MONIMEΣ ΣTHΛEΣ Hμερομηνία δημοσίευσης: 29-06-07
Aνεμοδεικτης
Tου Θανου Oικονομοπουλου
Kαθημερινή.
Μας ξένισαν, δεν μας άρεσαν καθόλου, σκεφθήκαμε «τι δουλειά έχει επιστήμονας άνθρωπος να διαφημίζει αυτοκίνητα;» (ομολογούμε πως αναρωτηθήκαμε, «μωρέ, πόσα να πήρε;») και τις προσπεράσαμε τις ολοσέλιδες καταχωρήσεις στις εφημερίδες που έδειχναν τον ακαδημαϊκό κ. Δημήτρη Νανόπουλο να προμοτάρει (κυρίως με τη φωτογραφία του...) συγκεκριμένη μάρκα αυτοκινήτων. Οχι πως η εκμετάλλευση γνωστών ονομάτων δεν συνηθίζεται στις διαφημιστικές εκστρατείες πανάκριβων προϊόντων, αλλά είχαμε μείνει με την εντύπωση πως στο δέλεαρ της αγοράς υπέκυπταν μόνο αστέρια του αθλητισμού και της τέχνης... Το ενδιαφέρον για την περίπτωση, μας το ξανακέντρισε η... εξέλιξή της: δώδεκα συνάδελφοι του κ. Νανόπουλου (διακεκριμένοι καθηγητές σε ξένα και ελληνικά πανεπιστήμια, ακαδημαϊκοί, διευθυντές ερευνητικών κέντρων κ.λπ.) ενοχλήθηκαν από τη συγκεκριμένη ενέργεια του κ. Νανόπουλου και αποφάσισαν να αντιδράσουν στο... ανώτατο δυνατό επίπεδο: στέλνοντας μια επιστολή διαμαρτυρίας στον... Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια!
Δεν πολυκαταλαβαίνουμε, με ποιο σκεπτικό οι δώδεκα καταξιωμένοι συνάδελφοι του κ. Νανόπουλου θεώρησαν ως την καταλληλότερη μέθοδο να εκφράσουν την αντίθεσή τους με τη συμμετοχή ακαδημαϊκών δασκάλων στη διαφήμιση, εμπλέκοντας τον... Πρόεδρο της Δημοκρατίας – αλλά ομολογούμε πως συμφωνούμε απόλυτα με την επιχειρηματολογία αυτής καθ’ αυτής της αντίθεσής τους: «πιστεύουμε, πως η συμμετοχή σε τέτοιες διαφημίσεις καταναλωτικών αγαθών είναι από μόνη της πράξη ασυμβίβαστη προς το λειτούργημα του ακαδημαϊκού δασκάλου, αφού αντί να προβάλλει στη νέα γενιά το πρότυπο του σεμνού και ανιδιοτελούς εκπαιδευτικού και ερευνητή, του εραστή της μάθησης και του αφοσιωμένου λάτρη και μεταδότη της επιστημονικής αλήθειας, προβάλλει μάλλον αυτό του αστέρα των μέσων επικοινωνίας και της κατανάλωσης...».
Οι διακεκριμένοι συνάδελφοι του κ. Νανόπουλου σημειώνουν ότι ο Ελληνας ακαδημαϊκός εκπροσωπεί και εθνικούς θεσμούς (είναι πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ερευνας και Τεχνολογίας, πρόεδρος της «Εθνικής Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πυρηνικών Ερευνών», εθνικός αντιπρόσωπος στο συγκεκριμένο ευρωπαϊκό κέντρο και ακόμη πρόεδρος του Κέντρου Κοσμολογίας και Σωματιδιακής Φυσικής), «τους οποίους οφείλει να τιμά, να σέβεται και να προστατεύει πρώτος αυτός με το παράδειγμά του...» και προσθέτουν ως συνέπεια αυτού του γεγονότος πως «επομένως οφείλει να μην ανέχεται, για την καλύτερη και μόνο εξυπηρέτηση μιας διαφήμισης, να γράφονται γι’ αυτόν σχόλια όπως ότι «είναι ανάμεσα στους τέσσερις μεγαλύτερους θεωρητικούς φυσικούς όλων των εποχών». Γνωρίζει πολύ καλά ότι τέτοια σχόλια αγγίζουν τα όρια του γελοίου (σ.σ. αλήθεια με ποια... αναγνωρισμένα από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα κριτήρια γίνονται τέτοιες «αξιολογήσεις»;) ότι προσβάλλουν προκλητικά τη νοημοσύνη μας και διασύρουν την ελληνική επιστημονική κοινότητα...».
