σουντούκου ,παιχνίδι από το Τόκιο

Η κατάκτηση του κόσμου από το σουντόκου
Ενα παιχνίδι με αφετηρία το Τόκιο και νονό τον Κάτζι

The New York Times

Και μετά από το σουντόκου, τι θα έρθει για να μας συναρπάσει; Το κακούρο ή μήπως το νουρικάμπε; Αγνωστο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα είναι και αυτό το καινούργιο παιχνίδι πνευματικό τέκνο της ιαπωνικής εταιρείας Νίκολι, που διοικείται από τον «νονό του σουντόκου», τον Μάκι Κάτζι.

Λίγοι Αμερικανοί θα φαντάζονταν την Ιαπωνία ως την πατρίδα παιχνιδιών ευφυΐας. Η εικόνα αυτή, άλλαξε πριν από δύο χρόνια, όταν ξαφνικά το σουντόκου κατέλαβε εξαπίνης τις ΗΠΑ, γεμίζοντας τα ράφια των καταστημάτων με εξειδικευμένα περιοδικά και διεκδικώντας τα πρωτεία της δημοτικότητας από τα σταυρόλεξα.

Σήμερα, η Νίκολι, που εκδίδει βιβλία και περιοδικά με τέτοια παιχνίδια, θεωρείται η μητέρα όλων των παιχνιδιών λογικής, ευφυΐας και των σπαζοκεφαλιών. Ο κ. Κάτζι και η εταιρεία του σίγουρα έβαλε το χεράκι του στη δημιουργία και την προώθηση τουλάχιστον πέντε παιχνιδιών που κατέλαβαν την αγορά μετά το σουντόκου.

Από την εποχή που οι εκδότες σε Νέα Υόρκη και Λονδίνο απέρριπταν το σουντόκου έχει κυλήσει πολύ νερό στ’ αυλάκι. Σήμερα ο κ. Κάτζι διαπραγματεύεται με Αμερικανούς εκδότες που κάνουν σαν τρελοί για να εισάγουν κάποια από τα παιχνίδια του. Κι ίδιος βέβαια θέλει να προωθήσει κι άλλες δημιουργίες της Νίκολι που ακολούθησαν το σουντόκου. Το πιο γνωστό είναι το κακούρο, μία μαθηματική έκδοση σταυρόλεξου που χρησιμοποιεί αθροίσματα αντί για λέξεις.

Κανένα, όμως, παιχνίδι δεν αναμένεται να γίνει τόσο αγαπητό όσο η ναυαρχίδα της επιχείρησης που τυπώνεται σε 600 εφημερίδες και σε 66 κράτη, ενώ αποτελεί αντικείμενο διακοσίων βιβλίων. Αυτά και μόνο πωλήθηκαν σε 20 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως.

Ο κύκλος εργασιών των διαφορετικών προϊόντων σουντόκου ξεπέρασε την τελευταία διετία τα 250 εκατομμύρια δολάρια.

Από τα χρήματα αυτά, όμως, ένα ελάχιστο ποσοστό κατέληξε στο πορτοφόλι της Νίκολι. Ο κ. Κάτζι υποστηρίζει ότι η εταιρεία που απασχολεί 20 εργαζομένους, έχει ετήσιο τζίρο μόλις 4 εκατομμυρίων δολαρίων. Καθώς ούτε ο κ. Κάτζι δεν μπορούσε να πιστέψει στην επιτυχία που γνώρισε το σουντόκου στις ΗΠΑ, δεν εξασφάλισε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας παρεκτός όταν ήταν πολύ αργά. Ετσι δεν εισπράττει τα πνευματικά δικαιώματα από τις πωλήσεις.

Σήμερα, όμως, πιστεύει ότι αυτή του η αμέλεια ήταν ένα ιδιοφυές σφάλμα. Το γεγονός ότι κανείς δεν ελέγχει τα πνευματικά δικαιώματα από το σουντόκου βοήθησε στη γιγάντωση της δημοτικότητάς του. Αλλωστε η Νίκολι δεν θα προστατεύσει τα πνευματικά δικαιώματα για τα άλλα της παιχνίδια, ευελπιστώντας ότι έτσι θα τα βοηθήσει να γίνουν επιτυχίες.

Βαθιές ιστορικές ρίζες

Πάντως, τόσο οι μαθηματικοί όσο και οι λάτρεις των παιχνιδιών τύπου σουντόκου υποστηρίζουν ότι η δημιουργικότητα της Νίκολι και των Ιαπώνων αναγνωστών που συμβάλλουν στη δημιουργία τέτοιων σπαζοκεφαλιών έχει βαθιές ιστορικές και πολιτισμικές ρίζες στην ιαπωνική κουλτούρα. Τα παιχνίδια αριθμών υπήρξαν λαϊκή ψυχαγωγία στην Ιαπωνία επί αιώνες, καθώς παραδοσιακά τα σχολεία ήθελαν να εκπαιδεύσουν, κατά το δυνατόν, καλύτερα τους μαθητές τους στα Μαθηματικά.

Η πρώτη καταγραφή τέτοιων παιχνιδιών χρονολογείται από το 1634. Τα σταυρόλεξα και άλλα παιχνίδια με λέξεις δεν μπόρεσαν να κερδίσουν τους Ιάπωνες εξαιτίας της πολυπλοκότητας της γλώσσας τους, η οποία διαθέτει τρία διαφορετικά συστήματα γραφής. Το σουντόκου προέρχεται από ένα παιχνίδι που ονομάζεται «θέση των αριθμών» που εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε περιοδικό το 1979.
Eκτύπωση | e-mail

lornion.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc