπος για την Κοινωνία της Πληροφορίας, Βίβιαν Ρέντινγκ, σκιαγράφησε με μελανά χρώματα την εικόνα της Ελλάδας σε σχέση με τους ευρωπαίους εταίρους της. Η κ. Ρέντινγκ σημείωσε, μεταξύ άλλων εξίσου αποκαρδιωτικών ποσοστών, ότι μόλις 13% των ελληνικών σχολείων διαθέτει ευρυζωνική σύνδεση στο Ίντερνετ, τη στιγμή που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 67%.

Το μάθημα της πληροφορικής, που διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία από το 1988-89, σκοπό έχει την εξοικείωση των μαθητών με τους υπολογιστές και τις νέες τεχνολογίες αλλά και τον εφοδιασμό τους με επαρκείς γνώσεις ώστε να καταστούν ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας, όταν με το καλό ενταχθούν σε αυτή στο μέλλον. Σήμερα, το μάθημα είναι υποχρεωτικό στις τάξεις του γυμνασίου και επιλογής στο λύκειο. Επιπλέον, στο γυμνάσιο, διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα, τη στιγμή που όλα τα υπόλοιπα μαθήματα διδάσκονται για τουλάχιστον δύο ώρες την εβδομάδα.

Όπως εξηγεί ο κ. Νίκος Καλογερόπουλος, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Πληροφορικής (Π.Ε.ΚΑ.Π.), το μάθημα έχει παραμείνει επιλογής στο Λύκειο, με εξαίρεση το σχετικό μάθημα στην τεχνολογική κατεύθυνση της τρίτης Λυκείου. Ο κύριος λόγος είναι ότι όταν το μάθημα εισήχθη στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, δεν υπήρχε ο απαραίτητος εξοπλισμός σε όλα τα σχολεία της χώρας ώστε να χαρακτηριστεί υποχρεωτικό. Ωστόσο, ακόμη και μετά τον εξοπλισμό των σχολείων με εργαστήρια υπολογιστών, το μάθημα εξακολουθεί να είναι επιλογής, αν και στην ουσία μπορεί να θεωρηθεί υποχρεωτικό, αφού το επιλέγουν σχεδόν όλοι οι μαθητές.

Ο κ. Αδάμ Αγγελής, Μόνιμος Πάρεδρος Πληροφορικής στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, τοποθετεί το ζήτημα σε άλλη βάση, εκτιμώντας από την πλευρά του ότι απαιτείται μία «γενικότερη αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος», με βάση τον δεδομένο αριθμό των ωρών που τα παιδιά μένουν στο σχολείο. «Από πού θα πάρεις αυτές τις ώρες ώστε να διδαχθούν πληροφορική;» αναφέρει χαρακτηριστικά. «Στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδιασμού», εξηγεί ο κ. Αγγελής, «θα πρέπει να δούμε πόσες ώρες χρειάζεται το κάθε μάθημα ώστε να γίνεται σωστά, χωρίς όμως να επιβαρύνουμε τα παιδιά».

Δύσκολη η ανανέωση του εξοπλισμού

Στη διδασκαλία της πληροφορικής και την εξοικείωση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, σημαντικό ρόλο παίζει η επαφή του μαθητή με το μέσο. Η πλειοψηφία των εργαστηρίων υπολογιστών στα σχολεία σήμερα σίγουρα δε συμβαδίζει με την ούτως ή άλλως ραγδαία ανάπτυξή τους. «Ο εξοπλισμός είναι παλιός, τα τελευταία πέντε χρόνια η ανανέωση που έχει γίνει είναι της τάξης του 10%» εξηγεί ο κ. Καλογερόπουλος. Παράλληλα, τα πενταετή συμβόλαια συντήρησης από τις προμηθεύτριες εταιρείες έχουν λήξει πλέον, με αποτέλεσμα η υποστήριξη των εργαστηρίων να γίνεται από την τοπική αγορά, κατόπιν συνεννόησης του διευθυντή του σχολείου, του υπεύθυνου του εργαστηρίου και αρμοδίου από τη νομαρχία.