Είπαμε πως μας ξένισε δυσάρεστα και δεν μας άρεσε καθόλου αυτή η εμπλοκή ενός καταξιωμένου επιστήμονα και δάσκαλου, σε μια διαφημιστική εκστρατεία αυτοκινήτου – αυτό, όμως, που μας έκανε πραγματικά αλγεινή εντύπωση είναι ο τρόπος αντίδρασης του κ. Νανόπουλου. Που επιλέγοντας, και αυτός, να «απαντήσει» στους συναδέλφους του που τον κατηγόρησαν μέσω του... Προέδρου της Δημοκρατίας, στην επιστολή που αυτός έστειλε στον κ. Παπούλια (σ.σ.: οι επιστολές έφθασαν στον πρωθυπουργό και υπουργούς) τους αποκαλεί «επιστήμονες» μέσα σε εισαγωγικά, που υποδηλοί ότι αμφισβητεί καίρια την επιστημονική τους επάρκεια – αν μη τι άλλο...
Δεν θα σταθούμε στο επιχείρημα που προβάλλει, πως δηλαδή και ο πρώην αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Αλ Γκορ διαφημίζει αυτοκίνητα υβριδιακής τεχνολογίας συγκεκριμένων εταιρειών παγκοσμίως (σ.σ.: και ο πρώην Σοβιετικός ηγέτης Μιχαήλ Γκορμπατσόφ... διαφήμισε συγκεκριμένη παγκόσμια αλυσίδα πίτσας – γιατί δεν τον επεκαλέσθη και αυτόν ο κ. Νανόπουλος;) αλλά στον προκλητικά υποτιμητικό τρόπο που επέλεξε για να αντιπαρατεθεί με συναδέλφους του, ακόμη και αν πει κανείς ότι η όλη υπόθεση πρόκειται για... ακαδημαϊκή κόντρα φιλοδοξιών! «επιστήμονες», κατά τον κ. Νανόπουλο, Ελληνες καθηγητές στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, στο Στάνφορντ, στο Πρίνστον, στο Κινγκς Κόλετζ και ένα σωρό άλλα αμερικανικά και ευρωπαϊκά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Δηλαδή, ο «ένας μεταξύ των τεσσάρων μεγαλύτερων θεωρητικών φυσικών όλων των εποχών» (η διαφήμιση τον αναφέρει έτσι – αλλά θεωρούμε ότι δεν θα το έγραφε αν δεν είχε πάρει την έγκριση του Ελληνα ακαδημαϊκού...) πιστεύει στα σοβαρά πως τέτοια πανεπιστήμια και ακαδημίες κολοσσοί δέχθηκαν να συμπεριλάβουν στο δυναμικό τους... «επιστήμονες»;
Ο κ. Νανόπουλος υποστηρίζει ότι με την επιστολή του στον κ. Παπούλια (και τους άλλους αποδέκτες της) θέλει απλώς να προστατεύσει την επιστημονική του αξία και τον σεβασμό του στην επιστήμη – γι’ αυτό και μαζί με την επιστολή έστειλε και το βιογραφικό του, καθώς και τον σχετικό πίνακα εργασιών του και διεθνών αναφορών σε αυτές. Μα, οι 12 συνάδελφοί του, σε κανένα σημείο δεν αμφισβήτησαν την επιστημονική του αξία και επάρκεια! Κάποιους χειρισμούς του (επικοινωνιακούς και άλλους) επέκριναν και φυσικά το ότι δέχθηκε να διαφημίσει καταναλωτικά προϊόντα. Προς τι η... υπεραντίδραση, που σε καμιά περίπτωση δεν συνάδει με επιστήμονες και δασκάλους;
Aνεμοδεικτης
Tου Θανου Oικονομοπουλου
Kαθημερινή.
Μας ξένισαν, δεν μας άρεσαν καθόλου, σκεφθήκαμε «τι δουλειά έχει επιστήμονας άνθρωπος να διαφημίζει αυτοκίνητα;» (ομολογούμε πως αναρωτηθήκαμε, «μωρέ, πόσα να πήρε;») και τις προσπεράσαμε τις ολοσέλιδες καταχωρήσεις στις εφημερίδες που έδειχναν τον ακαδημαϊκό κ. Δημήτρη Νανόπουλο να προμοτάρει (κυρίως με τη φωτογραφία του...) συγκεκριμένη μάρκα αυτοκινήτων. Οχι πως η εκμετάλλευση γνωστών ονομάτων δεν συνηθίζεται στις διαφημιστικές εκστρατείες πανάκριβων προϊόντων, αλλά είχαμε μείνει με την εντύπωση πως στο δέλεαρ της αγοράς υπέκυπταν μόνο αστέρια του αθλητισμού και της τέχνης... Το ενδιαφέρον για την περίπτωση, μας το ξανακέντρισε η... εξέλιξή της: δώδεκα συνάδελφοι του κ. Νανόπουλου (διακεκριμένοι καθηγητές σε ξένα και ελληνικά πανεπιστήμια, ακαδημαϊκοί, διευθυντές ερευνητικών κέντρων κ.λπ.) ενοχλήθηκαν από τη συγκεκριμένη ενέργεια του κ. Νανόπουλου και αποφάσισαν να αντιδράσουν στο... ανώτατο δυνατό επίπεδο: στέλνοντας μια επιστολή διαμαρτυρίας στον... Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια!
Δεν πολυκαταλαβαίνουμε, με ποιο σκεπτικό οι δώδεκα καταξιωμένοι συνάδελφοι του κ. Νανόπουλου θεώρησαν ως την καταλληλότερη μέθοδο να εκφράσουν την αντίθεσή τους με τη συμμετοχή ακαδημαϊκών δασκάλων στη διαφήμιση, εμπλέκοντας τον... Πρόεδρο της Δημοκρατίας – αλλά ομολογούμε πως συμφωνούμε απόλυτα με την επιχειρηματολογία αυτής καθ’ αυτής της αντίθεσής τους: «πιστεύουμε, πως η συμμετοχή σε τέτοιες διαφημίσεις καταναλωτικών αγαθών είναι από μόνη της πράξη ασυμβίβαστη προς το λειτούργημα του ακαδημαϊκού δασκάλου, αφού αντί να προβάλλει στη νέα γενιά το πρότυπο του σεμνού και ανιδιοτελούς εκπαιδευτικού και ερευνητή, του εραστή της μάθησης και του αφοσιωμένου λάτρη και μεταδότη της επιστημονικής αλήθειας, προβάλλει μάλλον αυτό του αστέρα των μέσων επικοινωνίας και της κατανάλωσης...».
Οι διακεκριμένοι συνάδελφοι του κ. Νανόπουλου σημειώνουν ότι ο Ελληνας ακαδημαϊκός εκπροσωπεί και εθνικούς θεσμούς (είναι πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ερευνας και Τεχνολογίας, πρόεδρος της «Εθνικής Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πυρηνικών Ερευνών», εθνικός αντιπρόσωπος στο συγκεκριμένο ευρωπαϊκό κέντρο και ακόμη πρόεδρος του Κέντρου Κοσμολογίας και Σωματιδιακής Φυσικής), «τους οποίους οφείλει να τιμά, να σέβεται και να προστατεύει πρώτος αυτός με το παράδειγμά του...» και προσθέτουν ως συνέπεια αυτού του γεγονότος πως «επομένως οφείλει να μην ανέχεται, για την καλύτερη και μόνο εξυπηρέτηση μιας διαφήμισης, να γράφονται γι’ αυτόν σχόλια όπως ότι «είναι ανάμεσα στους τέσσερις μεγαλύτερους θεωρητικούς φυσικούς όλων των εποχών». Γνωρίζει πολύ καλά ότι τέτοια σχόλια αγγίζουν τα όρια του γελοίου (σ.σ. αλήθεια με ποια... αναγνωρισμένα από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα κριτήρια γίνονται τέτοιες «αξιολογήσεις»;) ότι προσβάλλουν προκλητικά τη νοημοσύνη μας και διασύρουν την ελληνική επιστημονική κοινότητα...».
