εθνικισμοί

Αθήνα
Στείλε το άρθρο με emailΤύπωσε το άρθρο
Ένας καβγατζής, κατεργάρης γόης που αντιπαρατέθηκε στα βρετανικά στρατεύματα που κατείχαν την Κωνσταντινούπολη είναι ο νέος ήρωας της Τουρκίας.

Πρόκειται για τον Γιαντιμ Αλί, τον πρωταγωνιστή της ταινίας Ο Τελευταίος Οθωμανός, η οποία σπάει ταμεία στη γειτονική χώρα. Αναφέρεται στην περίοδο αμέσως μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, ενώ διαλυόταν η οθωμανική αυτοκρατορία με τον πρωταγωνιστή να εμπνέεται από τον Κεμάλ Ατατούρκ και να εξελίσσεται από έναν αξιαγάπητο κατεργάρη στον ήρωα της απελευθέρωσης της χώρας από τις ξένες δυνάμεις.

Η ταινία εντάσσεται στο αυξανόμενο κύμα του εθνικισμού που καταλαμβάνει τον τουρκικό κινηματογράφο και πρόσφατα έχει δώσει ταινίες με θέματα και από τον πόλεμο στο Ιράκ.

Ο νέος τουρκικός κινηματογράφος απευθύνεται στις μάζες των ακροατηρίων και όχι στην αναγνώριση των κριτικών ενώ εκμεταλλεύεται την δημοτικότητα των τηλεοπτικών αστέρων και αποτελεί πρόκληση για τις παραγωγές του Χόλιγουντ που μέχρι τώρα κυριαρχούσαν στις κινηματογραφικές οθόνες.

Ο σκηνοθέτης του Τελευταίου Οθωμανού Μουσταφά Σεβκί Ντογκάν δηλώνει ότι «ο Γιαντίμ Αλί είναι ήρωας και οι ήρωες πάντοτε μας συγκινούν» αλλά δεν αποκλείει οι παραγωγές να ακολουθούν τη λογική του Γιαντίμ Αλί διότι «γνωρίζουν ότι στην πλειοψηφία του λαού αρέσουν τα εθνικιστικά φιλμ» διευκρινίζοντας όμως ότι είναι εναντίον του υπερβολικού εθνικισμού στον κινηματογράφο.

Ο Ντογκάν είχε βοηθήσει και στη δημιουργία της τηλεοπτικής σειράς Η κοιλάδα των λύκων-Ιράκ, που επίσης έγινε ταινία στην οποία ο πρωταγωνιστής Πόλατ Αλεμντάρ μόνος του μάχεται κατά των αμερικανικών δυνάμεων στο Ιράκ.

Η ταινία με προϋπολογισμό ρεκόρ για την Τουρκία, που έφτασε 7,5 εκατομμυρίων ευρώ έχει ως αφετηρία ένα πραγματικό γεγονός που συνέβη στο Ιράκ όταν αμερικανικές δυνάμεις συνέλαβαν και έβαλαν κουκούλες σε Τούρκους μυστικούς πράκτορες προκαλώντας οργή αλλά και ένα διπλωματικό επεισόδιο.

Ο κινηματογραφικός κριτικός Ουγκούρ Βαρντάν λέει ότι η ταινία, η μία από τις δύο που έκοψαν πάνω από 4 εκ. εισιτήρια, ήταν για πολλούς Τούρκους μία εκδίκηση για το πραγματικό γεγονός. «Ήταν θέμα τιμής για τον τουρκικό λαό και κατέστη σαφές ότι τα ακροατήρια ελκύονται από τέτοιες ταινίες» δήλωσε ο κ.Βαρντάν.

Η άλλη ταινία των 4 εκατομμυρίων θεατών είναι η κωμωδία G.O.R.A. στην οποία ο κωμικός Τζεμ Γιλμάζ προσπαθεί να ξεφύγει από τους εξωγήινους που τον απήγαγαν, ενώ μεγάλη εισπρακτική επιτυχία αποτέλεσε και η ταινία Οι πέντε μασκοφόροι στο Ιράκ, όπου μια αδέξια τουρκική συμμορία ξεγελά τους Αμερικανούς και εκτρέπει το πετρέλαιο στην Τουρκία.

Αντίστοιχα η ταινία Μακριά του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν που το 2003 κέρδισε το μεγάλο βραβείο των Καννών και το βραβείο του καλύτερου ηθοποιού, έκοψε μόλις 30.000 εισιτήρια.πηγή ΑΠΕ.in.gr- lornion.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc

«Η Ελλάδα αισθάνεται αποκλεισμένη»