Αλλάζει ο χάρτης του τουρισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Η φετινή παγκόσμια ημέρα τουρισμού είναι αφιερωμένη στην πρόκληση των κλιματικών αλλαγών. Παράλληλα με τις προειδοποιήσεις της φύσης για το μέλλον του πλανήτη, η μορφή του τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο και δη στη Γηραιά Ήπειρο φαίνεται και αυτή ν' αλλάζει.

Η περιγραφή της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς είναι πάντα μια σύνθετη διαδικασία καθώς εξαρτάται από την «πολυδιάστατη» οικονομική συγκυρία, την ασφάλεια που υπόσχεται να προσφέρει ο κάθε προορισμός και αναρίθμητους άλλους «αστάθμητους» παράγοντες.

Ωστόσο, στοιχεία και δημοσιεύματα που προσπαθούν να αναδείξουν τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται η τουριστική αγορά, συγκλίνουν σε μια κοινή διαπίστωση. Η είσοδος του Διαδικτύου σε ολοένα περισσότερα νοικοκυριά και η διεύρυνση της πρόσβασης σ' αυτό από περισσότερες κοινωνικές και οικονομικές ομάδες, έχει αλλάξει ή μάλλον φαίνεται να αλλάζει καθοριστικά το τουριστικό προϊόν.

Τα τελευταία τρία χρόνια πολυεθνικοί τουριστικοί κολοσσοί, όπως η Τhomas Cook και η ΤUI στρέφονται ολοένα και περισσότερο στην παροχή υπηρεσιών από το Διαδίκτυο, καθώς οι ανταγωνιστές μεσαίου και μικρότερου μεγέθους συγκροτούν αναμφισβήτητα τους κερδισμένους στη νέα αυτή διαμορφούμενη αγορά.

Σύμφωνα με στοιχεία της Forrester Research, τα ταξιδιωτικά πακέτα που επιλέγονται από το Διαδίκτυο σε παγκόσμια κλίμακα, επέφεραν έσοδα της τάξης των 52,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2004, με πρόβλεψη να φτάσουν τα 119 δισεκατομμύρια δολάρια το 2010. Επιπλέον, αν κανείς προσθέσει στους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τις μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που διαβλέπουν κερδοφόρες προοπτικές στο Διαδίκτυο, τότε γίνεται αντιληπτό ότι το τουριστικό προϊόν αποτελείται εν πολλοίς από «bits και bytes»…

Αξίζει να σημειωθεί ότι υπεύθυνοι της διάσημης αλυσίδας ξενοδοχείων Hilton έχουν επανειλημμένα στο παρελθόν εκφράσει την υπερηφάνεια τους για την ιστοσελίδα που διατηρούν και τον μεγάλο αριθμό κρατήσεων που πραγματοποιούνται μέσω της σχετικής υπηρεσίας, που αντιστοιχούν περίπου στο 90% του συνόλου των πωλήσεων δωματίων.

Συντομότερα ταξίδια, «πρωταγωνιστές» η εθνικότητα και ηλικία

Ένας σημαντικός παράγοντας που έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αγορά τα τελευταία χρόνια είναι σίγουρα η δραστηριοποίηση των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους όπως η Ryanair. Σε συνδυασμό μάλιστα με την είσοδο του διαδικτύου όπου όλοι έχουν την ευκαιρία να διαμορφώσουν το τελικό πακέτο ανάλογα με τον οβολό και τις συνήθειες τους, η τουριστική αγορά έχει απομακρυνθεί από παλαιότερες, παραδοσιακές επιλογές όπως οι οργανωμένες πολυήμερες διακοπές.

Για παράδειγμα, δεν είναι τυχαίο που οι ηλικίες των «25-44» που είναι κατά κανόνα χρήστες του Διαδικτύου, αποτελούν το 38% όλων των τουριστών στην Ευρώπη και κάνουν περισσότερα ταξίδια όχι όμως και πολυήμερα. Η τάση της αυξανόμενης συμμετοχής σε ταξίδια μικρότερης διάρκειας έχει ήδη διαπιστωθεί παγκοσμίως αλλά και σε ευρωπαϊκή κλίμακα.

Πρόσφατη έρευνα της Eurostat, μάλιστα αποκαλύπτει ότι η εθνικότητα και η ηλικία στην Ευρωπαϊκή Ενωση διαδραματίζουν ιδιαίτερο ρόλο στις τουριστικές επιλογές των πολιτών και άρα στον τρόπο που διαμορφώνεται αγορά.

Οι ηλικίες «15 - 24» στα νέα κράτη - μέλη της Ε.Ε. πραγματοποιούν περισσότερα ταξίδια από τις αντίστοιχες ηλικίες στις υπόλοιπες χώρες, την ίδια στιγμή που οι νεαροί από τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ολλανδία και τη Βρετανία κατέχουν τις τελευταίες θέσεις στην τουριστική κίνηση, μέσα στην ευρωζώνη. Ταυτόχρονα, οι ηλικίες άνω των 65 ετών στα νέα κράτη - μέλη που κάνουν διακοπές, βρίσκονται πολύ πιο χαμηλά (πάνω από 5 ποσοστιαίες μονάδες) από το μέσο όρο των 27 χωρών για τις αντίστοιχες ηλικίες.

Αναδυόμενοι «παίκτες», ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας

Σε γενικές γραμμές το μερίδιο των τουριστικών εισπράξεων στην παγκόσμια αγορά παραμένει σταθερό αν και οι τουριστικές εισπράξεις κάνουν ουκ ολίγες φορές ρεκόρ. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Eurobank, κάτι τέτοιο ερμηνεύεται ως περισσότερα εισπραττόμενα χρήματα ανά τουρίστα και συνεπώς ως περισσότερα εισπραττόμενα χρήματα ανά άφιξη.

Την ίδια στιγμή η μείωση που παρατηρείται στη μείωση της πληρότητας σε ξενοδοχειακά καταλύματα, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι προοπτικές της αγοράς χαρακτηρίζονται αμφίβολες. Η διεθνής οικονομική συγκυρία παίζει σίγουρα το ρόλο της αν και η κάθε ευρωπαϊκή χώρα χρειάζεται να διαμορφώσει συγκεκριμένη στρατηγική.

Το ελληνικό παράδειγμα και η θετική έκπληξη που του επεφύλασσαν οι πολίτες των χωρών της Νοτιανατολικής Ευρώπης μπορεί να ιδωθεί σαν θετική ευκαιρία για το εγγύς μέλλον. Πρόκειται για νέα κράτη-μέλη που βρίσκονται πολύ κοντά στην Ελλάδα και δη στην περιοχή της Μακεδονίας, χώρες που αποκτούν σιγά-σιγά τουριστική παιδεία και συμπαθούν το πακέτο «ήλιος-θάλασσα» που πουλάει -μονοδιάστατα και μονότονα ορισμένες φορές- ο ελληνικός τουρισμός.

Αν το μομέντουμ των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης δεν συνοδευτεί από υπηρεσίες ποιότητας, η συνέχεια, με ότι αυτή συνεπάγεται (αύξηση κερδοφορίας, επανεπενδύσεις, εισαγωγή νέων μορφών τουρισμού κ.λ.π.) δεν θα είναι η καλύτερη.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από Εurobank, Eurostat

Comments

Popular posts from this blog

επιλογές .....κεφαλονίτικα ανέκδοτα

Macmillan and Eisenhower in 1959 tv debate-bbc

«Η Ελλάδα αισθάνεται αποκλεισμένη»