Είπαμε πως μας ξένισε δυσάρεστα και δεν μας άρεσε καθόλου αυτή η εμπλοκή ενός καταξιωμένου επιστήμονα και δάσκαλου, σε μια διαφημιστική εκστρατεία αυτοκινήτου – αυτό, όμως, που μας έκανε πραγματικά αλγεινή εντύπωση είναι ο τρόπος αντίδρασης του κ. Νανόπουλου. Που επιλέγοντας, και αυτός, να «απαντήσει» στους συναδέλφους του που τον κατηγόρησαν μέσω του... Προέδρου της Δημοκρατίας, στην επιστολή που αυτός έστειλε στον κ. Παπούλια (σ.σ.: οι επιστολές έφθασαν στον πρωθυπουργό και υπουργούς) τους αποκαλεί «επιστήμονες» μέσα σε εισαγωγικά, που υποδηλοί ότι αμφισβητεί καίρια την επιστημονική τους επάρκεια – αν μη τι άλλο...
Δεν θα σταθούμε στο επιχείρημα που προβάλλει, πως δηλαδή και ο πρώην αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Αλ Γκορ διαφημίζει αυτοκίνητα υβριδιακής τεχνολογίας συγκεκριμένων εταιρειών παγκοσμίως (σ.σ.: και ο πρώην Σοβιετικός ηγέτης Μιχαήλ Γκορμπατσόφ... διαφήμισε συγκεκριμένη παγκόσμια αλυσίδα πίτσας – γιατί δεν τον επεκαλέσθη και αυτόν ο κ. Νανόπουλος;) αλλά στον προκλητικά υποτιμητικό τρόπο που επέλεξε για να αντιπαρατεθεί με συναδέλφους του, ακόμη και αν πει κανείς ότι η όλη υπόθεση πρόκειται για... ακαδημαϊκή κόντρα φιλοδοξιών! «επιστήμονες», κατά τον κ. Νανόπουλο, Ελληνες καθηγητές στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, στο Στάνφορντ, στο Πρίνστον, στο Κινγκς Κόλετζ και ένα σωρό άλλα αμερικανικά και ευρωπαϊκά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Δηλαδή, ο «ένας μεταξύ των τεσσάρων μεγαλύτερων θεωρητικών φυσικών όλων των εποχών» (η διαφήμιση τον αναφέρει έτσι – αλλά θεωρούμε ότι δεν θα το έγραφε αν δεν είχε πάρει την έγκριση του Ελληνα ακαδημαϊκού...) πιστεύει στα σοβαρά πως τέτοια πανεπιστήμια και ακαδημίες κολοσσοί δέχθηκαν να συμπεριλάβουν στο δυναμικό τους... «επιστήμονες»;
Ο κ. Νανόπουλος υποστηρίζει ότι με την επιστολή του στον κ. Παπούλια (και τους άλλους αποδέκτες της) θέλει απλώς να προστατεύσει την επιστημονική του αξία και τον σεβασμό του στην επιστήμη – γι’ αυτό και μαζί με την επιστολή έστειλε και το βιογραφικό του, καθώς και τον σχετικό πίνακα εργασιών του και διεθνών αναφορών σε αυτές. Μα, οι 12 συνάδελφοί του, σε κανένα σημείο δεν αμφισβήτησαν την επιστημονική του αξία και επάρκεια! Κάποιους χειρισμούς του (επικοινωνιακούς και άλλους) επέκριναν και φυσικά το ότι δέχθηκε να διαφημίσει καταναλωτικά προϊόντα. Προς τι η... υπεραντίδραση, που σε καμιά περίπτωση δεν συνάδει με επιστήμονες και δασκάλους;
Comments