Ακόμη όμως και τα παλιά, σε τεχνολογικούς όρους, μηχανήματα είναι επαρκή για την εκπαίδευση, όπως αναφέρουν τόσο ο κ. Καλογερόπουλος όσο και ο κ. Αγγελής. Ο τελευταίος μάλιστα επισημαίνει ότι είναι δύσκολο να ακολουθηθεί η εξέλιξη της τεχνολογίας σε επίπεδο εξοπλισμού και εξηγεί ότι τα προγράμματα σπουδών καταρτίζονται με γνώμονα τις βασικές αρχές της γνώσης. «Τα εργαστήρια δεν ακολουθούν τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά αυτό που γίνεται είναι ότι αξιοποιούμε τις δυνατότητες αυτών που έχουμε ώστε τα παιδιά να μάθουν σωστά κάποια πράγματα», σχολιάζει.

Δίκτυα υπολογιστών σε γραμμές ISDN

Όταν ο καθηγητής θελήσει να δείξει στους μαθητές κάποιες ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο, εκεί πλέον έχει να αντιμετωπίσει την αργή ταχύτητα σύνδεσης στο Ίντερνετ που ισχύει για τη συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών σχολείων. Η αναβάθμιση των γραμμών γίνεται σταδιακά, όπως ανέφερε ο κ. Αγγελής με 500 περίπου σχολεία στην Ελλάδα σήμερα να διαθέτουν ευρυζωνικές ταχύτητες πρόσβασης στο Ίντερνετ.

«Ακόμη κι αν θες να δείξεις κάποια πράγματα στα παιδιά, η πρόσβαση στο Ίντερνετ είναι τόσο αργή που δεν προλαβαίνουν να ανοίξουν οι σελίδες», λέει η Εύη Κ., καθηγήτρια πληροφορικής σε γυμνάσιο της Αθήνας. «Ήθελα να μάθω στα παιδιά πώς να φτιάξουν ένα λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο gmail, αλλά με έντεκα υπολογιστές να μοιράζονται μία σύνδεση ISDN, δεν προλάβαμε να ανοίξουμε ούτε την πρώτη σελίδα του site», εξηγεί η ίδια. Ως εκ τούτου, χρησιμοποιεί διαφανοσκόπειο και παρουσιάσεις σε powerpoint για να δείξει στα παιδιά πώς είναι μια ιστοσελίδα και τι μπορεί κάποιος να βρει σε αυτή.

Προέκυψε ζήτημα με τις αναθέσεις

Ένα ιδιαίτερο θέμα που ανέκυψε φέτος σχετικά με την εγκύκλιο του υπουργείου για την εφαρμογή των προγραμμάτων, και η οποία αποστέλλεται στην αρχή κάθε σχολικού έτους, έχει να κάνει με την ανάθεση του μαθήματος της πληροφορικής στα Επαγγελματικά Λύκεια. Όπως εξηγεί ο κ. Καλογερόπουλος, επειδή οι καθηγητές κάποιων ειδικοτήτων στα λύκεια αυτά δε συμπληρώνουν τις απαραίτητες ώρες διδασκαλίας, αυτοί τοποθετούνται ως καθηγητές πληροφορικής σαν δεύτεροι, ή τρίτοι αν τα παιδιά στην τάξη είναι πολλά, ώστε να συμπληρώσουν το ωράριο. Μόνη προϋπόθεση είναι ο καθηγητής να έχει περάσει τη βασική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της Κοινωνίας της Πληροφορίας. «Με τον τρόπο αυτό υποβαθμίζεται το ίδιο το μάθημα» λέει ο κ. Καλογερόπουλος. «Εξάλλου, αν θέλει το υπουργείο έχει καθηγητές πληροφορικής να διορίσει για να καλύψουν τις ανάγκες».

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε πριν από είκοσι περίπου ημέρες μεταξύ εκπροσώπων της ΟΛΜΕ και του υφυπουργού Παιδείας, ο κ. Λυκουρέντζος δεν έκανε δεκτό το αίτημα για άμεση αναστολή της σχετικής Υπουργικής Απόφασης, απαντώντας ότι αυτή θα τροποποιηθεί για την επόμενη χρονιά, αφού ληφθούν υπόψη οι προτάσεις της ΟΛΜΕ και των επιστημονικών φορέων, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση Ομοσπονδίας.

www.kathimerini.gr







Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc

«Η Ελλάδα αισθάνεται αποκλεισμένη»